• Aniroma

Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!

Detta blir vårt första försök, har äl om ca en vecka! Jag har längtat i ett par år medan sambon bestämde sig för en månad sedan att vi nu var redo! Jag är så jäkla glad nu, har mått lite sisådär det senaste året just för att vi har varit på så olika ställen i den här diskussionen. Nu känns det helt underbart!! Vi missade äl med typ tre dagar förra månaden så nu kör vi. Sex varannan dag ungefär. Det gör ju inte det enklare att försöka att inte tänka på det just med tanke på hur länge jag har velat det här!!! Jag kollar familjeliv varje chans jag får, så fort jag har ett par minuter över på jobbet, eller i kassakön på max...haha. Har svårt att släppa det. Plus att jag tempar o kollar sekret, så det finns där liksom hela tide. Men försöker precis som ni att träna, hitta på roliga saker, sjunka ner i en bra serie eller liknande. Mindfullness har jag testat och det va jätteskönt! :) skönt vi är många som har samma tankar :)

• Aniroma
    ellinoras skrev 2015-04-10 14:29:12 följande:

Jag ville också innan min sambo och fick vänta på honom i ungefär ett år. Är som du väldigt glad att det äntligen händer! Just därför känns det onödigt att man inte bara kan vara glad, utan blir ledsen för mens etc. Det finns några mindfullnessklasser på mitt gym, kamske ska testa det. Kul annars att det är så många som tycker att träning hjälper. Det kan ju vara ett bra sätt att förbereda sig på också :) Hoppas att du mår bra och inte blir alldeles för besatt!

Ja den där väntan på sambon höll på att kosta mig min hälsa där ett tag. Att försöka förklara den här längtan för någon som inte alls är på samma våglängd var inte alls lätt. Tyckte liksom att han var egoistisk och respektlös mot mig. Men nu i efterhand undrar jag hur jag kunde tänka så egentligen. Klart man vill ha barn med någon som vill samma sak! Har dåligt samvete för allt jag sagt till honom. Men nu känns det ju helt underbart. Att kunna få planera och prata med honom nu när han vill samma!! :)

Ja men testa mindfullness! Tror det kan hjälpa dig mycket! Håller tummarna att det tar sig fort för oss båda!! Kram
  • Aniroma

Inte för att det är skönt att andra mått likadant, men det är skönt att höra att man inte är ensam! Det är skönt att kunna lämna ångestattacker och sömnlösa nätter bakom sig och fokusera på något så mysigt som familjeplanering! :)

Va kul att du fastnade för avslappningsyogan! Jag ska börja mer med mindfulness, speciellt de dagarna jag känner mig allmänt stressad! Känner mig än så länge rätt lugn och harmonisk inombords i allt det här, trots att jag uppdaterar fl jätteofta för att se om man hár något nytt roligt inlägg att läsa. Haha blir lite som ett beroende ;)

ellinoras skrev 2015-04-12 21:50:44 följande:

Men hjälp, precis så var det med mig och min sambo också. Jag kunde inte förstå att han ville göra något så hemskt mot den han älskar mest i världen...Men nu har vi äntligen landat i att vara på samma plats. Tänk att man kan ha så liknande erfarenheter...

Allt känns lite lugnare för mig nu, det hjälpte nog att skriva här. Testade en avslappningsyoga i helgen också som jag tyckte var helt fantastisk. Så nu vill jag prova fler liknande aktiviteter. 

Jag håller också tummarna för oss! För att det tar sig snabbt men också att för att vi kan hålla oss lugna och glada medan vi försöker :) 

• Aniroma

Usch ja. Jag fasar för för tiden mellan ÄL o bim..har så dåligt tålamod o kass karaktär när det kommer till att vänta :P kommer googla vartenda symptom så lär va galen långt innan jag är på smällen haha ;) men tillsammans är vi starka tjejer!

