Anonym (hej hej) skrev 2015-04-06 12:56:14 följande:
Ska du yra länge till och undvika ämnet?
Jag bryr mig inte om det rör sig om zigenare eller annat, jag titulerar sakfrågan vilket är organiserat tiggeri.
Organiserat tiggeri som kostar oss hundratals milioner i omkostnad, sanering, kost och logi i vissa fall, processa i system dom som mot förmodan åker för brott, återställning av natur, för att inte ens svänga in på åtgärder som sätts in på olika ställen för att hålla dom borta, staket för flera hundra tusen.
Som innebär beslagtagen mark där polis bara står handfallen och tittar på.
Som innebär brott mot lokala ordningslagar som heller inte uppförs, dom får inte ens lov att sitta och ofreda folk som dom gör idag om lagar ska följas men enligt dig är dom inte kriminella inte alls.
Det ofrånkomliga faktum är däremot att så länge idioter sponsrar deras vistelse med kontanter eller på annat sätt så kommer dom hålla sig kvar här, varför skulle dom inte det, ett hej hej och folk bara ger dom pengar.
Jag tror du får titta på trådstarten igen. Ämnet är "
Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till...."
Och mer prat om intelligens "idioter" och så "yrar" folk som inte håller med dig... Du får slipa på din "debattteknik".
Romer är ett folkslag och du sa om dessa tiggare som vi nu har fastställt nästan uteslutande är romer att:
"Ge
dom kontanter är som att "hjälpa" hells angels, fast dessa grabbar gör egna pengar."
Och då frågade jag Vilka "
dom" tänkte du närmast på? Inte alla romer (de kallas romer sedan ett par decennium tillbaka) att döma av ditt senare svar, men hur skiljer du på "
dom" och de övriga (romerna)? Menar du att det syns det på utsidan vilka tiggare som sysslar/har sysslat på kriminalitet?
Nej alla tiggare sysslar inte per automatik med kriminalitet genom att bryta mot en del lagar genom att bara vistas här och tigga. Dylika påståenden bottnar också i ett rasistiskt tänk.
Man måste skilja på individen och andra som tillhör samma folkslag.
Svara nu på vilka "
dom" enligt din mening är? Alla romska tiggare eller bara "
dom" du tyckte jag inte skulle ge pengar till eftersom du ansåg att det var som att "hjälpa" hells angels" fast dessa grabbar gör egna pengar "