• BellaRoyce

Jobbigt med springande barn i trapphuset

Hej!
    Jag tror att jag börjar bli tokig! Det finns barn som springer i vårt trapphus varje dag och dessa barn bor ens inte i byggnaden utan det är min grannes dotterns kompisar som kommer och bankar på deras dörr varje dag. Även de dagar då de inte är hemma. Jag har inga problem med att det väsnas från deras lägenhet för det är ju ändå deras borg MEN deras dotters kompisar springer i trapphuset, bankar på deras dörr när de vägrar öppna, står och drar i portdörren när det är låst är FÖR MYCKET! Det är otroligt lyhört i lägenheterna så man hör allting som sägs och görs. Vi har gamla pensionärer som bor på bottenvåningen som ibland tittar ut genom deras fönster i försök att kunna få barnen att fatta att de stör ALLA i byggnaden. Nu till problemet: vem ska jag prata med? Jag vill prata med mina grannars som dessa barnen besöker men samtidigt vill jag inte lägga skiten på dem eftersom det inte är deras barn. Plus så är dem jättetrevliga. Har ingen aning om vart dessa barns föräldrar bor någonstans. HJÄLP MIG! Skrikandes

• Svar på tråden Jobbigt med springande barn i trapphuset
  • Natulcien

Men små barn är väl bara vakna på dagtid, det springer väl knappast efter kl.22? Barn i trapphuset, på dagtid, får man nog tåla om man bor i flerfamiljshus.

Och om de stör väldigt mycket, varför pratar du inte med barnen? Att blänga genom ett fönster hjälper nog inte...

• viseversa
    Natulcien skrev 2015-04-05 20:02:12 följande:

Men små barn är väl bara vakna på dagtid, det springer väl knappast efter kl.22? Barn i trapphuset, på dagtid, får man nog tåla om man bor i flerfamiljshus.

Och om de stör väldigt mycket, varför pratar du inte med barnen? Att blänga genom ett fönster hjälper nog inte...

Håller med!
  • Pastella

Jag tycker faktiskt att det är lite märkligt att du inte vet vem du skall prata med, givetvis är det barnen du skall prata med. Öppna dörren när de går i trapphuset och förklara att det väsnas och be dem vara tystare. Det räcker ju inte med att nån står och tittar på dem för att de skall förstå alla gånger. Innan ni har försökt att lösa det med barnen finns det ju ingen anledning att prata med någon annan.

• BellaRoyce

Alltså, det är inte jag som står och tittar ut genom fönstret utan det är de äldre som gör det. Ibland tror de att det är jag som väsnas fast det inte är det. Barnen kan väl vara mellan 10-14 års åldern. Man kan väl förstå i den åldern att man inte ska stå och banka på en dörr eller har jag fel?

• green34
    BellaRoyce skrev 2015-04-05 19:46:21 följande:

Hej!
    Jag tror att jag börjar bli tokig! Det finns barn som springer i vårt trapphus varje dag och dessa barn bor ens inte i byggnaden utan det är min grannes dotterns kompisar som kommer och bankar på deras dörr varje dag. Även de dagar då de inte är hemma. Jag har inga problem med att det väsnas från deras lägenhet för det är ju ändå deras borg MEN deras dotters kompisar springer i trapphuset, bankar på deras dörr när de vägrar öppna, står och drar i portdörren när det är låst är FÖR MYCKET! Det är otroligt lyhört i lägenheterna så man hör allting som sägs och görs. Vi har gamla pensionärer som bor på bottenvåningen som ibland tittar ut genom deras fönster i försök att kunna få barnen att fatta att de stör ALLA i byggnaden. Nu till problemet: vem ska jag prata med? Jag vill prata med mina grannars som dessa barnen besöker men samtidigt vill jag inte lägga skiten på dem eftersom det inte är deras barn. Plus så är dem jättetrevliga. Har ingen aning om vart dessa barns föräldrar bor någonstans. HJÄLP MIG! Skrikandes

Du får väl ta upp det med din hyresvärden?

• Pastella
    BellaRoyce skrev 2015-04-05 20:12:53 följande:

Alltså, det är inte jag som står och tittar ut genom fönstret utan det är de äldre som gör det. Ibland tror de att det är jag som väsnas fast det inte är det. Barnen kan väl vara mellan 10-14 års åldern. Man kan väl förstå i den åldern att man inte ska stå och banka på en dörr eller har jag fel?

