JZ79 skrev 2016-03-18 18:55:53 följande:
Härligt att läsa lite positiva nyheter
Här har vi det lite jobbigt just nu och jag behöver råd från någon som fått prematurbebis där bebis blivit ordinerad Niferex järndroppar. Pyrets kolik och viktnedgång gjorde att vi fick avbryta insättning av Niferex, istället för att bara skrika kväll/natt så skrek han dygnet runt när droppar sattes in. Vi hann inte ens komma upp i den dos han skulle ha innan vi fick avbryta i samråd med läkare. Nu har Pyret passerat 3 månader, koliken är under kontroll med hjälp av akupunktur och jag äter mjölkfri kost.. Igår började vi ge 1 droppe järn..vi skulle börja med endast en droppe och öka långsamt. Dag två idag och han bara skriker BVC sa jag skulle avbryta om
Han får så ont i magen igen..men hans järndepåer måste ju fyllas på Vill inte han ska få problem senare i livet men hur fan ska han och vi klara detta? Någon med samma problem som det ändå gått bra för och det nu får att ge medicinen? Tacksam för tips och råd. Vi kör redan med diverse magdroppar, pysventil, massage osv för att hjälpa hans lille mage...
Tillbaka efter en liten paus!
Jag avskyr Niferex! Kunde inte själv ta dem och mina bebisar har inte alls klarat dem. De hade ont i magen hela tiden och till sist slutade jag med alla droppar - magdroppar, D-vitamin, olja och framförallt Niferex. Egentligen är det ingen som VET om de behöver tillskott. Och det kändes absolut inte vettigt att ge bebisar något de mår så dåligt av. Det finns andra droppar - sök på nätet. Ammar du eller får bebis ersättning? Finns nämligen mer järn i ersättning så jag bestämde mig för att tro att det räcker! Nu är de 5 månader (5 veckor prematura) och äter mat två gånger om dagen och då går järndropparna bra. Mycket därför jag började med mat tidigt och gick emot rekommendationerna att vänta. Tänkte att deras magar tål mat men det ska man inte ge dem, däremot järn som deras magar inte tål. Den logiken fungerade inte för mig....
Du kan alltid kräva att en läkare tar prov för att kolla hans järndepåer. Är de bra kan ni vänta ett tag med järn i alla fall.