Inlägg från: Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) |Visa alla inlägg
  • Anonym (SkickaRäkningentillRumänien)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Anonym (Tom Peng) skrev 2015-04-09 09:51:37 följande:

Gnosjö-incidenten förvånade. Det är väl självklart att man utnyttjar en tänkbar inkomstkälla så långt som möjligt? Om man får en bra inkomst genom försäljning är det helt rationellt att återigen försöka sig på samma koncept. 

Att tiggarna återvände är därför inget konstigt, men att Gnosjö-föreningen ansåg att det var ett märkligt beteende förvånade däremot.

Ja de var löjligt godtrogna. Det kanske finns en anledning till att romer har uselt rykte i hela världen.... Min morfarsmor, en smart kvinna med egen restaurang, tidigare egen bank (innan den blev exproprierad av staten), uppvuxen i Östeuropa, vittne till två världskrig på delvis nära håll, brukade varna oss barn för att vara ute sent på kvällen... Du fattar nog vad fortsättningen var. Även om vi då inte förstod.
    Anonym (-------) skrev 2015-04-09 10:23:03 följande:

Ett annat ljud i skällan, javisst, men sen tystas det snabbt ner. Tiggarna i Gnosjö hade ju t o m kommit tillbaka från Rumänien o hotat dom (dom hade alltså råd att resa tillbaka) som hjälpt dom så dom fått tillkalla polis. Dom, som gett dom lingon, kantareller, ved, bröd att sälja. Obs också att tiggarna inte ens själva hade behövt hugga veden, baka brödet, plocka lingonen osv, det lades i händerna på dom.

Förjävligt att dom inte kunde suga ut svensken på ännu mer pengar! Men det visar ju på viss handlingskraft av dom. Och när svenskarna utmålar dom som offer så är dom inte sena att haka på tåget, vi rår inte för nånting alls, ni som säger nåt annat är rasister.

Raduta Mataches, Rumäniens ambassadör i Sverige, uppmanar svenskarna att i inte ge till tiggarna o har berättat hur mycket som görs för dom i landet där. Men dom VILL inte.

Blir intressant att se vem som kommer att hoppa på mig för det här nu.

Bra och konkret inlägg.
    Anonym (Trams) skrev 2015-04-09 10:48:10 följande:

www.expressen.se/kvallsposten/har-stjal-tva-kvinnor-fran-kladinsamlingen/'

"Insamlingen är tänkt att gå till "barnhem, sjuka och fattiga i Östeuropa"

Det gjorde det ju också

Efter allt jag hört, sett och läst senaste åren så blir jag inte ens förvånad längre.

"Bra jobbat", de cementerar åtminstone fördomarna. Påminner lite om den där galakvällen i höstas som hölls för "eumigranter" skriver jag så ni vet vad jag menar, där alla kalasdrivarna blev av med sina mobiler....

Eller om den där Insamlingsorganisationen som delade ut vinterjackor i vintras där... "eumigranterna" plockade till sig fem jackor var alt. så mycket de kunde bära, enligt tidningen och facebook- vittnen...
    nihka skrev 2015-04-09 14:22:51 följande:
    Fast det görs inte så mycket för romerna i Rumänien. Alla de öronmärkta EU-pengar som inte utnyttjas tackas det inte nej till av romer utan det är Rumänien som inte söker dem för att man uppenbarligen inte VILL hjälpa sina fattiga romer.

Mataches tror väl inte heller på riktigt att ett par hundra romer i Stockholm ska utgöra något hinder för att hjälpa hundratusentals romer kvar på hemmaplan. Sällan har man hört så lama ursäkter.

http://www.dn.se/debatt/rumanska-ambassadoren-skjuter-mot-fel-mal/

"ett par hundra"? I Stockholm?

För bara ett par månader sedan var hela gänget och sov på Sergels Torg, fyllde nästan hela torget.

Raduta Mataches påstår att romerna SJÄLVA inte vill utbilda sig, söka stipendier, söka högskola, och att ROMERNA SJÄLVA inte vill ha jobb. Det är därför de har så svårt med dom. Och med att kunna använda bidragspengarna på rätt sätt. Visst, de hjälper den handfull som faktiskt kan skriva och läsa och vill förbättra sig själva.

