• bullenochgrisen

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Hihi ja citronvatten har varit ett måste denna graviditeten, nu även avokado hihi :) Ursh för halsbränna! Har än så länge klarat mig ifrån det. Peppar peppar

Jag har fortfarande svårt att ta in att jag är gravid, det är mycket som ska fixas nu för jag jobbar bara nästa vecka ut sen är jag ledig lääääänge :) känns riktigt skönt att få koncentrera sig på bara hemmet, bebis och hundarna nu innan bebis kommer, så man får tid att varva ner och vila kroppen som just nu känns ganska mörbultad.

För mig har bebisinköpen gett mig insikt att vi faktist ska ha bebis, att välja ut noga saker till lillan och se dom ligga i en hög i vardagsrummet ger mig stor längtan att få börja boa med allt nytt och gulligt :) jag skrev lista ganska tidigt i graviditeten och har jag snubblat på något i affären eller på nätet så har jag köpt det :) kan lägga in min extremt långa inköpslista här :)

Snart lycklig skrev 2015-04-22 22:45:04 följande:

Oh, skulle nästan kunna kliva upp ur sängen för att göra i ordning citronvatten, bara jag läste om det i ditt inlägg. Ligger nu vaken, efter att, som vanligt, somnat strax efter kl 20.00. Har börjat känna av halsbränna lite mera också.

Jag tror att mina icke köp, beror på att jag först nu börjar förstå att jag är gravid. Har haft mkt svårt att ta in det. Vi har inte tagit reda på kön, vi blundade vid RUL. Vill ha den spänningen kvar....... MEN, jag tror också det påverkat lite så att det inte blivit så verkligt och därmed känns det som jag inte fattat att vi kanske borde köpa lite saker. ;) Behöver också ändra vårt boende (lätt i Sthlms innerstad...). Det påverkar också icke köpen. Dessutom är jag numera såååå trööööttt.

Ska på s k notch på måndag, så får blunda igen då. ;)

• bullenochgrisen

Här är min extremt långa lista till bebis, man klarar sig absolut med hälften men det här är min lista som jag känner att jag behöver och vill ha när bebis kommer :)

Då jag har bf i juli så har jag ej skrivit in åkpåse, overall osv. Det tar jag senare i höst :)

Kläder: bodys, både kortärmade och långärmade, byxor, strumpor, hjälmmössa och solhatt, lite varmare koftor och onepice för sommarkvällarna, pyjamas, babyfiltar.

Till amning: amnings BHar utan bygel ( då man ev behöver sova med dessa), amningsinlägg, amningskudde, bröstpump, salva för såriga bröstvårtor typ phurelan, någon enstaka nappflaska, nappar, amningsnapp.

Lämna hemmet: babyskydd, barnvagn ( vi har köpt Bugaboo Donkey med soft pink sufflett) , Skötväska, regnöverdrag och myggnät, kudde och täcke, plastad frotté, lakan och påslakan, fårskinn, filt, krokar till skötväskan och ev för en matkasse om man ska handla t.ex, lattehållare, skötunderlägg, vagnleksak.

Säng och sängkläder: spjälsäng, madrass, madrassöverdrag, plastad frotté, täcke, kudde, lakan och påslakan till flera byten, Spjälskydd, Sänghimmel och stativ, Sängmobil, ljusslinga att ha ovanför spjälsängen som man kan tända när man ammar på natten och vill slippa tända i taket, skötbord från troll som man har ovanpå spjälsängen, skötbädd, babyvakt, Babynest.

Till skötsel: skötbädd till tvättmaskinen, mobil/leksak ovanför tvättmaskinen, blöjor, Blöjförvaring/ blöjpåse man kan lägga blöjorna i och hänga upp ( som till plastpåsar, jag tycker det är en smart ide som är lite snyggare), kräkhanddkar, mild tvål och schampo, salvor så som bephanten, idomin och inotyol, barnolja, mandelolja, babyinsats till badkaret, torra tvättlappar, skumtvättlappar vid bad, våtservetter att ha med ute, dregglisar.

Eventuellt: Babygym, babygunga, bärsele, speldosor.

Till vintern: åkpåse, handvärmare, vantar och mössa och tossor, overall, hjulskydd.

Jag har handlat mycket kläder från Kappals märke Newbie, älskar de behagliga färgerna och ekologiska materialet.

Filtar har jag köpt mycket från Newbie och Bliss Sthlm.

Babyskydd får jag låna av en kompis, vagn Bugaboo donkey, Skötväska från stadium, vagnleksak har jag beställt av en tjej som virkar jätte fina ugglor, spjälsäng Brio cout two, Babynest köpte jag på tradera, babygunga från Acta graco sweetpeace vann jag i en tävling hos lekmer.se , bärsele Ergobaby med spädbarnsinlägg.

Finns sjukt mycket på marknaden men det är vad vi har valt här hemma hos oss :)

• bullenochgrisen

Tack! Ja jag känner mig väldigt bekväm med min lista, tycker jag fått ihop det mesta nödvändiga för mig :) har inte shoppat några amnings kläder eller gravid kläder alls än så länge förutom mammaleggings då mina vanliga leggings skar in i magen :) försöker ha mina vanliga kläder så länge jag kan och kan köpa amnings kläder sen när bebis kommit, då kanske jag vet min nya klädes storlek lite bättre också hihi :)

villsågärna38 skrev 2015-04-24 13:33:13 följande:

Hej

Tycker du har en jättebra lista. Har allt där Vissa saker behöver man ju dock inte från dag 1 men mysigt att boa så förstår att du shoppar Ett tips ang amningen är amningslinnen från Lindex. De är klart bäst pch toppen att sova i. Kram och lycka till med allt!!!

