Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
Och folk tycker att det finns logik i att tiggare från Rumänien tagit sig upp till Sverige och Norrland! Bara att resa inom Sverige är ju svindyrt! Åker de i turistbussar? Har de egna bussar? Vem betalar bensin? Hur har de råd att åka hem på semester? Hur har de råd att röka och ha moderna mobiltelefoner? Att ladda en mobil kostar en hel del? Hur har de råd att ta sig till städernas utkanter dit man endast kan ta sig med kollektivtrafik? hit där jag bor kostar det 25 kr enkel resa och kan bara betalas med kort och det är alldeles för långt att gå, men ändå sitter det en tiggare utanför vår lilla lokala butik. Jag begär inte att du ska ha svaren.
Jag har kontantkort och det LÄGSTA beloppet man kan ladda på den ligger på 120 kr och då måste man ladda minst varannan månad annars blir mobilkortet inaktivt! Jag har valt den för att det var det billigaste per månad. Sen har jag arbetsmobil så jag behöver bara ringa med min egen under kvällar och helger.
Om jag skulle ringa utomlands så skulle jag få ganska dyr minuttaxa, och de där 120 kr skulle snabbt ätas upp. Tre timmar nånting och sen skulle jag behöva ladda igen.
Tio mil kostar 140 kr att köra i Sverige med en bensinsnål bil. (ej inräknat försäkringar eller bilskatt) Dvs Malmö-Sthlm ca tusen spänn!!!
Ni förstår säkert vad jag är ute efter. De skulle inte satsa dessa pengar om de inte hade mer därtill att vinna på det.