• niki74

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Oj oj oj, så mycket fantastiskt som har hänt här på senaste när jag inte varit aktiv!! Glad 
    Stort GRATTIS till alla som äntligen fått sina efterlängtade små och GRATTIS Frazze till graviditeten! Helt fantastiskt att du har blivit gravid "den naturliga vägen"!!!

Redan - jisses vilka fina små du har! Hjärta

• niki74
    TyckOmMig skrev 2016-04-09 19:01:17 följande:

Har alla ni som lyckats bli gravida odlat era embryon till blastocyster?

Vi odlade inte till blastocyster men lyckades bli gravida på första försöket. Vi bestämde oss för att lita på våran läkare som inte såg någon anledning för oss att odla vidar.
  • niki74

Hej alla!

Har de flesta av er som gjort äggdonation fött tidigare än beräknat? Finns det någon av er som gått tiden ut?

• niki74

Micro och Zaq1234 ; Vad skönt att höra att det finns de som gått tiden ut!

Redan; Ja, min barnmorska säger dessutom att de som gått igenom äggdonation löper ännu större risk till tidigt förlossning än de som gjort IVF med egna ägg.

• niki74
    pink lily skrev 2016-07-05 17:26:33 följande:

Ta det lugnt med lakritsen Frazze:

www.svt.se/nyheter/uutiset/svenska/ny-rekommendation-i-finland-gravida-bor-undvika-lakrits

Alltid haft lågt blodtryck, lite väl lågt. Fått rådet dricka mkt och röra på mig. Haft stödstrumpor sedan ET, hjälper oxå. Lågt blodtryck var en bra utg.punkt för mig, då blodtrycket gradvis gått upp nu mot slutet av graviditeten. Gränsen för högt blodtryck enl. Spec.mvc är /95. Ligger nu runt 71-78. Skiftar mellan dagar och när på dagen tar det. Skaffade egen blodtrycksmätare att ha hemma. Toppen! Lycka till!

Åh herregud vad jag har gråtit nu efter att jag läste artikeln om lakrits som du länkade till! Min sambo har försökt lugna och trösta med att det inte är ngn fara för att våratbarn ska komma ut med handikapp bara för att jag ätit en hel del lakrits under graviditeten.

Jag har ätit lakrits var och varannan vecka under graviditeten och är nu i vecka 37.

Jag undrar varför inte min barnmorska har informerat om detta!!???! De pratar ju bara om alkohol, tobak och ostar i stort sett.

Fy så orolig jag är nu. Känner mig som världens sämsta mamma!
  • niki74

Stort GRATTIS till lilla underverket Frazze!! Äntligen är ni i mål ????????

Vi fick våran lilla gosse för fyra veckor sedan och hjärtat svämmar över av kärlek! ????

• niki74
    pink lily skrev 2016-09-03 13:15:37 följande:

Frazze, stort grattis, så underbart att höra att allt gått bra!

Får jag fråga hur länge ert avslag pågått, alltså blödningen efter förlossningen? Går in i åttonde veckan efter förlossningen, och har nu en tredje blödningsomgång ... Har haft bruna flytningar däremellan. Börjar känna mig matt, men de gör inget förrän efter 9 veckor med blödningar. Ammar så mycket bebisen orkar suga ... Känns faktiskt som mens nu.

Jag är inne på femte veckan med avslag nu och det kommer nu endast lite bruna flytningar och det räcker med trosskydd. Jag hoppas att det inte "börjar om" som för dig, utan är på väg att försvinna.
  • niki74
    Frazze skrev 2016-10-01 18:05:34 följande:

Hej igen! Nä då mjölken var inte slut, bara jag som slarvade med vätska! Däremot så bråkar lilleman och vill bara ta ena bröstet sen däckar han och det spelar ingen roll vad jag gör. Det gör ju bara att han är hungrig igen efter 1timma el så. Men det är svårt att ta sig utanför dörren när man matar, byter blöja 2 ggr och tar på kläder, sen är det dags att mata igen får hoppas han bättrar sig på det snart. Mina bröst producerar ju inte några större mängder än utan brukar stanna vid max en 105ml om jag har tur. Och får han då i sig en 40-50 ml från ena bröstet så klart att han är hungrig fortfarande när han borde äta 100-120 ml suck!Hur har ni gjort? Kommer ni ifrån soffan på dagarna eller ammar ni hela tiden oxå?

