Inlägg från: Oroligmamma10 |Visa alla inlägg
  • Oroligmamma10

Autism? Vaccinskada?

Vår son utvecklades normalt  som bebis.
    Han hade det typiska bebisjollret och sa mammamma det där som bebisar brukar göra, detta gjorde han redan vid sju månaders ålder.
    Han sa titta lampan och traktor,bil och mamma och pappa.
    Han gick vid 10 månaders ålder.

Vid 18 månaders ålder efter sprutan(kanske en händelse?) så gick han tillbaka i utvecklingen, vår utåtriktade pojk försvann.
    Han gav aldrig längre ögonkontakt än nån sekund och slutade lystna till sitt namn.
    Hans tal försvann helt och ersattes av att han pekade och tog våran hand för att visa.
    Han som tidigare åt allt åt nu bara vissa utvalda saker.

Såhär flöt åren på, förskolan larmade och ville ha utredning.
    Förra sommaren började vi ge vår son Omega 3, och probiotika som hon på
    hälsokosten rekommenderade och som jag även läst i en bok om autism.
    Iaf så har han nu gått framåt med stormsteg, från att ha stått still i utvecklingen i flera år!
    Han har nu börjat härma (ibland iaf), han pratar men mycket är obegripligt.
    Han lyssnar till sitt namn igen!
    Han slutade med blöja för två månader sedan som 4,5 åring han har dock fortfarande nattblöja.
    Han ropar numera hjälp om han behöver hjälp med något, och har börjat svara i telefon!
    Förra veckan gick vi på cirkus för första gången, han blev rädd först men sedan gick det bra och han skrattade mycket!
    Vi gjorde en autismutredning som började nu i Januari, men han hade för lite för att det skulle vara en diagnos, , men han ska fortsätta utredas.
    Som hon sa de ska se åt vilket håll utvecklingen går.
    Hon sa att han kunde ha en utvecklingsstörning men det får man se.

Han är ett väldigt kärleksfullt barn och ibland får man tom en puss på munnen,
    även om det hör till ovanligheterna.
    Oftast torkar han bort pussar, men kramar tycker han om.
    Han är fortfarande petig med maten :( Det är jobbigt.
    Han vill inte prova nya grejer på matfronten.

Någon som känner igen sig? Vad tror ni om min pojk?
    Är så orolig inför skolstarten.
    Han har en resurs på förskolan.

• Svar på tråden Autism? Vaccinskada?
  • Oroligmamma10

Ville mest veta utav andra som har barn med liknande problem om det låter som autism och vad man kan förvänta sig utvecklingsmässigt?

• Oroligmamma10

Det är lätt för dig att säga att det INTE kan bero på vaccin, jag har ju ett barn som solklart försvann in i sig själv just efter vaccinering.
    Visst kan det vara en ren tillfällighet precis som att han gått framåt i utvecklingen
    nu när han fått omega 3 och probiotika.

• Oroligmamma10
    CissiJissi skrev 2015-04-07 21:29:33 följande:

Har du gjort en research online? Jag löste nyligen omen kvinna som upplevde EXAKT samma sak, efter just det vaccinet försvann hennes dotter totalt. Efter lång tid fick hon en spruta som typ var en motgift till det vaccinet och sakta men säkert kom dottern tillbaka.. Sjukt hemskt :/ ska försöka hitta länk..

Tack så hjärtligt Glad
  • Oroligmamma10
    Dixie skrev 2015-04-07 22:00:17 följande:
    det är inte jag som påstår detta - det finns forskning om detta; 

"Inte i någon studie har man hittat något samband mellan vaccinationen och utveckling av autism. Andrew Wakefields artikel har i efterhand dragits tillbaka av tidskriften som publicerade den och han har även fått sin brittiska läkarlegitimation indragen." 
    www.folkhalsomyndigheten.se/
    Så du tror inte att läkemedelsbolagen som har allt att vinna på att mörka sanningen skulle kunna tvinga någon att vara tyst?

