zaq1234 skrev 2016-01-11 21:28:12 följande:
Beklagar Azuera, vad otrolig sorgligt att läsa om er ena tvilling, samtidigt glad att du nu är gravid igen. Lycka till!!
Nu gäller det, jag fick oxå ta prov första gången på mvc om multi r. Bakterier pga av behandling utomlands.
tack zaq! Första gången man besöker BM får man ju ta lite blodprov för att kolla ett antal saker. Berättar man då, vilket jag rekommenderar, att man gjort ÄD utomlands så tar de ett prov från underlivet just för att kolla multires-bakterier. Hör man inget sen så är det ok. När jag åkte inför skrapning innan jag fick tvillingarna så blev de lite upprörda när jag fått första tiden på morgonen i op-salen och de inte visste att jag varit utomlands. Detta för att de tydligen vidtar vissa åtgärder för att ev multiresistenta bakterier inte ska smitta till nästkommande patienter och att de ofta lägger patienter som mig sist på listan så de kan rengöra salen ordentligt efteråt. Nu kunde vi ta reda på mina provresultat och därmed var allt ok, men det är för andra patienters säkerhet också denna kontroll görs.
Samma sak denna sväng hos BM, ett svabb-prov vid första besöket för att utesluta MRSA. Det intressanta är att de INTE tar prover på personal som jobbat utomlands och därmed haft möjlighet att bli exponerade för det alt personal som jobbat när MRSA funnits på en avdelning i Sverige. MRSA fanns på neo någon vecka innan vi åkte in med tvillingarna. Nu tror jag inte det påverkade dödsfallet men så här i efterhand går ju naturligtvis tankarna åt det hållet också.