• nihka

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-06 12:29:25 följande:
    Vad tycker du om alla de svarta blickarna du får från de vanliga människorna runtomkring?

Du får känna dig som en hjälte i någon minut eller två, känns det bra? För det är ju därför du gör det - för att göda ditt ego.

Ger du dom något användbart någonsin? Ett kålhuvud, en klase bananer?

Jag skulle hellre ge dom en macka eller kaffe för pengarna får de ju ändå inte behålla...

Inte för att jag ger något alls längre nu när de är så himla många. Och det blivit så tydligt att det är organiserat. Nu har tiggarna hittat till de rikaste delarna av Stockholm också... De står där tio på rad. Ingen ger ett skit. Helt rätt och riktigt - man ska inte göda organiserad kriminalitet!
    Som sagt, jag pratar inte med människor som inte kan avhålla sig från personangrepp. Det tidigare är bortplockat och det enda jag har att säga om ditt senaste inlägg är att även om inte du gör det så räknar jag mig själv som en "vanlig människa".
  • nihka
    Anonym (hej hej) skrev 2015-04-06 12:56:14 följande:

Ska du yra länge till och undvika ämnet?

Jag bryr mig inte om det rör sig om zigenare eller annat, jag titulerar sakfrågan vilket är organiserat tiggeri.
    Organiserat tiggeri som kostar oss hundratals milioner i omkostnad, sanering, kost och logi i vissa fall, processa i system dom som mot förmodan åker för brott, återställning av natur, för att inte ens svänga in på åtgärder som sätts in på olika ställen för att hålla dom borta, staket för flera hundra tusen.
    Som innebär beslagtagen mark där polis bara står handfallen och tittar på.

Som innebär brott mot lokala ordningslagar som heller inte uppförs, dom får inte ens lov att sitta och ofreda folk som dom gör idag om lagar ska följas men enligt dig är dom inte kriminella inte alls.
    Det ofrånkomliga faktum är däremot att så länge idioter sponsrar deras vistelse med kontanter eller på annat sätt så kommer dom hålla sig kvar här, varför skulle dom inte det, ett hej hej och folk bara ger dom pengar.

Jag tror du får titta på trådstarten igen. Ämnet är "
    Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till...."

Och mer prat om intelligens "idioter" och så "yrar" folk som inte håller med dig... Du får slipa på din "debattteknik".

Romer är ett folkslag och du sa om dessa tiggare som vi nu har fastställt nästan uteslutande är romer att:

"Ge dom kontanter är som att "hjälpa" hells angels, fast dessa grabbar gör egna pengar."

Och då frågade jag Vilka "dom" tänkte du närmast på? Inte alla romer (de kallas romer sedan ett par decennium tillbaka) att döma av ditt senare svar, men hur skiljer du på "dom" och de övriga (romerna)? Menar du att det syns det på utsidan vilka tiggare som sysslar/har sysslat på kriminalitet?

Nej alla tiggare sysslar inte per automatik med kriminalitet genom att bryta mot en del lagar genom att bara vistas här och tigga. Dylika påståenden bottnar också i ett rasistiskt tänk. Man måste skilja på individen och andra som tillhör samma folkslag.

Svara nu på vilka "dom" enligt din mening är?  Alla romska tiggare eller bara "dom" du tyckte jag inte skulle ge pengar till eftersom du ansåg att det var som att "hjälpa" hells angels" fast dessa grabbar gör egna pengar "
  • nihka
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-06 14:47:11 följande:
    Personangrepp?? Nej Det var off topic. Ska du citera mig i fortsättningen så vänligen håll dig till trådens ämne.
    Nej, det var personangrepp enligt meddelande till mig Ska du tilltala mig i fortsättningen vänlig avhåll dig från personangrepp.
  • nihka

Superbra tråd för tips. När jag var i stan idag skänkte jag både pengar och erbjöd nu också cigaretter till några tiggare. Köpte ett paket och bjöd ur till mannen som brukar sitta utanför mataffären. De andra två rökte inte eller ville iaf inte ha.

• nihka
    Anonym (sluta nu) skrev 2015-04-07 17:46:44 följande:

Ska du ha en pokal eller nått?

Har du för mycket pengar så ge till utsatta kommuner som går miljoner back tack vore ädla humanister som anser att eget samvete står över andras välbefinnande.

Exakt vad anser du dig ha uppnått med att ha gett dom pengar?

För om fakta ska fram på bordet så hjälps dom inte av att folk sponsrar deras semester i sverige, tvärtom, det skadar dom i längden för dom kommer fortsätta med detta så länge det fungerar för dom.

Värst vad du stör dig på vad jag gör för mina skattade pengar. Jag kommer naturligtvis att fortsätta lägga dem på precis vad jag vill. Fritt land du vet. Tjabba!
  • nihka
    Anonym (sluta nu) skrev 2015-04-07 17:59:03 följande:

Jag stör mig för vad du gör med dina skattade pengar kostar oss desto i skattepengar.

men klart du gör, men även du missade att kommentera det väsentliga.

Vad har du uppnått med att ge dom pengar?

