• Frk Röd

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Jmt, grattis till din lilla flicka. Vet du om det var nån komplikation vid snittet som gjorde att du förlorade så mycket blod eller vet du om det är vanligt att man kan förlora ett par liter blod vid snitt?

TyckOmMig: så skönt att du äntligen fått tid för operation för din lille son så han slipper ha ont. Håller tummarna för att allt ska gå bra.

Jag går in i vecka 20 i morgon och det känns helt overkligt. Vet fortfarande inte om jag riktigt helt har förstått att jag är gravid. Ska på RUL nästa vecka och då kanske jag kan släppa oron lite om att det inte ska gå bra och börja njuta mer av att jag är gravid. För övrigt mår jag väldigt bra, har lite yrsel då och då men vet inte om det beror på graviditeten eller på återkommande kristallsjuka då och då. Blodtrycket stabilt 115/75.

• Frk Röd
    jmt skrev 2015-08-29 09:29:38 följande:

Vi vet inte varför jag förlorade så mycket blod, moderkakan var hel och så. Kirurgen fick dock kämpa hårt med att få ut henne så det kan ha vart det och att jag i vanliga fall blöder ganska enkelt och får blåmärken. Men jag orkade inte ens bry mig om komplikationen, jag hade fokus på lillan och mannen.

Vad kul med RUL! Ska ni kolla kön?

Ska inte ta reda på kön, det får bli en överraskning när bebisen kommer på utsidan.
  • Frk Röd
    Blomman701 skrev 2015-09-16 16:14:44 följande:

Idag på babymassagen blev jag väldigt lessen och irriterad på min bvc-tant! Inför alla säger hon att pyret är bra lik mig trots allt... Jag ska ta ett snack med henne om att det ska hon hålla tyst om! Nu tror jag ingen direkt uppfattade det ( antagligen önsketänkande) men jag/vi har sagt att vi inte går ut offentligt med hur dottern kom till, lite mer hjärnaktivitet hos tanten får det nog allt vara! Vi anser att det är pyrets historia att berätta och för vem hon vill berätta. Inte en bvc-tant inför mammor som fått barn utan att tänka! Hela dagen har varit förstörd, tills en vråltrött tjej sov några timmar på min mage.

Så oerhört oproffsigt av BVC-tanten. Hon bryter ju mot sin tystnadsplikt som hon har som sjukvårdspersonal. Gränsfall till anmälan tycker jag.
  • Frk Röd
    Milla2016 skrev 2015-09-26 21:49:15 följande:

Tack swede!

En fråga om det här med illamåendet! Har ni mått illa mest på morgonen? Jag mår inte så illa på morgonen, kan vara vaken en stund o behöver inte få i mig något direkt. Men efter frukost börjar illamåendet för att eskalera framåt lunch/eftermiddag. Någon annan som har/hade det så?

Jag mådde i stort sett aldrig illa på morgonen utan mitt illamående började på sen eftermiddag och kväll. Var dock aldrig så illa att jag behövde kräkas. Jag försökte "mota Olle i grind" genom att småäta nån liten skorpa då och då och dricka proviva. Hade alltid skorpor och proviva på nattduksbordet så jag kunde ta lite innan jag steg upp. Tog även lite proviva när jag var uppe på nätterna för att kissa.
  • Frk Röd
    jmt skrev 2015-09-26 20:59:04 följande:

Hej på er!

Jag måste läsa ikapp i tråden, ligger över en vecka efter pga sjukhusvistelse. Fick kraftiga (alltså litervis) av blödningar fredags förra veckan efter att på torsdagen fått en livmodersammandragande medicin på Danderyds akut. Fick åka in akut på operation och spendera fre-mån på intensiven, sen gyn/kvinnokliniken avd till ons. Läkarna tror att blödningarna hade med min placenta Previa att göra så ett tips till de som måste snittas pga det, var noga med att läkaren hittar hela moderkakan och att livmodern drar ihop sig. Vill inte skrämma upp någon men det här var/är riktigt allvarligt.

Läser ikapp i tråden och återkommer!

Ha en bra helg!

Men vilken fruktansvärd upplevelse för dig. Hoppas du återhämtar dig snart. Man kan ju tycka att det är läkarens arbete att "hitta" hela moderkakan, men man behöver tydligen vara med och "styra upp" överallt så att man får rätt vård.
  • Frk Röd
    Milla2016 skrev 2015-09-30 12:47:49 följande:

Ett stort tack till er alla för hållna tummar, pepp och tankar!

Jag får bli kvar i tråden ett tag till iaf VUL visade en liten plutt med ett tickande hjärta! Perfekt storlek, tjock slemhinna, inget blod i livmodern. De bruna flytningarna har blivit ännu ljusare och minskat. Läkaren såg inget speciellt utan sa att det kan bero på att allt växer där inne nu. Jag är så lättad!

Grattis! Vilken lättnad för dig att höra.
  • Frk Röd

Beklagar verkligen milla2016 och supertjejen. Så fruktansvärt tråkigt för er. Hoppas att det ska gå bra för er vid nästa försök.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus