• Anonym (ts)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Anonym (Livia) skrev 2015-04-03 21:24:30 följande:
    Ja för exakt ALLA tiggare röker ju, så det är ju sjäkvklart att du inte kan ge en enda?

En enda cigarett eller pengar menar du? Jag behöver inte ge något av det, för dom får både och av andra förbipasserande.
  • Anonym (ts)
    Anonym (globetrötter) skrev 2015-04-04 11:55:28 följande:
    För att om man hävdar att man behöver pengar till en livsviktig operation till sitt barn så är det fortfarande viktigare att lägga pengar på cigg, eller? Känns det som en vettig prioritering för dig?

Jag visste att det fanns snedpippade individer men nu är jag fan imponerad.
  • Anonym (ts)
    Anonym (j) skrev 2015-04-05 11:47:36 följande:
    Nej, sonen är 12 och jag var inte med.
    Frukansvärt, det är var det är. En 12-årig pojke som nästan blir besluten på sin cykel som inte ens passar en vuxen.

• Anonym (ts)
    Anonym (j) skrev 2015-04-05 12:18:46 följande:
    Den vuxne kanske kan sälja eller ge till egna barn? Vissa har ju faktiskt barn med sig. Jag tycker det är ganska obehagligt när någon försöker råna andra. Jag skiter i vem det är, om han är rom, svensk, eller från någon okänd ö i stilla havet. Jag brukade ibland skänka pengar innan detta hände, men kommer inte att göra det mer.

Okej att det kanske handlar om en person som inte är representativ för alla andra, men det finns ganska mycket annat jag stör mig på också. Som att de tjatar för att få pengar och blockerar min väg, skriker och blir arga ibland om jag inte ger.

Jag är inte rik själv, lever på existensminimum.

Min son vill helst bli hämtad och lämnad och tycker det är jobbigt att gå själv och handla, fast vi bor bredvid affären. Detta är väl inget att driva med.
    Den vuxne (tiggaren) försöker alltså stjäla en cykel till sitt eget barn eller för att sälja. Att stjäla från barn är så lågt så det finns inte ord för det. Har dom ingen  moral överhuvudtaget eller har det gått så långt att dom tycker att det är så synd om dom att dom anser att dom bara har rättigheter och inga skyldigheter.

Vad är nästa sak att stjäla...en mobil för att den vuxne??? behöver den till sitt eget barn?.

• Anonym (ts)
    Anonym (småsint) skrev 2015-04-05 12:26:39 följande:
    En svensk hemlös alkis tigger ibland för att få pengar till sprit. Och vi ger dom pengar. Vari ligger skillnaden?

Ger aldrig pengar till svenska hemlösa heller men skillnaden är att svenska tiggare inte åker utomlands för att överleva.
  • Anonym (ts)
    Anonym (m) skrev 2015-04-05 13:07:25 följande:
    Nej. De har inte råd..
    ...och sen har vi inget organiserat tiggare.
  • Anonym (ts)
    Kyrkby skrev 2015-04-05 13:12:32 följande:
    Svenska tiggande ungdomar är ett stort problem i Australien. Ungdomarna går och äter och bor på härbärgen för fattiga Australiensare.
    Går till soppkök och äter sig mätta osv.

Helt förkastligt, fel av våra ungdomar att göra så.
    Snylta inte på den fattiges mat. Vad skulle ni säga ifall svenska ungdomar gick till soppköken i Sverige för att dom är för snåla att köpa mat.
    Förutsatt att dom har pengar
    Svenskarna bor på härbärgen som är öppna för alla och bygger inte upp flera stora smutsiga skräpiga tältläger.
  • Anonym (ts)

Danmark: Tiggeri förbjudet. Polisen har rätt att avvisa och det är straffbart att inte åtlyda och leder till häktning.

Norge: Inte idag men en politisk överenskommelse om ett kommunalt förbud fr o m sommaren 2014.

Grekland: Förbjudet och kan leda till böter eller fängelse.

Frankrike: Lagligt sedan1994. Dock förbjudet för barn att tigga.

Rumänien: Förbjudet. Man får be om hjälp vid verkligt behov, men förbjudet i lag och leder till häktning

Storbritanien: Förbjudet sedan 1824.

Tyskland: Inte förbjudet, så länge barn inte tigger, eller bedrägeri såsom falska påståenden som att "behöver pengar till operation" om det inte är sant.

Ungern: Förbjuder hemlöshet och tiggeri. Även förbudet att plocka från papperskorgar & sopstationer.

Sverige: Det vet vi.

• Anonym (ts)
    Kyrkby skrev 2015-04-05 13:12:32 följande:
    Snylta inte på den fattiges mat. Vad skulle ni säga ifall svenska ungdomar gick till soppköken i Sverige för att dom är för snåla att köpa mat.
    Förutsatt att dom har pengar
    Svenska ungdomar skulle aldrig gå till soppkök hur snåla dom än är. De enda jag kan tänka mig som skulle kunna gå dit är ungdomar som har blivit utkastade hemifrån eller av en eller annan orsak inte kan bo kvar hemma.

• Anonym (ts)

Anonym (hej hej). Kan inte citera ditt inlägg.

Anledningen till att du bara såg EN tiggare i Danmark beror på att det är förbjudet att tigga där och poliser har en särskild insats för att köra bort tiggare och hemlösa som sover i parker.

• Anonym (ts)
    Anonym (y) skrev 2015-04-07 10:00:55 följande:
    att ge pengar till tiggarna är detsamma som att uppmuntra deras lidande. Pengarna går till de deras chefer som de betalar för att öht kunna komma till Sverige. Så ni folk som ger pengar bidrar mao till människor som uttnyttjar andra människor. Touché!

Det obehagliga i det hela är också att man inte förstår vad dom säger till varandra. I morse satt jag utanför Hemköp i en galleria på en bänk för att möta en kompis, bredvid mig satt två stycken. En stor man och en kvinna som tydligen hade ett gräl, dom skrek till varandra, det var väldigt obehagligt att lyssna till. Dom skrek så högt att jag var tvungen att gå därifrån och samtidigt som jag gjorde det så sa jag "scchh, please".

När jag och kompisen gick ut hade kvinnan satt sig utanför på trottoaren för att börja tigga och mannen.....vet jag inte vart han tog vägen. Han syntes inte till och det kan ha varit hennes chef med tanke på att dom verkade oense.
  • Anonym (ts)
    Anonym (j) skrev 2015-04-07 10:44:30 följande:
    Titta på dokumentären jag nyss länkade till. Den tanten skriker "må aidsen ta dig" och "må cancern ta dig" när hon inte fick pengar. Hehe.
    Tack, ska kolla länken.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Suck) skrev 2015-04-07 11:07:39 följande:
    Och de förstår i sin tur inte vad vi säger till varandra, så det går åt båda håll och återigen; det handlar inte om några ligor med "chefer". Är tröttsamt att se den myten florera överallt.

Hur många av er som skriver mycket kritiskt här i tråden, har egentligen pratat med dem som tigger? Hur många av er har varit i deras hemland, sett hur de bor och träffat deras familjer?

Jag har flera familjemedlemmar som jobbar inom svenska kyrkan och därför vet jag troligen lite mer om de som kommer hit och tigger, än ni gör..

Svenska kyrkan är med och hjälper de människor som kommer till sverige för att tigga. De hjälper till med både kläder och mobiltelefoner, så att de kan ringa hem till sina familjer (så mobilerna en del ser att tiggarna håller i, är gåvor och ingenting de köpt själva).

Svenska kyrkan jobbar också med att lära de romer som kommer hit att hålla i loppisar. Det gör dem för de som är här och tigger ska kunna starta insamlingar och sälja det de får in, i rumäninen för att på så sätt få in pengar så att de ska klara sig och därmed slippa åka till andra länder för att tigga.

Svenska kyrkan har också flera barnhem mm i bla rumänien, där de arbetar för att ta hand om de mest utsatta i det samhället - de handikappade barnen, som (precis som det var här förr) är en skam och därmed göms undan.

De som kommer hit och tigger är inte ute efter att bli miljonärer och de tillhör inga organiserade ligor. De kommer för att de inte har något annat val. De är människor med samma värde som alla andra och ska behandlas med respekt.
    Vad jag menar är att det vore enklare för mig om jag förstod vad dom säger mer än "hej hej please please". Nej jag har inte stannat för att prata med dom, ska göra det nästa gång för att höra vad dom har att säga, det får bli på engelska då. Återkommer om det :) Nej, jag har inte varit i deras hemland för att jag reser inte särskilt mycket ändå.

Det är ju jättebra att Svenska kyrkan hjälper till med allt du beskriver, som t.ex mobiltelefoner som dom kan låna ut för att ringa hem.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Suck) skrev 2015-04-07 11:07:39 följande:
    Svenska kyrkan är med och hjälper de människor som kommer till sverige för att tigga. De hjälper till med både kläder och mobiltelefoner, så att de kan ringa hem till sina familjer (så mobilerna en del ser att tiggarna håller i, är gåvor och ingenting de köpt själva).

Förresten hur många mobiltelefoner har Svenska kyrkan att låna ut? Det måste vara en hel om jag tänker på hur många jag har sett med en sådan i handen.

Dom kan inte vara särskilt rädda om dom heller, för i morse såg jag kvinnan som grälade gå omkring och plocka upp delar av en telefon som låg kastad på marken. Antar att det var en som hon fått lånat............

• Anonym (ts)
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-07 11:53:44 följande:
    Hahaha eller hur? Sånt sabla skitsnack. Ända sen jag såg flera iphone - bärande "tiggare" har jag inte gett en endaste krona. Fina märkesvinterjackor hade de i Stockholm i vintras också. De måste ha fått dom av kyrkan... smile2.gif
    Jag har alltid undrat hur dom kan ha råd med telefonerna, men nur vet jag och ska gå ur kyrkan omedelbums.

Undrar om kyrkan har en depositionsavgift? Tomte
  • Anonym (ts)
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-09 15:44:21 följande:

"ett par hundra"? I Stockholm?

För bara ett par månader sedan var hela gänget och sov på Sergels Torg, fyllde nästan hela torget.

Raduta Mataches påstår att romerna SJÄLVA inte vill utbilda sig, söka stipendier, söka högskola, och att ROMERNA SJÄLVA inte vill ha jobb. Det är därför de har så svårt med dom. Och med att kunna använda bidragspengarna på rätt sätt. Visst, de hjälper den handfull som faktiskt kan skriva och läsa och vill förbättra sig själva.

Men det är inte så lätt när romerna tar ut barnen ur skolan när de gått ut fyran...

Raduta Matache säger i sitt besök i Sverige att romerna förstör bilden av vårt land och ger Rumänien dåligt anseende.

Vidare säger hon att romerna måste utbildas vilket på grund av folkgruppens låga kognitiva förmåga enligt erfarenheter blir mycket svårt.
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....