• K grrl

Tjocka/mulliga tjejer

Fjäril kär skrev 2015-04-09 08:08:26 följande:
    Nej jag blir förbannad på de som påstår att normalviktiga är feta.
    Fast alltså, det kan de vara. Det var jag. Missförstå mig rätt nu, för jag har varit fet också. Men jag har länge legat strax under gränsen för normalvikt och med så mycket runt de inre organen att jag hade lever- och njurpåverkan.

BMI är baserat på en population med större andel muskler än vad vi generellt har idag, och det är alltså möjligt att vara tjock och ändå normalviktig (=ha för lite muskler).

Jag har inte mått dåligt över hur jag sett ut och jag har aldrig haft problem med killar. Men ja, jag var tjock även om vikten låg inom gränsen för normalt.

Kan tillägga här att jag blivit kallad anorektiker och benrangel trots väldigt hälsosamma BMI 21.
  • K grrl
    Anonym (...) skrev 2015-04-09 17:43:03 följande:
    Måste bara kommentera det felaktiga i det fetmarkerade. För att visa på att alla är olika och det finns lika många varianter på kvinnokroppar som det finns kvinnor :)

När jag vägde lite mer (68 kg till 176 cm) hade jag enligt måttabeller 46/XL i byxor (kunde dock ofta ha 44 och ibland tom 42). Och jag var absolut inte fet! De flesta skulle inte kalla mig mullig ens utan smal/kurvig. Däremot var jag ganska rejäl om rumpan/höfterna jämfört med resten (speciellt midjan som jag hade S/M i). 

Men det är så min kropp ser ut: jag lägger på mig på underkroppen och även om jag trivs att känna mig lite tjockare och inte bryr mig om ifall ngn tyckte jag var fet, så är det problematiskt att klassa vissa mått och storlekar som "tjockt/fetma".  

Sedan är jag lång också förstås och drar ju lite större storlekar än en kort person eftersom jag är större som person, så 46 på en kort person ser ju lite större ut :) 
    Allvarligt? Skriver du fel? Jag har stl 34-36 på överkroppen, 36-38 på underkroppen, och jag är 174 och väger 63-64.
  • K grrl
    Anonym (...) skrev 2015-04-10 15:58:33 följande:
    Får en känsla av att vara onormal när du skriver på det sättet, vilket jag kanske är också ;)  
    Nej jag skrev inte fel, men som ngn nämnde så väger muskler mer än fett, och jag har inte så värst mkt muskler. Jag är rejäl i skelettet vid höfterna (när jag vägde 50 kg och därmed var ganska underviktig och säkert inte helt färdigvuxen om i skelettet, så hade jag ändå 38 i byxor)
    Jag lägger på mig mkt just där jämfört med resten av kroppen, speciellt som ridbyxlår vilket ger extra cm. Sedan som jag skrev så kunde jag ibland tom ha 42 i byxor, även fast jag enligt måttet skulle haft 46 eg. 
    Haha, jag blir bara förvånad. Jag styrketränar, så jag är ju medveten om att jag är slank på den vikt jag har, men jag hade stl 44 när jag vägde 80, och var helt otränad. Men vi är ju olika. Jag har tvärtom väldigt smala höfter.
  • K grrl
    badong skrev 2015-04-27 13:45:47 följande:
    Jag går inte på gym. Jag lyfter skrot o tränar alltmöjligt hemma istället, inklusive hederligt kroppsarbete. Hatar att åka 30 till gymmet, byta om, köa till div vikter o maskiner som alltid är upptagna, trängas med folk som står och speglar sig, sen köa till duschen, byta om, sen 30 min hem igen, och dessutom betala för extrabesväret, när man får exakt samma träning gratis på en tredjedel av tiden hemma :)

Det skulle vara för att spana efter starka kurviga kvinnor då. Men problemet är att den enda kvinnliga befolkningen jag ser på gym är deffade små tjejer i dyra ärtigt färgare träningskläder, motionerarande den lättaste hanteln medans de och speglar sig.
    Det är inte min bild av en rejäl kvinna :P
    Testa en atletklubb istället? Eller titta noggrannare, i alla fall för att utmana dina fördomar.

• K grrl
    Anonym (Runda mammor) skrev 2015-04-29 13:43:10 följande:

Det verkar överlag som om folk blivit svagare. Saker som var vanliga förr får folk stora ögon för idag. Tex stordörren av trä till traktorn i maskinhallen hade åkt ur spåren och jag och min man lyfte dit den igen. Det fick bekanta att oja sig. Jag tror norrlänningar är större än folk söderut.

Det stämmer, fetma är vanligare i norrlänen än längre söderut.

/norrlänning
  • K grrl
    Anonym (Runda mammor) skrev 2015-04-29 13:57:18 följande:

De fick bulka upp sig under sommaren, sedan är det ett hårdare klimat på vintern, hårt jobb och då försvinner fettlagren. Numera är vi bortskämda med snabbmat och för lite kroppsarbete och då tar lätt fetma övertaget. Tex yxan är utbytt mot klyven som kan fästas bakom traktorn.

Fetman i norrlänen är kopplat till att vi har högre andel lågutbildade (som generellt, i hela landet, äter mindre grönsaker och frukt samt rör på sig mindre), inte hur vi åt på 40-talet (för att citera svärfar: "Ingen blev fet på gröt, sill och pären").
  • K grrl
    Anonym (Runda mammor) skrev 2015-04-29 14:28:46 följande:

Om du är mullig och stark så ser låren jättestora ut och då känner du dig fet. Lite liknande komplex är det.

Stark är inte samma sak som att ha stor volym på musklerna.
    Stor volym på musklerna är inte samma sak som att vara stark.
  • K grrl
    Anton Chigurh skrev 2015-04-29 14:50:56 följande:
    Hmm, tyckte det lät märkligt att det skulle vara på det viset, K-girl, men fan, det är ju korrekt, eller mer korrekt är att glesbygdslänen har betydligt större andel invånare som faktiskt har övervikt/fetma. 

Jag ogillar begreppet, eftersom det låter som om det är glesbygden (då syftar jag alltså på norrlänen) som drar upp statistiken, vilket inte riktigt är hela sanningen.
  • K grrl
    Anton Chigurh skrev 2015-04-29 18:56:53 följande:
    Jo, fast i mina ögon finns det glesbygd även i mellersta och södra Sverige, hör jag benämningen "glesbygdslän" så tänker jag definitivt inte Norrland med automatik, därav mitt påpekande, K-Girl.Glad
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
    Ja, och jag syftade på de fyra norrlänen, som åtminstone för några år sedan låg allra högst i landet vad gällde övervikt och fetma.
Svar på tråden Tjocka/mulliga tjejer