• bullenochgrisen

Besöket hos bm gick bra idag! Järn och socker såg bra ut, järnet var till och med bättre denna gången än förre konstigt nog. Får man i sig bra med järn via frukt?? För kött har inte varit min grej sen jag plussade.

Blodtrycket såg mycket bättre ut denna gången än förra. 120/75 så det var ju toppen att det inte hade höjts mer. På inskrivningen hade jag 115/75.

• bullenochgrisen

Jobbigt att järnet fortfarande inte är bra, jobbigt att behöva äta tabletter, känns som att vi gjort det tillräckligt vid det här laget hihi :)ja riktigt skönt att blodtrycket gått ner lite, började bli lite orolig när det gått upp de två senaste besöken. Ingen äggvita I urinen och enligt alla värden och tul så är graviditeten helt normal :)

Är i vecka 28 ( 27+4)

SF måttet låg på 27

Hb, g/l var på 124

P - glykos var på 7,8

Blodtryck var på 120/75

Fosterljud 144 slag/ minut ( flicka)

• bullenochgrisen

I know that feeling! Dock så hade jag inte dom problemen i tidiga veckor utan det är något som kommit nu sista tiden när bebis trycker på blåsan, då krävs det ibland bara att man dricker en droppe vatten för att bli kissnödig igen, och så fort jag blir kissnödig så får jag sammandragningar, jobbigt när man är ute och går, då ser man ut som en pingvin hihi :) än så länge så behöver jag bara gå upp en gång på natten och då oftast närmare morgonen eller så fort jag vaknar till lite så börjar det trycka på, det lär ju inte bli bättre :)

Men kul att du har lite graviditets symtom nu, det brukar alltid vara lite lugnande även om symtomen är jobbiga :)

Redan47 skrev 2015-04-26 09:02:59 följande:

Inatt varit uppe tre ggr kissa. Så nödig, sedan tar det en evighet att kissa...trycker på blåsan nästan hela tiden.

• bullenochgrisen

Du behöver nog inte oroa dig. Vilken vecka är du i? Ring din bm annars om du är orolig, dom brukar vara duktiga på att lugna ner oss :)

Ursh stackare, måste gjort ont på dig också, lägg dig ner och vila så bede du och bebis får lugna ner er lite, inte bra att vara orolig. Kram

Snart lycklig skrev 2015-04-26 10:50:56 följande:

Usch, jag ramlade nyss i köket. Vi har kallt klinkersgolv och jag höll på att sätta om lite blommor. Antagligen lite fukt/vatten på golvet och jag var barfota (kort nattlinne utan trosor, bara det en syn). Kände paniken i fallet som inte gick att undvika. Först slog jag i höger knä ordentligt och sedan ramlade jag på högra höftbenet. Jag slog inte i magen. Dock blev det väl en smäll eller duns eller vad jag nu ska kalla det, när jag till slut landade på sidan/baken. Panikrädd blev jag......

Tror ni att det är ngn fara för barnet? Vi ska på UL imorgn fm, så det känns ju bra.

Nojjig!

Orkar inte ens städa upp blomkrukan som gick sönder, jorden och lecakulorna.......

• bullenochgrisen

Bebis mår nog bra ska du se. Förstår din oro, bebis betyder ju mycket för en redan nu, men den har det nog bra där inne ska du se, du landade ju inte på magen. Hoppas bebis vill visa upp sig för er imorgon, jag hade stora förväntningar att få se bebis på tul för två veckor sedan, men då gömde hon ansiktet och la sig ner med huvudet neråt in mot ryggen, busunge! Så vi fick ingen fin ansiktsbild på henne. Hoppas tul i vecka 32 ska bli bättre ;)

Snart lycklig skrev 2015-04-26 11:23:45 följande:

Tack för lugnande ord. Legat och vilat nu och känt en del sparkar. Det lugnar mig. Jag är i v25 (24+3) idag. Ska på notch-UL imorgon, så de kommer ju perfekt.

Tungt att ramla med 15 extra kilon.

• bullenochgrisen

Ja nästäppan känner jag också igen! :) härligt redan! Klart du är gravid!! Jag lovar att ultraljudet kommer få dig til att inse det mer, att få se sin lilla böna på skärmen de första gångerna var et uppvaknande, det är verkligen på riktigt hur annorlunda det än känns att försöka intala sig själv det och hur rädd an än är, så våga leva här och nu, visar skärmen bebis så njut! Lämna rädslan :)

Redan47 skrev 2015-04-26 11:38:48 följande:

Ta det försiktigt! Det blir en obalans som hjärnan inte är van vid, kroppskontrollen med extra tyngd fram. Bebis klarar sig, viktigt att du kollar då du själv inte skadat dig!

Om mitt kisseri är tecken på att jag fortf är gravid på riktigt klart det är positivt! Jag är ixå super täppt i näsan, nattetid känns som jag är super förkyld, men det är torra slemhinnor. Köpt aloe Vera saltvatten spray som lindrar bra. Om en vecka får vi gå på UL igen, vill o behöver verkligen veta om det är på riktigt eller bara hormoner.

• bullenochgrisen

Stor styrker till dig Redan! Hormonerna lever sitt liv och hjärnan blir som gröt, ingenting fungerar :)

Jag hade också jätte svullen mage, magen fungerade inte som den skulle och jag kände mig verkligen uppblåst och höggravid, men kan säga nu i vecka 29 att wow vilken liten mage jag hade på den tiden, den måste ju ha varit obefintlig innan jag blev gravid om jag tyckte den där lilla magen var stor! :) titta själva :)

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus