• Oroligmamma10

Autism? Vaccinskada?

Vår son utvecklades normalt  som bebis.
    Han hade det typiska bebisjollret och sa mammamma det där som bebisar brukar göra, detta gjorde han redan vid sju månaders ålder.
    Han sa titta lampan och traktor,bil och mamma och pappa.
    Han gick vid 10 månaders ålder.

Vid 18 månaders ålder efter sprutan(kanske en händelse?) så gick han tillbaka i utvecklingen, vår utåtriktade pojk försvann.
    Han gav aldrig längre ögonkontakt än nån sekund och slutade lystna till sitt namn.
    Hans tal försvann helt och ersattes av att han pekade och tog våran hand för att visa.
    Han som tidigare åt allt åt nu bara vissa utvalda saker.

Såhär flöt åren på, förskolan larmade och ville ha utredning.
    Förra sommaren började vi ge vår son Omega 3, och probiotika som hon på
    hälsokosten rekommenderade och som jag även läst i en bok om autism.
    Iaf så har han nu gått framåt med stormsteg, från att ha stått still i utvecklingen i flera år!
    Han har nu börjat härma (ibland iaf), han pratar men mycket är obegripligt.
    Han lyssnar till sitt namn igen!
    Han slutade med blöja för två månader sedan som 4,5 åring han har dock fortfarande nattblöja.
    Han ropar numera hjälp om han behöver hjälp med något, och har börjat svara i telefon!
    Förra veckan gick vi på cirkus för första gången, han blev rädd först men sedan gick det bra och han skrattade mycket!
    Vi gjorde en autismutredning som började nu i Januari, men han hade för lite för att det skulle vara en diagnos, , men han ska fortsätta utredas.
    Som hon sa de ska se åt vilket håll utvecklingen går.
    Hon sa att han kunde ha en utvecklingsstörning men det får man se.

Han är ett väldigt kärleksfullt barn och ibland får man tom en puss på munnen,
    även om det hör till ovanligheterna.
    Oftast torkar han bort pussar, men kramar tycker han om.
    Han är fortfarande petig med maten :( Det är jobbigt.
    Han vill inte prova nya grejer på matfronten.

Någon som känner igen sig? Vad tror ni om min pojk?
    Är så orolig inför skolstarten.
    Han har en resurs på förskolan.

• Svar på tråden Autism? Vaccinskada?
  • Flickan och kråkan
    Anonym (Maybe) skrev 2015-04-08 12:49:12 följande:
    Säg inte saker du inte kan något om. Du har läst det som ges till dig. Det finns lika mycket som pekar på motsatsen!

MPR bör ges efter 2-års ålder! Det är bara i Sverige, samt i några få länder till, som man ger MPR innan 2-års ålder. I de flesta länder tar man den vid cirka 2,5-års ålder.

När jag valde att vänta med MPR så sa BVC-sköterskan: "du verkar påläst, jag förstår dig och respekterar ditt beslut till 100%!".
    Sverige och Island ger ju sist i EU. Och i världen utanför västeuropa och USA så ger man tidigare. Du har inte blandat ihop det hela med dos två?

Så här ser vaccinationsprogrammen ut i EU för mässling:
    vaccine-schedule.ecdc.europa.eu/Pages/Scheduler.aspx
  • Anonym (trams)
    Anonym (Maybe) skrev 2015-04-08 13:18:52 följande:

Vet du vilka som ligger bakom den forskningen som PÅSTÅR sig visa motsatsen mot den ursprungliga forskningen!?

Vet du under vilka HOT som bland annat Wakefield tvingades ta tillbaka uttalandena?

Du har enbart läst det som finns för den naiva - den som tror på att världen är god och på att alla vill varandra väl.

Vet du vilka PENGAR det ligger i läkemedelsindustrin!?

Du är naiv och urblåst om du tror att allt vaccin är av godo.

Autistiskt tillstånd är en ovanlig, men ändock förekommande bieffekt av vaccinet MPR.

Och du har enbart läst sidor för de som lider av paranoia.
  • jagvill85

Har empati med ts som har haft en jobbig upplevelse kring sin sons utveckling! Men ddt verkar ju som om din sons utveckling har fått upp farten igen. Tvivlar dock att detta har nåt mes omega el probiotika, kanske det var ett sammanträffande med en vändpunkt helt enkelt

Däremot har jag ingen sympati för vaccinmotståndare och homeopatiförespråkare! Tack vare vaccin har vi lyckats utrota ett flertal dödliga barnsjukdomar men pga vaccinmotståndare håller vissa på att komma tillbaka!

Studien angående autism och vaccin var baserad på förfalskade forskningsresultat och har nu lyckats sätta griller i huvudet på folk. Är själv akademisk forskare inom infektionssjukdomar och vet att även inom den akademiska vãrlden förfalskas forskningsresultat för att forskaren kãnner press på att avancera i sin karriär (tex bli professor)!

Homeopati och naturläkemedel baserar sig i de flesta fall inte på någon vetenskaplig forskning utan har mer en "placebo" effekt. Om man tror att det hjälper så gör det det. Men så länge man inte "missbrukar" dessa substanser så är det väl ingen fara.

• Oroligmamma10
    Anonym (Maybe) skrev 2015-04-08 12:49:12 följande:
    Säg inte saker du inte kan något om. Du har läst det som ges till dig. Det finns lika mycket som pekar på motsatsen!

MPR bör ges efter 2-års ålder! Det är bara i Sverige, samt i några få länder till, som man ger MPR innan 2-års ålder. I de flesta länder tar man den vid cirka 2,5-års ålder.

När jag valde att vänta med MPR så sa BVC-sköterskan: "du verkar påläst, jag förstår dig och respekterar ditt beslut till 100%!".
    Det här var ju intressant, då kanske jag vågar vaccinera lillebror men väntar tills han är lite större!
  • Oroligmamma10

Min yngsta son på snart 8 månader har bara fått sin första vaccinering vi sa nej sen till andra.
    Han blev verkligen jättesjuk.
    Vet ett annat 3 månaders spädbarn som dog efter vaccineringen.

Denna tråden skulle ju egentligen inte handla om för och emot vaccin, men vissa sjukdomar minskade redan innan vaccinering pga bättre hygien.

Att man kan få autism av vaccin är sant det är en utav biverkningarna.
    Men det är ju tur för er som är FÖR vaccin att era barn inte blivit sjuka, de flesta blir ju inte det, men för oss som blir drabbade så stjäl det ens barns liv.

• CissiJissi
    Oroligmamma10 skrev 2015-04-08 15:35:26 följande:

Min yngsta son på snart 8 månader har bara fått sin första vaccinering vi sa nej sen till andra.

Denna tråden skulle ju egentligen inte handla om för och emot vaccin, men vissa sjukdomar minskade redan innan vaccinering pga bättre hygien.

Men det är ju tur för er som är FÖR vaccin att era barn inte blivit sjuka, de flesta blir ju inte det, men för oss som blir drabbade så stjäl det ens barns liv.

Ja det är ju helt fruktansvärt.. Hatar att det ska vara så för vissa.. Och för varje barn man vaccinerar så bara hoppas man allt kommer bli bra liksom.. Sjukt jobbigt..
  • Anonym (AST)

Min 3-åring har autism. Hans utveckling var också helt "normal" fram till 1,5-2 års ålder, sen började det avvika. Det är nämligen det som är det vanligaste med autism; det är då det börjar märkas för de flesta.

Varför skulle ditt barn inte utvecklas om det var "riktig" autism? Vad har du för kunskap om autismspektrumet? Det är enormt brett. Min 3-åring utvecklas massor hela tiden, lär sig massor av nya ord och färdigheter, men han lär sig ojämnt. Han kan rabbla alfabetet men är ointresserad av att lära sig ta på sig byxorna, typ. Det du beskriver är inte ovanligt för barn med autism.

Sen finns det t.ex PANDAS som kan orsaka autismliknande symptom. Det finns också barn som får autismdiagnos men i högre ålder inte uppfyller diagnoskriterierna. Diagnoser på barn, särskilt symptomdiagnoser, är en "färskvara" och ska följas upp då och då.

Sen sist så rekommenderar jag den här texten, för lite mer perspektiv kring autism och vaccin: medium.com/the-archipelago/im-autistic-and-believe-me-its-a-lot-better-than-measles-78cb039f4bea

• CissiJissi
    Anonym (AST) skrev 2015-04-08 17:24:44 följande:

Min 3-åring har autism. Hans utveckling var också helt "normal" fram till 1,5-2 års ålder, sen började det avvika. Det är nämligen det som är det vanligaste med autism; det är då det börjar märkas för de flesta.

Varför skulle ditt barn inte utvecklas om det var "riktig" autism? Vad har du för kunskap om autismspektrumet? Det är enormt brett. Min 3-åring utvecklas massor hela tiden, lär sig massor av nya ord och färdigheter, men han lär sig ojämnt. Han kan rabbla alfabetet men är ointresserad av att lära sig ta på sig byxorna, typ. Det du beskriver är inte ovanligt för barn med autism.

Sen finns det t.ex PANDAS som kan orsaka autismliknande symptom. Det finns också barn som får autismdiagnos men i högre ålder inte uppfyller diagnoskriterierna. Diagnoser på barn, särskilt symptomdiagnoser, är en "färskvara" och ska följas upp då och då.

Sen sist så rekommenderar jag den här texten, för lite mer perspektiv kring autism och vaccin: medium.com/the-archipelago/im-autistic-and-believe-me-its-a-lot-better-than-measles-78cb039f4bea

Tack för info! Väldigt intressant att höra från folk som vet från egen erfarenhet!
  • Anonym (AST)

Förlåt men va? OM nu ditt barn har autism, varför skulle ditt barns liv vara stulet? Varför skulle ditt barn liv bli sämre bara för att det kommer vara ett annorlunda liv jämfört med neurotypas liv? Ditt barn behöver acceptans och kärlek, fullt ut. Ditt barn behöver inte värderas utifrån att ha fått livet stulet.

Jag rekommenderar youtube-kanalen Neurowonderful för mer förståelse. Lyssna på de som själva lever med autism istället för de som lever RUNT personerna med autism.
  • Regndamen

Nu är du ganska nedlåtande mot de med npf.
Svar på tråden Autism? Vaccinskada?