Jag ammade i stort sett hela tiden de första 6-7 veckorna. Han äter i 30 minuter, somnar i 10 minuter, vaknar och vill genast äta igen i 50 minuter, sover i 15 minuter och vaknar och vill äta i 30 minuter... ungefär så har det varit. Inte förrän för ca 1 1/2 vecka sedan har jag märkt att det börjar förändras och att han kan ha längre pauser emellan där han nu skrattar och "pratar ". Några långa barnvagnspromenader som jag hoppats på har alltså inte funkat. Nu funkar kortare promenader och jag har alltid med bärsjalen, för den gillar han att sitta i.
  • niki74
    TyckOmMig skrev 2017-02-11 13:14:19 följande:

Jag är en av dom som fött barn igen ganska tätt inpå KS efter mina ED tvillingar.

Vet att AVA Riga var noga petiga med ett UL innan start för att veta att jag var i bra skick redo för ny behandling.Fick ligga på motivera att jag ville göra nytt syskonförsök då det oftast är så som du skriver 2 år kom som en chock för mig med först då jag visste att man rekommenderar 1 år hemma.Jag hade regelbunden mens sen två månader tillbaka sista twinsen var 9 mån då jag började med Progynon ED insättningen skedde 14/4 som resulterade i min minsting född 8/12!

Ammade faktiskt några dagar under ruvningen med vilket man inte rekommenderar...

AVA Clinic Riga sa 2 år till mig också när jag nyligen frågade, men efter att jag förklarade för dem att jag verkligen inte ville vänta så länge så gav de med sig och sa ett år OM en gynekolog kunde godkänna detill först.

Kan man verkligen se genom vul om det läkt ordentligt och brukar vanliga gyn låta en kolla upp det? När jag gjorde mina koller på slemhinnan var jag tvungen att åka till Sthlm för att få hjälp eftersom ingen gynekolog i min stad ställer upp.

Tog du Procren inför ditt ED? Jag gjorde ju det förra gången och tänker att jag inte vill ändra ett "vinande koncept " då vi faktiskt lyckades.

Försöker planera hur jag ska lägga upp allt med att avsluta amning , göra läkarbesök osv innan FET som vi önskar att göra i slutet av augusti eller början av september.
  • niki74
    Savasana skrev 2017-02-18 15:37:04 följande:

Jag gjorde också ÄD på AVA Riga men till mig var det ingen som hade några invändningar när jag ville göra syskonförsök ett år efter KS. Det var nästan på andra hållet att de ville att jag skulle börja behandlingen tidigare. Inget nämndes heller att jag skulle få snittet kollat innan start.

Hur som helst gick allt bra och jag blev gravid direkt och födde även nu med KS.

Jag har varit nedreglerad med Procren båda gångerna det har lyckats.

Tack för infon Savasana! Tycker att det är jättekonstigt att de från samma ställe ger olika bud. De gick med på ett år för mig också men då måste en läkare först intyga att det är läkt.

Jag undrar om man måste skicka bild eller intyg från läkaren eller om det räcker med muntligt? Det är tillräckligt krångligt att fixa läkartider för de olika kollerna ändå.

Hur många koller/läkarbesök behövde du göra vid ditt FET och var nedregleringen annorlunda tidsmässigt andra gången? Vid FET behöver man ju inte matchas med donatorn och ligga och 'surfa " med färdig slemhinna i ett par veckor tycker jag.

Vad härligt att höra att du lyckades bli gravid vid syskonförsökett också! Det är min/våran dröm!
  • niki74
    TyckOmMig skrev 2017-02-18 08:17:20 följande:

niki74-jag var hos min SPEC MVC läkare på efterkontroll efter sista ED tvillingarna då de ju förlöstes med KJ tog upp redan då att jag skulle göra nytt försök så därav koll bedömning om hur mitt ärr efter KJ såg ut även vid insättningen på kliniken i Riga ser man tydligt var ärret sitter så det går att se tydligt men säkert svårt med att hitta kompetent villig läkare som utför gör det.

Har inte valt Procren vid bägge mina lyckade FET då jag har regelbunden mens och ÄL utslag.

