Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
Och ja just det - jag har inte känt bebisarna innan. Men sedan i måndags morse har de kickat loss;.) Bubbel i magen;.)
Och ja just det - jag har inte känt bebisarna innan. Men sedan i måndags morse har de kickat loss;.) Bubbel i magen;.)
Jag tror absolut att man ska berätta för barnen. Tänker också att det får bli en liten berättelse som återkommer lite då och då. Så blir det inget konstigt och det är det ju inte heller. Skulle aldrig kunna ljuga för mina barn om deras ursprung.
Eftersom min syster donerat och vi gjorde det i London så krävde de att vi båda pratade med en kurator och hon rekommenderade starkt att man berättar för barnen och närmsta familjen.
Man kan tycka det är "lustigt" att sperma kan man få var som (tja, inte i Sverige som singel...) utan att någon ens frågar om något. Men äggdonation, det är tydligen en annan sak. I synnerhet om det är en känd donator. Min syster är jätteglad att hon kunnat göra detta för mig och skulle hon någonsin behöva någon typ av donation skulle ju jag vara den första att ställa upp.
Om man sen berättar för myndigheter, vänner och andra är upp till en själv.
Förra onsdagen blev jag höggravid - magen var jättestor och jag insåg att nu, nu lär den växa! I torsdags var jag lite mindre gravid igen, haha!
Gick in i tredje trimestern i söndags. Har varit helt vansinnigt trött en vecka och var rädd att det främst var graviditeten men nu när jag slutat med penicillin är jag lite piggare. Så det var nog största boven i dramat. Men penicillin, värme och gravid påverkar så klart alltihop.
Lite kul är att min väninnans ena dotter (hon som ger mig dropp) har blivit "inspirerad". Hon sa för någon vecka sedan till sina morföräldrar att hon vill ha ett barn men ingen man. Så då ska hon få en spruta i snippan och det har minsann hennes mammas kompis fått och nu väntar hon tvillingar! Barn är underbara och gör det inte svårare än det är!
Här trappas det ner på medicin!
10 mg Pred from igår, har slutat med Trombyl (på eget bevåg men Dr. D. protesterade inte) och behöver inte dropp!
Var på UL i fredags och bebisarna har vuxit massor! Killen har dubblat sin vikt från 650 gram till 1223 gram på 3.5 vecka. Han ligger nu på samma kurva som en enling. Flickan ligger 12% minus så hon har också tagit igen. Inte konstigt jag börjar känna mig stor! Båda ligger i säte så BM trodde inte de skulle vända sig - det är för trångt. Så blir troligtvis kejsarsnitt men vi får se. Jag är helt ok med det.
Som vanligt var de besvärliga att mäta och killen höll för händerna för ansiktet hela tiden så på honom har jag bara en bild på en snygg hand, haha!
Vilken vecka är du i nu HRE?
Tyck om mig - hoppas allt går bra idag!
Redan, jag tycker inte heller jag går på kontroller tillräckligt ofta. Ringde förra veckan och fick en extra tid hos BM, tyckte urinet luktade konstigt och vaknade av att jag frös mitt i natten. Men allt var alldeles utmärkt.
Ska dit igen på måndag för glukosbelastning.
Ska till spec mvc på onsdag, 4 veckor sen sist. Tycker jag är lite länge - ska säga att jag vill komma oftare from nu.
Alla bara säger att det är sån hög risk med ålder, tvillingar och ÄD men det händer ju inte mycket...
Det där med tillväxtultraljud verkar inte sådär 100 precis. I fredags fick jag reda på att flickan väger 1068 gram och killen 1223 gram . Igår fick jag reda på att flickan väger 1157 gram och killen 1158. Har han gått på diet då eller? Så i fredags följde han kurvan för enlingar som det heter och igår låg han på -14%. Men växer gör de i alla fall och det gör verkligen jag med;.)
