Inlägg från: Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) |Visa alla inlägg
  • Anonym (SkickaRäkningentillRumänien)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

tobbe01 skrev 2015-04-06 11:04:13 följande:

Och folk tycker att det finns logik i att tiggare från Rumänien tagit sig upp till Sverige och Norrland! Bara att resa inom Sverige är ju svindyrt! Åker de i turistbussar? Har de egna bussar? Vem betalar bensin? Hur har de råd att åka hem på semester? Hur har de råd att röka och ha moderna mobiltelefoner? Att ladda en mobil kostar en hel del? Hur har de råd att ta sig till städernas utkanter dit man endast kan ta sig med kollektivtrafik? hit där jag bor kostar det 25 kr enkel resa och kan bara betalas med kort och det är alldeles för långt att gå, men ändå sitter det en tiggare utanför vår lilla lokala butik. Jag begär inte att du ska ha svaren.

Jappp, KLART att det är organiserat i stor skala!

Jag har kontantkort och det LÄGSTA beloppet man kan ladda på den ligger på 120 kr och då måste man ladda minst varannan månad annars blir mobilkortet inaktivt! Jag har valt den för att det var det billigaste per månad. Sen har jag arbetsmobil så jag behöver bara ringa med min egen under kvällar och helger.

Om jag skulle ringa utomlands så skulle jag få ganska dyr minuttaxa, och de där 120 kr skulle snabbt ätas upp. Tre timmar nånting och sen skulle jag behöva ladda igen.

Tio mil kostar 140 kr att köra i Sverige med en bensinsnål bil. (ej inräknat försäkringar eller bilskatt) Dvs Malmö-Sthlm ca tusen spänn!!!

Ni förstår säkert vad jag är ute efter. De skulle inte satsa dessa pengar om de inte hade mer därtill att vinna på det.
    Anonym (Licia) skrev 2015-04-06 11:30:07 följande:

Så vi kan alltså enas om att det inte är samma människor som sitter på sveavägen och tigger som bor i dessa påstådda lyxhus i Rumänien?

Vad tror du själv? Om du hade ett sånt där fantastiskt kråkslott så skulle du väl hellre stanna kvar i det?

M a o jo vi kan enas fast bossen har sina tentakler ute. Flera gånger har jag sett en klanskompis stå i närheten och spana på hur det går för tiggarslaven.
    Anonym (hej hej) skrev 2015-04-06 11:58:27 följande:

Är dom på dig så spela in och ring polisen, det är ofredande dom håller på med och är straffbart.

Ju fler reagerar, ju mer obekvämt och mindre lönsamt vi gör det för dom ju större är chansen att vi blir av med skitet.

nihka skrev 2015-04-06 11:48:33 följande:

Jag ger tiggare kontanter och tycker den som inte vill kan låta bli, precis som man kan låta bli att hjälpa vem som helst.

Vad tycker du om alla de svarta blickarna du får från de vanliga människorna runtomkring?

Du får känna dig som en hjälte i någon minut eller två, känns det bra? För det är ju därför du gör det - för att göda ditt ego.

Ger du dom något användbart någonsin? Ett kålhuvud, en klase bananer?

Jag skulle hellre ge dom en macka eller kaffe för pengarna får de ju ändå inte behålla...

Inte för att jag ger något alls längre nu när de är så himla många. Och det blivit så tydligt att det är organiserat. Nu har tiggarna hittat till de rikaste delarna av Stockholm också... De står där tio på rad. Ingen ger ett skit. Helt rätt och riktigt - man ska inte göda organiserad kriminalitet!
    Anonym (***) skrev 2015-04-06 14:13:54 följande:

Tillgång ger efterfrågan. Så länge de får pengar stannar tiggarna kvar.

Tyvärr, ja. Tänk om fler kunde förstå detta enkla.
    nihka skrev 2015-04-06 12:51:51 följande:

Som sagt, jag pratar inte med människor som inte kan avhålla sig från personangrepp.

Personangrepp?? Nej Det var off topic. Ska du citera mig i fortsättningen så vänligen håll dig till trådens ämne.
    Anonym (Suck) skrev 2015-04-06 14:40:45 följande:

Det handlar inte om organiserade ligor. Det handlar om fattiga människor. Fattiga romer som sitter utanför ica, systemet mm dag ut och dag in, trots minusgrader eller regn. De som tigger, gör inte det för att de tycker det är kul. De sitter inte där för att de tror att de ska bli rika. De sitter där för att de måste och jag ser inget konstigt med det. Alla människor gör vad de kan för att överleva och jag betvivlar att du inte hade gjort samma, om det var ditt enda alternativ.

Jag kommer fortsätta ge människorna som sitter på gatan pengar, för jag hade önskat att någon gjorde detsamma för mig, om det var jag som satt där.

1 de sitter INTE ute i regn. Då går de hem alt in i köpcentret alt in i tunnelbanan.

2 de tigger för att de är skyldiga bossen pengar, enligt mängder av polisvittnen.

3 ingen kommer göra det för dig på detta sätt. Däremot ställer SKATTEBETALARNA upp genom socialförsäkringen - med socialhjälp.
    Anonym (Suck) skrev 2015-04-07 11:07:39 följande:

Och de förstår i sin tur inte vad vi säger till varandra, så det går åt båda håll och återigen; det handlar inte om några ligor med "chefer". Är tröttsamt att se den myten florera överallt.

Hur många av er som skriver mycket kritiskt här i tråden, har egentligen pratat med dem som tigger? Hur många av er har varit i deras hemland, sett hur de bor och träffat deras familjer?

Jag har flera familjemedlemmar som jobbar inom svenska kyrkan och därför vet jag troligen lite mer om de som kommer hit och tigger, än ni gör..

Svenska kyrkan är med och hjälper de människor som kommer till sverige för att tigga. De hjälper till med både kläder och mobiltelefoner, så att de kan ringa hem till sina familjer (så mobilerna en del ser att tiggarna håller i, är gåvor och ingenting de köpt själva).

Svenska kyrkan jobbar också med att lära de romer som kommer hit att hålla i loppisar. Det gör dem för de som är här och tigger ska kunna starta insamlingar och sälja det de får in, i rumäninen för att på så sätt få in pengar så att de ska klara sig och därmed slippa åka till andra länder för att tigga.

Svenska kyrkan har också flera barnhem mm i bla rumänien, där de arbetar för att ta hand om de mest utsatta i det samhället - de handikappade barnen, som (precis som det var här förr) är en skam och därmed göms undan.

De som kommer hit och tigger är inte ute efter att bli miljonärer och de tillhör inga organiserade ligor. De kommer för att de inte har något annat val. De är människor med samma värde som alla andra och ska behandlas med respekt.

Såååååå Svenska kyrkan delar ut iPhones och Ipad s värda femtusen kr styck?

Snicksnack. Ändå är det jämt dom man ser. Såg en gång en välklädd tiggare dra upp en ipad ur innerfickan - alla förbipasserade började hånskratta.

Och du, fråga polisen om de tycker det verkar organiserat - de har ju redan uttalat sig i press X gånger.
    Anonym (j) skrev 2015-04-07 10:49:13 följande:

Jag tycker Rumänien ska TVINGAS ta ansvar. de får ganska mycket pengar som ska gå till romer av EU, dessa pengar går ju inte till romerna. Romernas barn ska få möjlighet att stanna på samma plats och gå i skolan. Detta är det viktiga. När man är i skiten är det svårt att ta sig upp själv, lösningen är inte tiggande och tältläger, lösningen är att en rom ska kunna få jobb i sitt hemland som är medlemmar i EU och då ska visa sig värdiga det medlemskapet. Lösningen är inte att alla romer kommer hit. 

Jag är kluven. Jag tycker de förolämpar mig, men de behöver ju hjälp. Vem vill bo i skit och samla sopor/tigga.

Jag håller helt med dig. Det har jag sagt hela tiden - att vi måste sätta press på Rumänien. Alla stater i unionen som berörs bör göra det.
    Anonym (ts) skrev 2015-04-07 11:45:33 följande:

Förresten hur många mobiltelefoner har Svenska kyrkan att låna ut? Det måste vara en hel om jag tänker på hur många jag har sett med en sådan i handen.

Dom kan inte vara särskilt rädda om dom heller, för i morse såg jag kvinnan som grälade gå omkring och plocka upp delar av en telefon som låg kastad på marken. Antar att det var en som hon fått lånat............

Hahaha eller hur? Sånt sabla skitsnack. Ända sen jag såg flera iphone - bärande "tiggare" har jag inte gett en endaste krona. Fina märkesvinterjackor hade de i Stockholm i vintras också. De måste ha fått dom av kyrkan...
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....