• Suzzz

Nekad IVF pga AMH

Hej tjejer!

Jag undrar om det finns andra som har lågt AMH (mitt är 0.7) och som inte får göra IVF privat pga av detta?.
    Alla mina andra prover FSH, LH,TSH osv är bra.
    Min man och jag har varit i kontakt med flera svenska privata kliniker (vi måste gå privat pga av min man har gjort vasektomi) och så fort de ser mitt AMH så vill de ej behandla, jag förstår inte varför vi inte ens får försöka?

Nu senast ringde jag CFC i Danmark och där fick vi ett försök men då ville inte vår svenska läkare skriva ut medicin och danska recept har vi ju inte råd med (kostar över 20.000 kr).

Hur har ni gjort som har lågt AMH, skall man tjata och vägra ge sig eller skall vi ge upp?

• Svar på tråden Nekad IVF pga AMH
  • Schatz81

Det låter konstigt. 0,7 ska inte vara för lågt för att nekas IVF. Referensvärdet liggen på 1 och uppåt så det är inte katastrofalt långt ifrån det normala. Det finns många som har fått göra IVF med exempelvis 0,4 som värde. Jag själv hade 0,64 i november och senare i december hade det höjts till 0,7. Ska göra mitt första IVF i maj.

• Anemon

Hur gammal är du? 0,7 borde inte vara ett hinder för IVF om du inte också har åldern mot dig.

När jag gjorde första IVF hade jag < 0,5. Har gått både privat och via landsting med det värdet. Sista IVF (41 år) hade jag kring 0,2 och fick ut 5 ägg. Jag har gått via IVF kliniken på St Göran och i Falun så kolla med dem. Rekommenderar särskilt Falun.

• mian04

Jag hade amh under 0,2 och fick ändå göra IVF. Var 36 år, blev bara två ägg, men båda befruktades och sattes in. Det blev ett barn. Första försöket! 0,7 är lite lågt men inte FÖR lågt för att en graviditet ska vara omöjlig!!

• suzzzz

Tack för era svar.
    Jag har precist fyllt 30 år så jag är hyfsat "ung" i sammanhanget och det är pga av min man vi sökte hjälp från början. Det kanske ses som extra dåligt när man är ung och har AMH 0.7 eftersom det normalt är kvinnor som är lite äldre med samma värden som jag. Jag har faktiskt inte fått något bra svar utan bara att AMH värdet är för lågt och ger för dåliga chanser.
    Eftersom några av er fått göra IVF trots lågt AMH så kanske vi skall fortsätta leta efter en klinik som kan hjälpa oss... Märkligt att det kan vara så olika.

• mian04
    suzzzz skrev 2015-04-09 15:36:39 följande:

Tack för era svar.
    Jag har precist fyllt 30 år så jag är hyfsat "ung" i sammanhanget och det är pga av min man vi sökte hjälp från början. Det kanske ses som extra dåligt när man är ung och har AMH 0.7 eftersom det normalt är kvinnor som är lite äldre med samma värden som jag. Jag har faktiskt inte fått något bra svar utan bara att AMH värdet är för lågt och ger för dåliga chanser.
    Eftersom några av er fått göra IVF trots lågt AMH så kanske vi skall fortsätta leta efter en klinik som kan hjälpa oss... Märkligt att det kan vara så olika.

Ja, testa Falun! De är kända för att ge en chans till personer med lågt amh. Särskilt om man är ung med lågt amh har man goda chanser att lyckas! Att var 36 som jag var och ha amh 0,2 är väldigt onormalt. Det har i princip kvinnor som är mellan 45-50 år. Snacka om att jag fick panik av att få det beskedet! Men det löste sig till slut som tur var! Lycka till! 
    Här är en länk till en studie där de kommit fram till att lågt amh inte minskar chansen till graviditet hos yngre kvinnor. Märkligt att svenska kliniker inte har bättre koll på det!!! 

www.inviafertility.com/conception/drvkarande/low-amh-level-is-not-predictive-of-decreased-chance-of-pregnancy-in-young-healthy-women/
  • ssuzzz

Tack Mian för tipset  :). Vi skall kolla med Falun och vad härligt att du lyckades bli gravid trots lågt AMH. Nu skall jag försöka att holla hoppet uppe.
    Det verkar finnas en hel del olika studier om AMH och ibland känns det som om ingen säkert vet vad det faktiskt betyder utan det är mest teorier..

• Schatz81

Jag är snart 34 och har som sagt 0,7 i AMH. Min gyn tyckte inte det var hela världen, eftersom man enligt honom numera kollar på många andra värden och hur de samspelar och lägger inte längre så stor vikt vid AMH. Men trots hans försök till att lugna känner jag ändå en oro. 

Jag har de senaste fem månaderna tagit d-vitamin (2500 IE varje dag) eftersom jag har läst att det kan göra skillnad. Om man har brist på d-vitamin kan det ge ett felaktigt AMH-värde ? alltså att man egentligen har högre värde. 

Men en sak man ska komma ihåg (och som jag får påminna mig själv om ibland när min oro tar överhand) är att ett lågt AMH-värde är inte samma sak som dåliga ägg. Man kan få ut många bra ägg ändå.

• Schatz81

Jag är snart 34 och har som sagt 0,7 i AMH. Min gyn tyckte inte det var hela världen, eftersom man enligt honom numera kollar på många andra värden och hur de samspelar och lägger inte längre så stor vikt vid AMH. Men trots hans försök till att lugna känner jag ändå en oro. 

Jag har de senaste fem månaderna tagit d-vitamin (2500 IE varje dag) eftersom jag har läst att det kan göra skillnad. Om man har brist på d-vitamin kan det ge ett felaktigt AMH-värde ? alltså att man egentligen har högre värde. 

Men en sak man ska komma ihåg (och som jag får påminna mig själv om ibland när min oro tar överhand) är att ett lågt AMH-värde är inte samma sak som dåliga ägg. Man kan få ut många bra ägg ändå.

• smultronoga

Själv fick vi hjälp på carl von linne med ett amh värde på 0.52. Käkat d vitamin sen i höstas. Själv e jag 41 och fick hjälp privat då.

Svar på tråden Nekad IVF pga AMH