Hur lång resväg har ditt/dina barn till skolan?
Tack för svar!
Vinterankan, han kommer självklart inte vara ensam på bussen. Men han har ingen jämnårig som går på den första halvtimmen. Några av storebrors kompisar bor nära och jag hoppas att de sätter sig ihop och pratar och har kul.
Vi bor i min mans hembygd och när jag flyttade hit fanns det skola upp till 6an inom rimligt avstånd, den som stängs nu. Redan då tänkte jag att bussresan till högstadiet var lång för framtida barn. När man börjar gymnasiet måste man flytta hemifrån på grund av att det inte går att åka kollektivt! Vilket jag oroade mig för redan när äldsta pojken var nyfödd :)
Nu har allt ändrats och för mig så är det så enkelt att säga att vi flyttar! (Gärna 25 mil till min släkt) Men min man har företag här och jag inser att en flytt inte är möjlig.
Jag tror och hoppas att barnen kommer att ha roligt på bussen. Men tycker ändå inte att det är rimligt med 2 timmars resväg per dag för en 6 åring!
Jag skulle aldrig bosätta mig så med barn att de inte kan ta sig själva till och från skolan och fritidsaktiviteter och kompisar. Jag gillar bekvämlighet och närhet till både affärer och skolor och.