• villsågärna38

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

bullenochgrisen skrev 2015-04-24 12:26:22 följande:

Här är min extremt långa lista till bebis, man klarar sig absolut med hälften men det här är min lista som jag känner att jag behöver och vill ha när bebis kommer :)

Då jag har bf i juli så har jag ej skrivit in åkpåse, overall osv. Det tar jag senare i höst :)

Kläder: bodys, både kortärmade och långärmade, byxor, strumpor, hjälmmössa och solhatt, lite varmare koftor och onepice för sommarkvällarna, pyjamas, babyfiltar.

Till amning: amnings BHar utan bygel ( då man ev behöver sova med dessa), amningsinlägg, amningskudde, bröstpump, salva för såriga bröstvårtor typ phurelan, någon enstaka nappflaska, nappar, amningsnapp.

Lämna hemmet: babyskydd, barnvagn ( vi har köpt Bugaboo Donkey med soft pink sufflett) , Skötväska, regnöverdrag och myggnät, kudde och täcke, plastad frotté, lakan och påslakan, fårskinn, filt, krokar till skötväskan och ev för en matkasse om man ska handla t.ex, lattehållare, skötunderlägg, vagnleksak.

Säng och sängkläder: spjälsäng, madrass, madrassöverdrag, plastad frotté, täcke, kudde, lakan och påslakan till flera byten, Spjälskydd, Sänghimmel och stativ, Sängmobil, ljusslinga att ha ovanför spjälsängen som man kan tända när man ammar på natten och vill slippa tända i taket, skötbord från troll som man har ovanpå spjälsängen, skötbädd, babyvakt, Babynest.

Till skötsel: skötbädd till tvättmaskinen, mobil/leksak ovanför tvättmaskinen, blöjor, Blöjförvaring/ blöjpåse man kan lägga blöjorna i och hänga upp ( som till plastpåsar, jag tycker det är en smart ide som är lite snyggare), kräkhanddkar, mild tvål och schampo, salvor så som bephanten, idomin och inotyol, barnolja, mandelolja, babyinsats till badkaret, torra tvättlappar, skumtvättlappar vid bad, våtservetter att ha med ute, dregglisar.

Eventuellt: Babygym, babygunga, bärsele, speldosor.

Till vintern: åkpåse, handvärmare, vantar och mössa och tossor, overall, hjulskydd.

Jag har handlat mycket kläder från Kappals märke Newbie, älskar de behagliga färgerna och ekologiska materialet.

Filtar har jag köpt mycket från Newbie och Bliss Sthlm.

Babyskydd får jag låna av en kompis, vagn Bugaboo donkey, Skötväska från stadium, vagnleksak har jag beställt av en tjej som virkar jätte fina ugglor, spjälsäng Brio cout two, Babynest köpte jag på tradera, babygunga från Acta graco sweetpeace vann jag i en tävling hos lekmer.se , bärsele Ergobaby med spädbarnsinlägg.

Finns sjukt mycket på marknaden men det är vad vi har valt här hemma hos oss :)

Hej

Tycker du har en jättebra lista. Har allt där Vissa saker behöver man ju dock inte från dag 1 men mysigt att boa så förstår att du shoppar Ett tips ang amningen är amningslinnen från Lindex. De är klart bäst pch toppen att sova i. Kram och lycka till med allt!!!
  • villsågärna38
    Redan47 skrev 2015-05-05 10:09:32 följande:

Jag är gravid! Det är på riktigt, vi såg liten och hur hen viftade m armar o ben! Tårarna kom. Först såg det ut som två... Jag vet inte vad vi såg.

Bot mot sammandragningar när jag överanstränger mig- VILA. Och fortsätta med lite östrogen till moderkaka tar över. Det känns skönt med återkoppling. Nu känner jag mig mycket lugnare.

Oh underbart Redan!! Stort grattis!! Kram
  • villsågärna38

Hej Redan!

Kikar in och säger hej

Redan v 20. Wow!!! Hur mår du och bebisarna?

Här är det fullt ös med treåring och liten Lovisa snart 9 månader som övar sig på att gå

Kram

• villsågärna38

Hej Redan!

Kikar in och säger hej

Redan v 20. Wow!!! Hur mår du och bebisarna?

Här är det fullt ös med treåring och liten Lovisa snart 9 månader som övar sig på att gå

Kram

• villsågärna38
    Redan47 skrev 2015-07-05 23:15:55 följande:

Hej raring! Glad att höra av dig! Klart du ska titta in och bidra! Vi mår än så länge bra! Eftersom det är enäggs, kontroller varannan vecka UL, mäter allt ben, hjärnor, magar, kollar urinblåsor, hjärtan och fostervatten mängden i resp blåsa. Största risken för TTS fram t v24, sedan blir det isåfall lindrigare menar läkaren.

Andfådd japp. Blir värre. Jobbigt att sitta, redan, de trycker upp magsäcken o andningen så det kläms i revben.

Jag välsignar detta väder så jag kan hålla igång lite mer genom att bada o simma nu var dag. Så skönt att va viktlös! Har "bara" gått upp 5kg och det känns bra att ha kilon till godo mot slutet. För det känns tungt redan nu. Men sååå mysigt att vara gravid. Känner dem var dag, även om tvåan varit anonym idag.