Ville inte ta upp det här men vår yngsta son fick 3 andningsuppehåll efter 3 månaders vaccinet och fick åka till akuten :(

Iaf om någon har ett barn som beter sig som min pojk så hör väldigt gärna av er här eller via pm.
  • Oroligmamma10
    Darguads skrev 2015-04-07 23:19:24 följande:
    När "motgiftet" är sprunget från homeopati borde man dra öronen åt sig... Och listan över vad vaccin innehåller visar verkligen nivån på författarens kunskaper om och inställning till ämnet.
    Vad är det som är så farligt med homeopati?
  • Oroligmamma10
    Anonym (trams) skrev 2015-04-08 12:24:08 följande:
    Den första meningen är bara paranoida vanföreställningar..

Nej,naturligtvis beror inte din sons autism på vaccinet. Den saken är helt säker, så lägg ner de funderingarna.

Fokusera på din sons framsteg istället.
    Grejen är gör verkligen barnen så stora framsteg om det är autism?
  • Oroligmamma10
    Anonym (Maybe) skrev 2015-04-08 12:49:12 följande:
    Säg inte saker du inte kan något om. Du har läst det som ges till dig. Det finns lika mycket som pekar på motsatsen!

MPR bör ges efter 2-års ålder! Det är bara i Sverige, samt i några få länder till, som man ger MPR innan 2-års ålder. I de flesta länder tar man den vid cirka 2,5-års ålder.

När jag valde att vänta med MPR så sa BVC-sköterskan: "du verkar påläst, jag förstår dig och respekterar ditt beslut till 100%!".
    Det här var ju intressant, då kanske jag vågar vaccinera lillebror men väntar tills han är lite större!
  • Oroligmamma10

Min yngsta son på snart 8 månader har bara fått sin första vaccinering vi sa nej sen till andra.
    Han blev verkligen jättesjuk.
    Vet ett annat 3 månaders spädbarn som dog efter vaccineringen.

Denna tråden skulle ju egentligen inte handla om för och emot vaccin, men vissa sjukdomar minskade redan innan vaccinering pga bättre hygien.

Att man kan få autism av vaccin är sant det är en utav biverkningarna.
    Men det är ju tur för er som är FÖR vaccin att era barn inte blivit sjuka, de flesta blir ju inte det, men för oss som blir drabbade så stjäl det ens barns liv.

• Oroligmamma10
    Anonym (trams) skrev 2015-04-08 12:24:08 följande:
    Den första meningen är bara paranoida vanföreställningar..

Nej,naturligtvis beror inte din sons autism på vaccinet. Den saken är helt säker, så lägg ner de funderingarna.

Fokusera på din sons framsteg istället.
    Om du visste hur glad man blir av en så enkel sak som att få höra Hej!
  • Oroligmamma10
    Anonym (AST) skrev 2015-04-08 21:55:54 följande:
    Har du gjort en sökning på autism + vaccine i pubmed? Gör det annars. Antalet studier som motbevisar det är inte en, bara under 2015 har flera stycken redan publicerats. Sambandet finns inte. Fallstudier är nåt HELT annat dock, men kan inte appliceras på de allmänna förhållandena.

Däremot så kan man, även jag som förälder till ett barn med autism, fundera över varför de med diagnos inom autismspektrum blir fler. Om det bara beror på att man upptäcker fler, elle om det faktiskt ÄR fler idag. Personligen tror jag på en kombination.

Den här synen på autism som nåt hopplöst, & en "sjukdom" däremot, den måste bort. Bort bort bort. Barn (och vuxna!) med autism har oändlig potential att utvecklas, att levs lyckliga, fullgoda liv. Vi som är neurotypa måste sluta applicera vår verklighet och syn på "lycka" på andra.

Mitt barn ger mig så oerhört mycket, han är ren lycka. Han lär mig nya saker om mig själv varje dag, nya sätt att kommunicera, vikten av att stanna upp i nuet. Jag är innerligt trött på att han ska betraktas utifrån som något icke önskvärt.

Tack för svar :)
    Min son ger också otroligt mycket kärlek och  glädje, och det enda jag önskar som mamma är att han ska vara lycklig och leva ett fullgott liv! :)
    Men jag undrar ju såklart om hur det kommer bli, hur mycket han kommer kunna klara själv.
Svar på tråden Autism? Vaccinskada?