• Aniroma

Haha men det är ju lättare sagt än gjort att tagga ner. Typiskt killkommentar haha ;) de behöver ju bara komma till. Slipper oroa sig för mens o symptom och annat. Bara göra sitt. ;)

Men å andra sidan skulle jag inte vilja byta! Jag är glad att jag ska få gå igenom detta! Att få känna ett liv växa liksom! Det ser jag fram till!! :)

• Aniroma
    ellinoras skrev 2015-05-11 19:58:30 följande:

Ja, det verkar ju så himla häftigt! Har en kollega som är gravid nu och det är så fint och spännande att se hennes mage bli större. 

Håller med om att det är lättare sagt än gjort att tagga ner, men samtidigt är det ju det jag försöker göra :) Tycker ändå att det går helt ok! 

Ja jag tycker att jag känner ett lugn i kroppen, men i knoppen är det full aktivitet. Kan man stänga av sina tankar? Haha. Det är det enda jag tänker på just nu.. Köpa familjebil, äta vitaminer, känna på tappen, räkna dagarna till äl, tänk när jag är gravid, tänk när jag får berätta första gången, tänk när jag känner första sparken, tänk när jag får se mitt barn första gången... :P
  • Aniroma
    ellinoras skrev 2015-05-12 08:21:02 följande:

Nä du, jag kan i alla fall inte stänga av allt jag tänker på :) Å ena sidan tycker jag att det är helt ok, för att det är härligt att drömma och planera och tänka hur det ska bli. Men å andra sidan skrämmer det mig lite. För tänk om det inte blir några barn? Hur kommer jag då känna inför framtiden, nu när jag planerat den med barn i? Känns som att man kan få kris...

Men även om man nu inte kan styra sina tankar, så kan man ju ändå styra det man gör. Och om man nu inte gör så mycket gravidrelaterade saker (som att googla symptom och testa för mycket och kolla kläder i mitt fall) så tänker man nog mindre på det också. Eller så är det för mig i alla fall :) 

Jadu, det här med att hålla sig från att googla symptom är inte lätt haha. Jag hållas jag kommer kunna hålla mig men troligtvis inte :P men ska göra mitt bästa! Behöver planera in saker att göra så man kan få mota bort tankarna vissa dagar :)
  • Aniroma
    karolina84 skrev 2015-05-12 10:34:09 följande:

Känner igen mig i det ni skriver.

När man väl bestämmer sig så vill man bara att det ska hända. Tror inte det dröjde mer än en månads försök förrän jag började med ägglossningstest. Det var en kompis som tipsade om det och jag tyckte det var både spännande och roligt att göra de där testen. Men vilken påfrestande process det blev. Googlade på precis allt. Det gick inte att tänka på något annat även om man försökte intala sig själv motsatsen.

Om det var tack vare ägglossningstesten vi blev gravida så lätt eller inte kan jag inte svara på, men vi lyckades få tre plus på sex försök. Men alla tre resulterade i väldigt tidiga missfall. En cirkel av att ständigt tänka på att försöka bli gravid till flera missfall blev en riktigt tråkig höst. Efter det tredje missfallet bokade vi en tid för utredning på en privat klinik en månad senare och bestämde oss för att ta en paus i det hela, inga tester, inget snack, bara njuta av livet igen. Vi hade bokat en semesterresa sedan tidigare som vi kunde åka iväg på som såklart underlättade (för det är inte lätt!).

När vi kom hem från resan hade jag mensvärk flera dagar före beräknad mens och den inplanerade tiden för utredning resulterade istället i ett VUL där vi fick se ett tickande hjärta. Imorgon går vi in i vecka 18 och jag är oerhört tacksam.

Det jag vill säga är väl att om du känner som jag, att man bara går i en försöka-att-bli-gravid-bubbla och glömmer att leva under tiden: Det kanske inte är värt att ägna så mycket tid åt alla tecken och tester. Det kanske är mer värt att leva under tiden och se vad som händer? :)

Vilken solskenshistoria du har ändå :) även fast vägen dit har varit jobbig! Du gav styrka i det du skrev och jag tror att du har helt rätt :) man måste leva under tiden, ska hem o planera in diverse miniresor med sambon i sommar!!
Svar på tråden Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!