Men det är inte så lätt när romerna tar ut barnen ur skolan när de gått ut fyran...

nihka skrev 2015-04-09 16:39:38 följande:
    Det exakta som uttrycktes i artikeln jag länkade till var "hundratals".

Ja, det rörde sig om "hundratals" då också. Uppskattat 500 totalt i Storstockholm medräknat de "hundratals" som sov på plattan.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-sover-hundratals-tiggare

Det är här de håller till nattetid dessa "välbärgade" romer med sina "flotta bilar". Om du kollar noga på tanten som tittar upp från under sin filt så ser du hennes blänkande Mercerdes alldeles bakom .

Eftersom 80% av de öronmärkta EU-pengarna inte ens har sökts av Rumänien, 6% sökte de om och sedan ytterligare 14% efter påtryckningar, är det lite underligt att Raduta Matache överhuvudtaget anser sig kunna uttala sig om varför ingen skulle vilja ta emot den hjälp pengarna skulle kunna ge.

Om du verkligen vill veta varför pengarna inte hamnar där de är avsedda att hamna kan du börja läsa nedan. Fakta trumfar alltid över fördomar.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/har-fastnar-eus-miljarder-till-romerna/
    Men snälla rara du, nu får du väl ändå ge dig. Har PK-hypen gått så hårt åt dig att du inbillar dig att endast detta hundratal som sov ute är lika med det antal som finns i Stockholm?

Det finns ju mängder med vittnesuppgifter om att många romer bor tillsammans i många lägenheter, och på morgonen antingen blir bussade ut till där de ska sitta och tigga, alt. åker själva, i grupper om fem sex landsmän, med tunnelbana och pendeltåg. Jag har själv sett dom vid ett antal tillfällen och jag är KNAPPAST ensam.

Det finns fotografier på folk som blir hämtade och lämnade i bussbilar. Det finns bildbevis och register på folk som i media påstått att de är utfattiga, men ändå äger de tio tolv bilar enligt fordonsregistret! Bl a nya BMW! och nya VW.

Om du nu är så säker på att detta tiggeri inte är organiserat alls, gör detta knep: Ställ dig en bit ifrån en tiggare, gärna i en välbesökt del av staden, och iakkta denne en stund. Stå inte för långt bort, utan bara sådär normalavstånd. Ta gärna upp mobilen också och låtsas filma. Se vad som händer. Det blir intressant, jag lovar dig, för många av de här tiggarturisterna har ögon på sig, utav sina landsmän. Samma personer som går in på Forex i Gallerian och skickar pengar varje vecka.

I och med att tiggarslaven har ögonen på sig är det väl därför de blir så förbannade om de får macka eller burgare, åtminstone här i Stockholm...

nihka skrev 2015-04-09 16:55:52 följande:
    Det som oftast saknas är det respektfulla bemötandet, för att uttrycka det hela milt, och därmed saknas också tilliten tillbaka.

Här berättar en svensk rom:

http://www.humanrights.se/var-verksamhet/paverkan/romers-situation-i-sverige-och-europa-2013/

"Dom" är lika med alla romer? Känner du på samma sätt att du är ansvarig för vad alla andra svenskar säger och gör?
    Jag vet att du inte skrev till mig, men vill bara säga att jag törs inte ens svara politiskt korrekt på det här med tanke på att du då kommer få mig avstängd.
    Jag vet i alla fall varför saker och ting är som de är. Dvs det finns en anledning till att romerna får ett visst bemötande.

Man ska inte få respekt och gott bemötande, man ska FÖRTJÄNA respekt och gott bemötande.

Mer än så vågar jag inte säga.

Alla butiksnäringsidkare vet exakt vad jag pratar om...

nihka skrev 2015-04-09 17:10:23 följande:
    Håller du på att bygga upp till nya personangrepp med en nedlåtande mjukstart? Jag är varken "snäll" eller "rar" och har inte alls för avsikt att "ge mig".

Jag inbillar mig inget. Det var de siffror, hundratals på plattan och ca 500 totalt som nämndes i artikeln jag länkade till. Den beräknade siffran för hela Sverige är 2000. Var är dina källor, mer än i dina fantasier?

