• craazystuffosv

Wax till krulligt hår?

Hej!

Jag är en 17-årig kille och jag undrar vad för wax man ska använda för krulligt hår... eller mega krulligt hår. Jag gillar mina lockar, och söker efter ett wax där den gör så att lockarna syns ännu mer, och så att de blir sådär glansiga... Skrattande

Någon som kan tipsa? 

Tack på förhand!  

• Svar på tråden Wax till krulligt hår?
  • craazystuffosv

Nej nej, inte alls... Jag vill få mina lockor att se och bli ännu mer lockigare. Ska jag då använda lockkräm, eller annan sorts vax? 

• craazystuffosv

Någon som har tips på något medel, vad som helst, men som gör håret ännu lockigare än vad det är? 

• Havstroll

Jag måste ha hårmousse i mitt lockiga hår efter tvätt, annars blir det fjunigt o frissit. Och inte borsta håret, jag reder ut det i duschen men fingrarna när balsamen verkar. Sen gillar inte mitt hår att fönas, då blir det torrt och lockarna lixom tröttnar efter ett par timmar. Mitt självtorkar och så kramar jag upp håret dåodå. Kramar fram lockar.

Vad föreslår din frisör?

• Giovanna

Jag har själv korkskruvslockigt hår och har exprimenterat för att få lockarna så definierade som möjligt.

Krulligt/lockigt hår blir lätt torrt och frissigt och behöver därför hanteras varsamt. Schampo torkar ut och bör användas sällan och sparsamt (jag slutade med schampo för 3 år sedan, tvättar med bara balsam istället). Du bör borsta håret före tvätt men inte efter. Låt håret självtorka och red ut håret med fingrarna efteråt om det behövs.

Recept på superbra, vårdande, billigt hårvax:

Smält 1dl kokosfett (tex. Kung Markatta eller Cocosa), ha i 10g-15g bivax som får smälta i kokosfettet. Häll upp i en burk och låt svalna, klart! Om du vill kan du ha i några droppar eterisk olja som luktar gott (finns på hälsokost) och ev. 1ml e-vitamin (för hållbarheten) som sista moment innan du häller upp vaxet. Mycket drygt? Stryk bara ut lite i handflatorna/på fingertopparna och krama in försiktigt, undvik hårbotten.

Jag kan starkt rekommendera att du surfar in på LockLockig.se. Jättebra sida för oss med lockigt/krulligt hår! Sen jag började ta hand om mitt hår efter Lockig.se's principer, eller balsammetoden, har jag gått från risigt och trassligt hår till blänkande definierade lockar. Idag får jag massvis med komplimanger för mitt hår :) Lycka till!

Svar på tråden Wax till krulligt hår?