Inlägg från: kallag |Visa alla inlägg
  • kallag

Hur lång resväg har ditt/dina barn till skolan?

Lagom till vårt mellanbarn ska börja förskoleklass i höst så stänger vår närmaste skola på grund av för få barn i bygden. Resvägen till den skola som kommunen nu erbjuder är 50 minuter med buss! (Enkel väg med bil är ca 3.5 mil och tar ungefär 35 min att köra.)

Det känns helt orimligt att sätta min lille 6 - åring på buss nästan 2 timmar per dag!

Hur lång restid har era barn?

Vad anser ni är rimligt för barn i lågstadieåldern?

Det finns en skola som ligger närmare men dit går det inga bussar utan vi får köra och hämta själva. Just nu och minst ett år till så är jag föräldraledig med bebis så jag har möjlighet att köra. Men det är över 2 mil och tar ca 20-25 min att köra och jag och bebis skulle behöva tillbringa två timmar om dagen med att köra och hämta.

Vi har stor Beslutångesteb just nu!

• Svar på tråden Hur lång resväg har ditt/dina barn till skolan?
  • kallag

Tack för svar!

Vinterankan, han kommer självklart inte vara ensam på bussen. Men han har ingen jämnårig som går på den första halvtimmen. Några av storebrors kompisar bor nära och jag hoppas att de sätter sig ihop och pratar och har kul.

Vi bor i min mans hembygd och när jag flyttade hit fanns det skola upp till 6an inom rimligt avstånd, den som stängs nu. Redan då tänkte jag att bussresan till högstadiet var lång för framtida barn. När man börjar gymnasiet måste man flytta hemifrån på grund av att det inte går att åka kollektivt! Vilket jag oroade mig för redan när äldsta pojken var nyfödd :)

Nu har allt ändrats och för mig så är det så enkelt att säga att vi flyttar! (Gärna 25 mil till min släkt) Men min man har företag här och jag inser att en flytt inte är möjlig.

Jag tror och hoppas att barnen kommer att ha roligt på bussen. Men tycker ändå inte att det är rimligt med 2 timmars resväg per dag för en 6 åring!

• kallag
    K med lilla E skrev 2015-04-08 14:15:43 följande:

Jag håller med dig. Tycker inte heller det är rimligt att resa två timmar per dag för en sån liten. Inte under ens under hela skoltiden tycker jag det. Det blir ju jättetidiga morgnar om man börjar skolan 8 och slutar 2, 3 på eftermiddagen.Även om din man har företag och ni inte kan flytta dit du vill så kanske det ändå finns hus närmare skolan?

Jag skulle aldrig bosätta mig så med barn att de inte kan ta sig själva till och från skolan och fritidsaktiviteter och kompisar. Jag gillar bekvämlighet och närhet till både affärer och skolor och.

Jag håller med dig på många sätt och tror att om vi inte flyttar nu så är det något jag kommer att ångra senare i livet. :( Som jag skrev har förutsättningarna ändrats sen vi flyttade hit. Jag trivs fortfarande väldigt bra på landet och skulle inte klara av att bo i stan med människor överallt och långt till skogen och tystnaden. Men att tvinga mina barn slösa bort två timmar av sitt liv varje dag för att ta sig till och från skolan känns inte ok.
  • kallag

Är det verkligen så lätt att flytta?

Att överge huset man börjat renovera? Huset vi bor i är min mans föräldrahem och skorstenarna har pappa hjälpt oss att renovera som bröllopspresent. Visst hade det varit mer praktiskt att bo nån annanstans! Säkert var som helst än just här. Men huset betyder mycket och jag känner inte att det är bara att flytta.

• kallag
    Rocket Mania skrev 2015-04-12 17:08:16 följande:

Jag förstår att ni bor där ni vill bo och att det betyder mycket men då får ni nog också ta det onda med det goda. 25-35 min skjutsning är väl egentligen inte så farligt? Finns det inga skolor i närheten av era jobb så ni kan lämna/hämta på vägen till/från jobbet?

Vi har 2-3 min promenad till skolan lilla och mellan går i. Stora åker tunnelbana själv 10-15 min.

Vi har valt att bo där vi bor av många olika anledningar (storstad, närhet till allt, bra utbud av allt) men det finns en del nackdelar som vi får på köpet (ingen tomt, trångbott). För oss är det värt det, kanske är det så för er också?

Det är det som är grejen. Förut var det helt ok. Det fanns skola upp till åk 6 ca 10 min hemifrån (20 min med buss). Nu när kommunen stänger skolan måste vi omvärdera om det är värt det eller inte att bo här. Och det är svårt. Hade vi inte haft en liten så hade den skola dit det inte går buss varit det självklara valet. Den ligger på vägen till mitt jobb och barnen hade kunnat vara på fritids före och efter skolan. Men nu så innebär att välja den skolan ca 2 timmar per dag i bil för bebis i två år! Känns inte som ett bra sätt att tillbringa sin tid.

Nu tror jag att vi har bestämt oss för att killarna får åka buss. Och om det blir problem med bussåkningen så byter vi skola efter ett halvt eller ett läsår. Och som ni skriver så kanske killarna kommer att tycka att det är jobbigt om något/några år och då måste vi nog vara beredda att överväga att flytta.

Tack för era synpunkter!
Svar på tråden Hur lång resväg har ditt/dina barn till skolan?