Jaså du ofredar människor och filmar dem därtill utan deras medgivande. Se upp så du inte blir anmäld för det.

Givetvis skickar de hem pengar till sina familjer om de får ihop till några. Det är ju därför de är här.
    Besvara gärna det jag skriver, skriv inte påhittade alster om sånt jag inte skrivit.

Kan inte du gå till din tiggartant nästa gång och ge henne det där halva kålhuvudet och liknande rester du har kvar hemma som du inte har användning av? Skulle bli kul att se vad du får för reaktioner.

{#emotions_dlg.flower} KÄRA MODERATOR! {#emotions_dlg.flower}

Hoppas detta får stå kvar denna gång. Det var någon människa som frågade om källa i tråden, detta är källa. Det finns inget regelbrytande med denna länk.
    Tack och hej leverpastej

Här är uttalanden av Matache med faktisk källa - detta var den första länken i FT:s artikel där Matache faktiskt uttalar sig.
    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/rumanien-oroas-over-tiggare-pa-svenska-gator

Anonym (lol) skrev 2015-04-11 10:41:15 följande:

Det hade nog fungerat bättre om dom sträckte ut handen, med en cv och jobbansökan.

Jag börjar bli less på att omyndighetsförklarar zigenare helt ärligt, är egenansvar nått reserverat för oss?

Man laddar in miljoner i Sverige på att få in dom i samhället vad är ursäkten på hemmaplan?

På eu nivå laddar man in miljarder för att integrera dom, utan resultat.

Vissa saker går inte att förändra, som kultur, vi dras alla till det vi känner bäst, dom har sina vanor vi har våra.

Tyvärr.

Hur som helst, att ge dom pengar när dom sitter utanför ica är ett av det dummaste man kan göra, för vår och deras del.

100% rätt tänkt. Tiggarna tänker bara på sig själva och alla pk-ister kan drömma vidare om att tiggarna skulle lägga två strån i kors för er!
    Anonym (Tom Peng) skrev 2015-04-11 11:21:44 följande:

Frågan är dock varför de ska lägga ner den energin om det alternativ de föredrar är mer lönsamt? 

Precis.

Det är JUST DÄRFÖR som kommunerna i samband med polisen och ordningslagen bör börja bötfälla tiggarna. Insamling av pengar utan polisiärt tillstånd är INTE TILLÅTET, förargelseväckande beteende är inte heller, bryta grenar och hugga träd inte hller, brot mot ordningslagen går att bötfälla imorgon dag om de bara bestämmer sig för det.

Jag tycker ni alla ska fundera på vad som skulle hända ifall t ex jag rundade ihop tio tolv vänner som alla betedde sig ungefär som tiggarna gör.

Hur länge skulle vi få vara kvar på gatan?

Vad skulle vi få för straff?

Anonym (lol) skrev 2015-04-11 12:13:10 följande:

Men, sluta göra det lönsamt för dom så kommer dom vara tvungna att söka sig till mer respektabla sysselsättningar framför att bara hänga på andra och tro att andra kommer försörja dom!

Exakt. Det krävs inte direkt diplom i raketforskning för att haja.

Som man säger "Follow the money". Money gone, they go. End of story.
    Vanja skrev 2015-04-11 11:02:25 följande:

Det finns mycket pengar för Rumänien att hämta hos eu i form av bidrag för att hjälpa romerna men eftersom Rumänerna i fråga inte har något att vinna på det så ansöka det helt enkelt inte.

Fel. De har ansökt, och de har fått, mycket pengar, men ja det stämmer att de inte sökt upp till maxgräns utan bara ca 25%. För att de ansåg att de inte kunde göra något med mer pengar än så. Det känns lite lagom korrumperat, ja.
    Vanja skrev 2015-04-11 10:05:00 följande:

Skolan är inte gratis i Rumänien och många har inte råd att betala för skolböcker mm. Sen så är pengar viktigare än utbildning när man svälter.. Gäller nog alla. Det är lätt att gå till skolan och vara duktig när du fått dig en ordentlig frukost på morgonen har skor på fötterna och böcker att läsa..