Tack för att du delar med dig! Jag får väl kanske göra ett försök med att få en läkare på SPEC MVC att kolla upp det. De vill ju ogärna hjälpa till med att utföra undersökningar som har med utlandsvård att göra men kejsarsnittet gjordes ju inte pga ED så de kanske är mer villigt inställda då.
  • niki74
    niki74 skrev 2017-02-20 14:13:21 följande:

Tack för att du delar med dig! Jag får väl kanske göra ett försök med att få en läkare på SPEC MVC att kolla upp det. De vill ju ogärna hjälpa till med att utföra undersökningar som har med utlandsvård att göra men kejsarsnittet gjordes ju inte pga ED så de kanske är mer villigt inställda då.

Föresten.. fick du lov att skicka bild eller intyg till AVA?
  • niki74
    Rosen 76 skrev 2017-02-20 18:18:38 följande:

Förlåt men räcker det med ett "vanligt" VUL för att se om man är läkt efter KS? För jag förmodar att det är inre ärret som ska kollas?!

Hej! "TyckOmMig" svarade mig här ovan att man kunde se ärret rätt bra på vul.

• niki74
    Rosen 76 skrev 2017-02-20 18:18:38 följande:

Förlåt men räcker det med ett "vanligt" VUL för att se om man är läkt efter KS? För jag förmodar att det är inre ärret som ska kollas?!

Hej! "TyckOmMig" svarade mig här ovan att man kunde se ärret rätt bra på vul.

[quote=77442214][quote-nick]niki74 skrev 2017-02-24 00:12:06 följande:[/quote-nick]Hej! "TyckOmMig" svarade mig här ovan att man kunde se ärret rätt bra på vul.

Oj, slant med tummen innan jag hann skriva färdigt.

Jo, jag sprang på min barnmorska på MVC i veckan och då nämnde jag för henne att de i Riga ville veta om det var ordentligt läkt inuti. Hon sa att det kan man ju inte se, men att det självklart var ordentligt läkt efter ett år. Det känns ofta som även barnmorskor och annan vårdpersonal är så okunniga i det här.

Innan man ska börja med ev medicinering osv så brukar ju kliniken vilja att man gör en "hälsokoll" av livmodern innan vul. Tänkte att man ju borde kunna slå två flugor i en smäll och kolla upp ärret samtidigt.
  • niki74

Hej på er!

Planerar för syskonförsök nu. Är det någon här som använt p-piller innan ET eller FET (för att styra oregelbunden mens) OCH blivit gravida?

P-piller gör ju slemhinnan tunnare har jag läst och det är ju tvärtom vad man vill.

• niki74
    Rosen 76 skrev 2017-07-24 11:12:15 följande:

Hej, jag använde p-piller inför min förra ET och blev gravid med en slemhinna på 8 :)

Tack snälla du för svar! Grattis till graviditet! Då kanske jag kan sluta noja över det jag läste på ngn sida - att p-piller innan IVF försämrade chanserna till gravifitet.

Åter igen tack för svar!
  • niki74
    Rosen 76 skrev 2017-08-15 21:09:10 följande:

Jag går på Avaclinic och valde till slut naturlig cykel med insättning av ett Blasto idag :) med slemhinna på 8,6... nu kan vi bara hoppas!!!

Åh så spännande! Nu börjar den där låååånga väntan! Håller tummar och tår för dig!
  • niki74

Vi åker till Riga för syskonförsök i september. Med oss har vi våran då 13 månader gamla going.

Är det någon som vet om det finns barnmat liknande den vi har i Sverige att köpa i mataffären?

Och..., jag vet att någon tidigare föreslagit en Italiensk restaurang i närheten av AVA Clinic eller Albert hotell. Någon som vet vad den heter?

• niki74

[quote=77941363][quote-nick]Frazze skrev 2017-08-19 21:48:51 följande:[/quote-nick]Jag kan kolla med min kompis som är ifrån lettland om de har barnmat som här där i lettland om du vill.[/quote

Ja men det vore jättegulligt av dig Frazze! ?

• niki74
    Frazze skrev 2017-08-20 14:37:30 följande:

Hon skriver att Hipp finns och på RIMI så finns typ Icas produkter. Kanon då behöver man inte oroa sig

Tack snälla Frazze för att du hörde efter. Vad bra, då finns det barnmatsburkar att köpa utifall de snor våra ur handbagaget.
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus