• albedo

Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!

ellinoras skrev 2015-07-26 11:16:14 följande:

Ja, det verkar som att de flesta blir lite besatta :) Jag tycker inte att det är läskigt, vi tänkte och pratade så mycket om det innan vi började försöka (och jag var inte ens säker på om jag ville ha barn) så vi har liksom redan gått igenom alla läskigheter. Men det kan nog kännas annorlunda om jag väl blir gravid. Det jag känner mest är längtan. Ibland på ett roligt sätt (älskar att planera och tänka på hur det kommer att vara) och ibland på ett uppgivet sätt (ska det aldrig hända?). Ibland längtar jag så att jag nästan inte står ut med att inte vara gravid och ibland kan jag känna ett lugn i att det händer när det händer. Det som har blivit viktigt för mig är att inte låta mig prata om och tänka på det hela tiden, och se till att fortsätta med annat jag gillar. Se till att inte allt fokus hamnar på att bli gravid helt enkelt :) Och så får jag hela tiden påminna mig om att det kan ta ganska lång tid utan att något behöver vara fel, för jag börjar lätt oroa mig att vi inte kan få barn.

Det blev ett långt och rörigt inlägg. Men det är ganska illustrativt för hur jag känner :)

Har nyss börjat läsa den här tråden och känner precis igen mig i det du skriver. Det går väldigt mkt upp och ned i vad man tänker och känner. Har ett stort kontrollbehov men försöker komma till ro med att släppa på kontrollen och acceptera att jag inte kan styra allt. Tog ut hormonspiral nyligen och har innan dess inte haft mens på sex år. Faktumet att jag inte har någon koll på min cykel har nog varit mest stressande. Idag gjorde jag dock ett vul och läkaren konstaterade att jag snart har ägglossning så nu känns det betydligt lugnare. =) Jag är i alla fall lite med på banan. Bara att mysa på nu, vore kul men också ironiskt om det blev något på bröllopsnatten om några dagar. Vi är långt ifrån traditionalister men jag erkänner att det känns lite kul att jag faktiskt kommer kunna ha "produktivt sex" när vi gifter oss. Är ju inte jättestor sannolikhet för att pricka in den fertila perioden men det verkar vi alltså ha gjort.
  • albedo

Nu kom jag ikapp tråden! Jättegrattis ellinoras!

Är bara på första försöket men ser helt klart en risk att det kan bli en besatthet... Försöker ta till mig era kloka råd och inser att jag har tänkt liknande själv, jag behövde bara bli lite mer medveten. Är extremt pessimistisk av mig men skall försöka vara lite mer lagom hoppfull. Som ni skriver, besviken blir man ju oavsett, så mkt bättre om man då har fått må bra en stund hellre än att oroa sig konstant. Det betyder ju inte att man är naiv för det. =)

• albedo

Hej igen, hoppas det går bra för er. Blev stressad redan efter ett försök... Verkar inte haft någon äl i december men trots de dåliga oddsen gjorde jag tre positiva test i tisdags! Jag är så tacksam över att det gick relativt snabbt. Allt kan ju hända men det känns bra, är inte hysteriskt orolig utan verkar ha funnit ett inre lugn, otroligt skönt.

Svar på tråden Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!