Och det här landet har vi valt att låta vara med i EU - VARFÖR?

Uteslut dom omedelbart! Barn skall ha skolplikt åtminstone upp till femton års åldern.

Detta kan fan inte stämma, jag tror ICKE att Rumänien hade fått komma med i EU om det vore så jävligt som du beskriver.

Titta på fd Sovjetstater Estland, Lettland och Litauen. De slet som djur för att få bli med i EU, i decennier.

De fixade till allt inom skola, vård, omsorg, fängelser, Statens finanser! osv för att bli "up to code" för att få vara med.

Sätt samma press på Rumänien eller uteslutning, anser jag. Ju förr dess bättre.
    Anonym (lol) skrev 2015-04-11 12:22:45 följande:

Jag skulle gissa på några timmar i häktet och böter.

Det minimum, om ni skulle streta emot och kalla dom för öknamn i zigenarnas fall rasist i ert fall gris eller snarlikt skulle ni åka på våld mot tjänsteman och det kan resultera i villkorlig eller kortare fängelsestraff.

Haha det är ungefär min gissning också
    Flash Gordon skrev 2015-04-11 13:31:23 följande:

Jo, skolan i Rumänien är gratis. Och obligatorisk.

Däremot finns det andra kostnader förknippade med skolan, ex lunch, som gör att de antingen väljer att ta sina barn ur skolan eller, vilket nästan är värre, väljer att sätta dem i särskola - för där är lunchen gratis.

Finns gott om EU-rapporter om detta också för den som vill läsa på.

Då väntar vi ivrigt på länk/källa!

Bra att du säger som det är dock. Naturligtvis är skolan i Rum. även där obligatorisk. Har läst att det ska finnas rapport på att romer tar ut sina barn ur skolan kring fyran för att de då ska hålla på med familjens "sysselsättning".
    Vanja skrev 2015-04-11 13:38:28 följande:

Skolan är gratis dvs. Du kan närvara men böckerna får du betala för. Lika så maten. Många skolor kräver även skoluniform som du självklart inte får gratis heller..

Sorry men detta tror jag ej på. De hade aldrig kommit med i EU då. Förr i tiden var skoluniform i England en kostnad för föräldrarna, men sen många år får barnen två uniformer var per läsår. Tror att t o m skolor som säger att deras uniformer kostar har bidrag/stipendier som gör att de som har dåligt med pengar får söka och få dom.
    Vanja skrev 2015-04-11 16:26:41 följande:

Sen så går det inte att skriva in sig i skolan vad jag har förstått utan ett giltigt legitimation/personbevis. Något som man inte kan få utan en adress i Rumänien vilket många av dom inte har. Utan legitimation är det även mycket svårt att få jobb Och självklart får man ingen bostad utan jobb/inkomst. Det är inte fullt så enkelt som många vill tro...

Men vad är det som är så svårt? Då skaffar man sig legitimation. När jag fyllde 18 ringde jag min pastorsexpedition och bad om ett personbevis, som det hette då. Sen visade jag upp den där jag skaffade leg.

Man måste ju göra lite själv också!
    Vanja skrev 2015-04-11 18:10:35 följande:

Har tyvärr inte sett sånt. skulle jag se någon som bajsade på gatan så skulle jag också bli irriterad. Skulle nog säga till personen i fråga. Men som sagt jag har inte sett den typen av "svineri" som du pratar om.. Hur man ställer sin väska på gatan är väl upp till var och en och hurvida man får tvätta kläder i fontäner på allmänna platser lr ej vet jag inte. Men kiss och bajs kan jag hålla med dig om att det är väldigt otrevligt och kanske till och med en hälsofrågor.. Man kanske skulle ställa upp tillgängliga bajamajor där dom håller till?

NEJ! Detta är det SISTA man ska göra. Då har man gett upp totalt. Vi ska INTE underlätta för dom med containrar eller bajamajor. Detta är bestämt från regeringshåll.

Dessutom, det är väl klart att du inte får stå och tvätta kläder i en fontän eller hänga upp dom i "varmlufts"-entrén till gallerian, det fattar du väl?
    Och lika väl fattar du väl vad brott mot Allemansrätten är? Annars får du förkovra dig.
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....