Det kan man absolut tycka att man bör förstå i den åldern men nu verkar ju dessa barn inte göra det så du får ju tala om det för dem. Kanske tom två gånger innan du vidtar några större åtgärder.
  • BellaRoyce
    Natulcien skrev 2015-04-05 20:02:12 följande:

Glömde att svara. De har bytt låssystemet eftersom det har framkommit inbrott i andra lägenheter i vårt område så porten är ibland låst vid 16-18 tiden.
  • FrökenAvig

Har pensionärerna sagt till dej att det är därför dom tittar i fönstret? Jag kan annars se andra anledningar till att dom gör det.

störs du mycket, alltså om det skriks i trapphuset så får du väl prata med barnen. Men om det bara gäller att dom försöker hälsa på sina kompisar så anser jag att man får tåla att folk går i trapphuset. Det hör liksom till när man bor i lägenhet.

• BellaRoyce
    green34 skrev 2015-04-05 20:17:56 följande:
    Du får väl ta upp det med din hyresvärden?
    Jo, jag har funderat på det men jag vill liksom inte dra in hyresvärden ännu. Funderade mer på ifall jag ska prata med grannen eller med barnens föräldrar (om jag hittar dem...vet inte vilken byggnad de bor i).
  • BellaRoyce
    FrökenAvig skrev 2015-04-05 20:24:56 följande:

Har pensionärerna sagt till dej att det är därför dom tittar i fönstret? Jag kan annars se andra anledningar till att dom gör det.

störs du mycket, alltså om det skriks i trapphuset så får du väl prata med barnen. Men om det bara gäller att dom försöker hälsa på sina kompisar så anser jag att man får tåla att folk går i trapphuset. Det hör liksom till när man bor i lägenhet.

Det var faktiskt gammal pensionär som stoppade mig vid ingången och frågade ifall jag vara tystare trots att jag inte hade varit hemma på dagen Obestämd 

Att folk går och det pratas i trapphuset, har jag inga problem med med att man bankar på grannens dörr, rycker i portdörren när den är låst och skriker så att det hörs i hela byggnaden, har jag stora problem med.
  • FrökenAvig
    BellaRoyce skrev 2015-04-05 20:32:03 följande:

Det var faktiskt gammal pensionär som stoppade mig vid ingången och frågade ifall jag vara tystare trots att jag inte hade varit hemma på dagen  

Att folk går och det pratas i trapphuset, har jag inga problem med med att man bankar på grannens dörr, rycker i portdörren när den är låst och skriker så att det hörs i hela byggnaden, har jag stora problem med.

Jag tänker bara på min granntant. Nu bor jag i villa men hon står ofta i fönstret när mina barn är ute. Tittar, ler, vinkar ibland och kommer ibland ut för att prata med barnen. Hon gör det inte för att hon blir störd utan för att hon är rätt ensam och blir glad av barnen.

Men låter barnen mycket tycker jag du ska prata med Barnen. Dom flesta barn är rätt förståndiga och att säga till brukar räcka om man förklara varför bara.

Sen lär ni ha väldigt lyhört om det låter så mycket inne hos dej för att nån rycker i en annan dörr. Det borde hyresvärden få veta. Hen kanske behöver fixa bättre dörrar.
  • BellaRoyce
    FrökenAvig skrev 2015-04-05 20:40:10 följande:
    Jag tänker bara på min granntant. Nu bor jag i villa men hon står ofta i fönstret när mina barn är ute. Tittar, ler, vinkar ibland och kommer ibland ut för att prata med barnen. Hon gör det inte för att hon blir störd utan för att hon är rätt ensam och blir glad av barnen.

Men låter barnen mycket tycker jag du ska prata med Barnen. Dom flesta barn är rätt förståndiga och att säga till brukar räcka om man förklara varför bara.

Sen lär ni ha väldigt lyhört om det låter så mycket inne hos dej för att nån rycker i en annan dörr. Det borde hyresvärden få veta. Hen kanske behöver fixa bättre dörrar.
    På tal om dörrar, ska jag ringa till hyresvädren. Tack för tipset. Tänkte inte så långt. 

Får nog ta ett trevligt snack med barnen imorgon. Tack.
  • Natulcien
    BellaRoyce skrev 2015-04-05 20:12:53 följande:

Men oj, är det så stora barn så får du ju prata med dem i första hand! Varför ska du gå omvägar och prata med grannar och föräldrar? Är du rädd för barnen?
    Visst hör det till allmänt hyfs att inte stå och banka på dörrar. Men alla har inte hyfs och då måste ju någon säga till dem. De vet dessutom antagligen inte hur lyhört det är. Och hur ska de kunna veta om ingen säger åt dem?
Svar på tråden Jobbigt med springande barn i trapphuset