Inlägg från: Rocket Mania |Visa alla inlägg
  • Rocket Mania

Hur lång resväg har ditt/dina barn till skolan?

Jag förstår att ni bor där ni vill bo och att det betyder mycket men då får ni nog också ta det onda med det goda. 25-35 min skjutsning är väl egentligen inte så farligt? Finns det inga skolor i närheten av era jobb så ni kan lämna/hämta på vägen till/från jobbet?

Vi har 2-3 min promenad till skolan lilla och mellan går i. Stora åker tunnelbana själv 10-15 min.

Vi har valt att bo där vi bor av många olika anledningar (storstad, närhet till allt, bra utbud av allt) men det finns en del nackdelar som vi får på köpet (ingen tomt, trångbott). För oss är det värt det, kanske är det så för er också?

• Rocket Mania
    kallag skrev 2015-04-12 18:42:18 följande:
    Det är det som är grejen. Förut var det helt ok. Det fanns skola upp till åk 6 ca 10 min hemifrån (20 min med buss). Nu när kommunen stänger skolan måste vi omvärdera om det är värt det eller inte att bo här. Och det är svårt. Hade vi inte haft en liten så hade den skola dit det inte går buss varit det självklara valet. Den ligger på vägen till mitt jobb och barnen hade kunnat vara på fritids före och efter skolan. Men nu så innebär att välja den skolan ca 2 timmar per dag i bil för bebis i två år! Känns inte som ett bra sätt att tillbringa sin tid.

Nu tror jag att vi har bestämt oss för att killarna får åka buss. Och om det blir problem med bussåkningen så byter vi skola efter ett halvt eller ett läsår. Och som ni skriver så kanske killarna kommer att tycka att det är jobbigt om något/några år och då måste vi nog vara beredda att överväga att flytta.

Tack för era synpunkter!
    Finns det ingen annan i skolan som bor åt samma håll då så ni kan turas om att köra?
Svar på tråden Hur lång resväg har ditt/dina barn till skolan?