Varför tycker du dom ska vara här och kosta oss en massa pengar, då riktiga pengar och inte växel som du gav bort?

Varför tycker du att dessa människor ska fortsätta leva på allmosor (i och för sig gott) framför att rycka upp sig och som alla andra jobba för sitt leverne?

Jag tycker du ska sluta störa dig på vad andra människor gör med sina pengar och sluta inbilla dig att du vet allt om andra människor.

Pengar är inte det enda man kan ge tiggare, man kan också ge cigaretter, tack för tipset TS, och så kan man ge bort sin gamla cykel. Tänkte ta med den ner till mannen som brukar sitta utanför mataffären så kan han cykla "hem". Vet inte om jag ska slänga med en cykelhjälm också, men det kanske är lite overkill. Vad tycker du? Den är limegrön.
  • nihka
    Anonym (sluta nu) skrev 2015-04-07 18:19:20 följande:

Jag tycker du ska sluta leka självgo och göra vettigare saker med dina pengar, kort och gott för du skadar folk och vårt land med att göra som du gör.

Tror däremot att du inte ger ett skit till tiggarna av tidigare nämnda anledningar utan du vill mest provocera på nätet.

Alla ska göra som DU tycker med SINA pengar. Hahahaha, nej, det kommer inte att hända. Du får nog acceptera att andra gör vad DE vill för SINA pengar och att det inte har det MINSTA med dig eller vad du tror att göra. Världen cirkulerar inte runt dig och dina önskningar, men du får naturligtvis fortsätta att tycka att den borde göra det.

• nihka
    Anonym (sluta nu) skrev 2015-04-07 18:24:15 följande:

Jag vet inte hur länge till du ska slingra dig men kan du komma till skott nån gång och svara på mina frågor?
    Du kan vara mycket saklig, din fulla rätt.

Givetvis bestämmer jag inte vad andra gör, jag tycker personligen att folk kan göra precis vad som än roar dom utan begränsningar så länge det inte påverkar andra negativt.

Sponsra zigenare är att skada både dom och oss.

Skulle du som ett ex ge en alkoholist sprit?

Romer slutade att kallas för "zigenare" för ett par decennier sedan. "Zigenare" är för nutidsmänniskan nedsättande om romer.
  • nihka
    Anonym (sluta nu) skrev 2015-04-07 18:39:23 följande:

Skrev jag det?

Vad jag mer skrev att alla får göra precis det dom vill så länge det inte påverkar andra negativt.

Lika lite som man ger sprayburkar till kända klottrare så gör man inte pengar till tiggare, pengar kommer användas för att förstöra mer som sedan måste bekostas med mera skattepengar.
    Det är ren slöseri med resurser.

Jag accepterar att det finns dom som sätter sig ovanför andra och tror innerligt att dom hjälper nån genom att slänga nonshalant lite skrammel ifrån sig men tyvärr, med det skapas riktigt lidande.

Det gick skitbra för dom när dom hade nyhetens behag att luta sig mot, nu däremot skiljer det sig en smula.

Dom är redan för många men det tar en stund för ryktet att komma ifatt, det kommer tusentals nya zigenare detta året, till en fullsatt arena redan där folket i stort har totalt lessnat på dom, det kommer bara yttra sig att dom faktiskt kommer inte få nock för att det ska gå runt och kommer yttra sig i omfattande inbrottsvåg och rån, främst kommer mindre samhällen att drabbas främst.

Det är nått som kunde undvikas från första början genom att inte leka självgoda moralister och ger fan i att locka hit dom med pengar och andra förmåner dom kan bara drömma om inom hela eu.
    Varför tycker du att detta ska hända?
    Eller tänker du ta ditt ansvar och mata dom alla?

Du har åsikter med vad jag gör med mina pengar. Det ska du inte ha.

Jag har inte åsikter om att du exempelvis lägger dina pengar på ett internetabonnemang och sedan sitter och sprider rasistisk dynga på nätet vilket inte direkt är en positiv kraft. Gör så om det hjälper dig med något, men förvänta dig inte medhåll och absolut inte att du ska kunna styra andra till vad DU vill att de ska lägga sin tid och sina pengar på.

Tycker det är jättebra att de är här. De har levt marginaliserade och i misär i århundraden och nu när de har spridit sig till EUs alla hörn och genom sin blotta närvaro stört fler som dig, men mer för att romernas situation blivit mer känd för massorna kanske det äntligen kommer att hända något konstruktivt för dem. Under tiden får de lite pengar till mat och uppehälle av de som vill ge.
  • nihka
    Anonym (sluta nu) skrev 2015-04-07 18:47:09 följande:

Men lägg ner, i dagens läge är allt rasistiskt, jag har slutat bry mig om det ordet för ett tag sen

Viket ord? Nedsättande? Du bryr dig inte om att du använder nedsättande termer om andra människor eller du är inte en nutidsmänniska? Eller båda?

"Romer slutade att kallas för "zigenare" för ett par decennier sedan. "Zigenare" är för nutidsmänniskan nedsättande om romer."
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....