Båda ligger i säte så det blir nog kejsarsnitt men det bestämmer man inte än. Ska till spec. mvc igen om 4 veckor. Frågade om man kunde komma oftare men eftersom allt ser bra ut så tyckte de inte det behövdes.
Jag har hela tiden sagt de kommer i v. 36 och det verkar ju inte helt omöjligt;)
I övrigt är jag supertrött och har typ träningsvärk i magen hela tiden, är väl som det trycker på. Andfådd som bara den;.) Försvinner tröttheten när man föder? HUR ska man annars orka ta hand om två bebisar?
Tips mot huvudvärk/migrän: www.chemistdirect.co.uk/kool-n-soothe-migraine-cooling-pads/prd-e2
Jag får migrän väldigt sällan men de här hjälper superbra. Och kan rimligen inte påverka varken bebisar i magen eller bröstmjölk.
Haha, jag är fullt beredd på att vara trött när bebisarna kommer också! Men tänkte att man kanske fick någon energiboost sådär bara;.)
Jag har god uppbackning, har också tänkt ringa kommunen och höra om de har stöd för ensamstående med tvillingar och en bakgrund med utmattningssymptom och depression. Inte säkert alls förstås men man kan ju försöka. Fast det är just sånt jag inte blir färdig till - tröttheten är på något vis nästan mer mental...
Jag har dessutom fixat nästan allt - barnvagn inkl. allt, spjälsängar, babynest, bilbarnstolar, amningskudde, bröstpump, babysitters, babyvaggor/gungor, gåstolar, massor med kläder, flaskor, lite nappar, lekmattor, skötdyna, lakan, handdukar - ja, vad kan jag ha glömt? Två av nästan allt så klart;.)
Behöver någon mer amnings-bh men hittar inga som passar mina bröst;.)
'Tänker att jag ska köpa blöjor och ersättning också innan de kommer. Tänker också köpa hem ett lager av toapapper, tvättmedel och sånt så man inte behöver köpa det förrän om ett tag.
Här har ni en tungviktare - vägde 90.8 kilo igår hos BM! Hoppas jag inte kvalar in i 100-kilosklubben - då får jag sluta med chokladmjölken;.) Som ju tagit bort alla kramper men inte precis är kalorifattig! Jag ska väl inte klaga alls - i v. 30 och har gått upp 13 kilo. Jag hade ju några extrakilon från början. Har inte några bristningar eller andra problem. Benen verkar ta lite stryk men jag har alltid haft lätt att få åderbråck.
På tal om ben så ska jag till vårdcentralen igen idag för mitt sår - benet är svullet och lite rött och rätt mycket blåmärken. Ser inte bra ut... blir kanske en ny antibiotikakur...
Gjorde glukosbelastning igår och ingen grav. diabetes;.) Bra hb-värde också trots att jag inte vill ta järntabletter. Bebisarna växer fint och jag känner mig jättestor! Är så andfådd hela tiden, haha!
Vad gäller gravidförsäkring tycker jag inte det finns något att välja på - man måste ta plusvarianten. Vi är högriskare allihop och då ska man ha en vettig försäkring. Jag jämförde Trygg-Hansa och Länsförsäkringar där jag har alla andra försäkringar och det är inte så stor skillnad längre.
Får man "drömma" så skulle jag vilja både amma och ge flaska med min mjölk. Och skulle väldigt gärna donera också om det går. Vi får se - man kan inte veta något om detta. Jag är i alla fall helt säker på att jag inte vill helamma - inte med två bebisar, ensamstående...
Fick svar från Dr. D idag efter mina senaste blodprover. Jag hade hoppats kunna trappa ner mer på kortison men han vill att jag fortsätter med 10 mg till förlossning och 40 dagar efter. Det känns lite onödigt... trots allt tar man ju det för immunförsvarets skull och är bebisarna ute så...
Vet att läkarna här vill gärna man tar lägre dos när det är dags.
Vad har ni andra fått för direktiv?