Less på svärmors tjat
Måste skriva av mig lite och få lite tips. Dottern är 8 månader och vi bor pga makens jobb långt ifrån våra föräldrar. Alla är jätteglada då det är första barnbarnet på bägge sidor, och så klart vill alla gosa med henne när vi ses. Mina föräldrar har vi träffat kanske fyra gånger, makens fem. Jag Skype:ar en gång i veckan med min familj och maken lite olika med sin, oftast en i veckan men ibland varje dag. Nu till det jag har problem med:
Jag blir fruktansvärt irriterad numer bara jag hör svärmors röst. VARJE jävla gång dom skypar en kvart hör jag "farmor" minst hundra gånger. "Känner du igen farmors röst? HÄÄÄR är farmor, farmor vill krama dig, kommer du till farmor i sommar, DÅÅ ska farmor vara barnvakt, titta på farmor, hej sa farmor, vinka till farmor, om vi bodde närmare skulle du va hos farmor hela tiden" och så vidare... Vet att hon är sjukt stolt och älskar lillan, men jag blir tokig över att allt hon kan säga är ordet farmor. Hon är den enda i våra familjer som jag inte klarar av... Hon vet bäst och talade om för mig när dottern var yngre än en vecka att hon var inte hungrig, hon hade ont i magen och farmor visste minsann vad man gjorde då. När de var på besök över en helg hängde hon över axeln på mig när jag bytte och killade dottern på magen, hon stod nog nästan på mina tår. Jag vill självklart att de ska ha en fin relation, men missförstå mig rätt: hon tar över och kör över mig i min föräldraroll när hon sliter upp ungen ur bilstol eller famnen på mig, inte frågar vad hon kan göra för att trösta utan bara travar iväg "inte ska du grina när farmor är här!". Till råga på allt gör vi heeeelt fel när vi söver henne, vet inte hur många gånger vi hört talas om att hon minsann bara lät ungarna skrika sig till sömns, tog några nätter men sen sov dom jättebra. Träna lungorna och så. (Vi typ tassar henne i sitt rum på kvällen, sen från ca tolv på natten ammar jag, sen får hon sova i vår säng) Min egen familj tar jag lillan från om jag anser att hon eller jag behöver det. Men skillnaden är att jag inte får "roliga" kommentarer om jag säger till min mamma eller syster att jag ka ta lillan nu, hon börjar bli trött. Plus att jag lättare säger ifrån till dem så klart.
Är lite deppig pga andra saker, så det känns som att det här fått större proportioner i mitt huvud än vad det behöver ha... Nån som varit med om nåt liknande, hur gjorde ni för att få det lugnare? Tar gärna emot tips för att tackla bägge problemen.. Alltså både svärmor och mitt huvud ????