Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
Alltså, för det första är det inte säkert att tiggaren har köpt sina egna cigaretter. På den tiden jag rökte kom det ganska ofta tiggare som bad om att få en cigarett och det fick de.
För det andra ska man komma ihåg att en rökare är beroende av sina cigaretter. Ett mycket tungt liv är dessutom inte den bästa förutsättningen för att vinna över sitt beroende. Jag har slutat nu men det tog mig väldigt lång tid med många försök som slutade i misslyckanden så fort något blev lite jobbigt.
För det tredje är tiggare också människor. I Sverige får föräldrar barnbidrag men ingen förväntar sig att föräldrarna enbart skall konsumera det absolut mest nödvändiga för det; ingen skuldbelägger en barnfamilj som åker på semester, köper lördagsgodis eller äger en dator. En tiggare kan också vilja ha en god kopp kaffe, ett paket cigaretter eller en kanelbulle ibland.
Sist och slutligen: Ingen kan tvinga en annan att skänka pengar till en tiggare. Det ett val varje människa gör, och om man väljer att göra det bör man vara medveten om att man inte köper människan. Man har inte rätt att ställa krav på vad tiggaren skall göra med pengarna utan får helt enkelt förlita sig på att tiggaren gör det bästa av sin situation och köper det hen vill ha mest.