Så härligt att det rullar på fint för er! Även om att ha barn är ett ständigt flexibelt liv där det dyker upp all sköns problem. Men kärlek o glädje överskuggar allt, eller hur! Kram

Ja det är såklart helt underbart med två små prinsessor! Maken är ledig 8 veckor i sommar och vi njuter av vår lilla familj. Nyper oss fortfarande i armen ibland. Kan inte förstå att det är sant. Bara fyra år sen jag inte trodde vi skulle få några barn alls... Då hade så många ivf:er och ÄD-försök gått åt skogen och det såg inte ljust ut på adoptionsfronten heller. Tänk så fel jag hade!! Sen är det även tufft ibland men det är "i-landsproblem". Sånna problem som vi längtade efter då vi var barnlösa och kämpade år ut och år in. Har man kämpat några år för att få barn så tror jag man får både lite distans och en sån enorm tacksamhet för att det gått vägen att man klarar sömnbrist, sjukdomar osv rätt bra

Oh förstår att det är underbart mysigt att vara gravid även om det också måste tufft. Som du kämpat för detta!! Verkar vara mycket provtagningar och kontroller men så bra att de har koll. Fantastiskt att du känner dem båda nu. Kan bara försöka föreställa mig hur det skulle vara att ha två små guldklimpar i magen. Wow!! Hoppas innerligt att allt ska gå bra för er! Snart har du dem hos dig vännen!

Stora kramar
  • villsågärna38

Hej!

Såg att ni diskuterade bärsele. Vill bara tipsa om Baby Björns nya. One. Den är ergonomisk för bebisen och även för bäraren. Kan även användas för att bära på ryggen då barnet blir större dvs upp till 2-3 års älder. Bärsjal och bärsele har varit räddningen här i perioder för att få nåt gjort så rekommenderas!!

Kram och lycka till er alla från en äd- mamma

Ps. Inte så långt kvar nu Redan!! Hoppas att du och tvillingarna mår bra

• villsågärna38

Superstort grattis Redan till tjejerna! Va underbart att de är här och att de mår bra. Mindre bra att du mår dåligt. Usch! Krya på dig! Kramar

• villsågärna38
    JZ79 skrev 2016-02-07 20:36:03 följande:

En liten uppdatering från oss. Pyret plågas fortfarande av kolik, inte riktigt lika illa dock..kanske akupunkturen verkligen funkar, eller om det beror på den mjölkfria kosten. Vi testar just nu ALLT för att hans lille mage ska må bättre. Har varit utan mjölkprotein i 2 veckor nu, så tror inte att han är allergisk...men ska testa till fredag då vi ska träffa läkare på bvc. Eftersom Pyret är prematur ska han ha järndroppar, det funkar inte alls..magen blev värre än någonsin. Dropparna sattes in i samma veva som jag började med mjölkfri kost, så den första veckan kan vi inte direkt utvärdera.nJärndropparna har vi slutat tillfälligt med enligt bvc-sköterska..läkare ska bestämma hur vi ska göra nu till veckan, han måste ju ta medicinen så småningom, frågan är hur länge vi kan vänta. Vikten stod helt still på förra bvc-besöket som var en extravägning. Det slutade med en tid till barnmottagningen. Läkare kollade igenom Pyret, men allt verkar ok. Möjligtvis han han fått i sig lite för lite mat (enligt mig, barnmott tyckte det va bra med 30 ml/gram på en måltid...på neo åt han mycket mer än så). Hur som helst, barnmott tyckte han skulle styra måltiderna själv som vanligt..De lyssnade inte på mig när jag jämförde med neo och att han åt mer redan när han var mindre. Nu kan ju amningsvikten på barnmott häromdagen varit en tillfällighet, de äter ju olika hela tiden..men de baserade allt på en enda amningsvikt och hävdade att det var bra. Dagen efter ringde min bvc-tant mig och frågade hur det gått. Jag sa att undersökningar inte visade nått, men så berättade jag om amningsvikten och att jag tyckte det va lite. Hon höll med. Så de sista dagarna har Pyret nu fått äta varje 2-2,5 timme..förutom på natten..då går det ungefär 4 timmar en gång.. Imorgon är det ny viktkontroll. Håll era tummar! Mammalivet är annars alldeles underbart, trots sömnbrist...Han är alldeles fantastisk <3

Hej! Hoppar in här och vill bara tipsa om att även utesluta ägg. Vår yngsta hade också kolik. Hemskt!! Jag uteslöt både mjölk och lite senare även ägg. Gjorde uppehåll en månad och efter ett par veckor blev det bra. Så ägg kan vara ett tips plus att om tarmen är riktigt inflammerad så vet jag att det även kan ta upp till tre veckor innan det blir bra om det är mjölk. Soja kan ju också vara en bov i dessa sammanhang. Vår dotter är nu snart 1,5 och allergisk mot både mjölk, ägg och soja. Vet ju inte om du helammar men kanske värt att testa helt mjölkfri ersättning annars om det finns frågetecken om han är mätt. Bara en tanke. Fyra timmars uppehåll på natten hade inte mina som så små. Ammades varannan tim och emellanåt ännu oftare dagtid. Men det där är ju olika såklart. Hoppas det snart blir bättre!! Kram
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus