Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-05-22 20:37:42 följande:
Då kan jag garantera att du aldrig provat på att arbeta utan ansvar.
Det du får betalt för är tiden som du är på plats, inte vad du presterar eller åstadkommer.
Är det t.ex något problem som gör att du inte kan utföra din arbetsuppgift så stoppar du bara ner händerna i fickorna o väntar ut tiden, det är inte ditt problem, du har din arbetstid och kommer stämpla ut samma tid oavsett...
Jag lovar dig att det är oerhört befriande när man väl kommer in i det hela och får rätt perspektiv på hela grejen med förvärvsarbete. Du är där för att omvandla tid till pengar, vaken mer eller mindre. Den tid arbetsgivaren betalar dig lön så utför du de arbetsuppgifter du blir tilldelad, när tiden är slut så släpper du det du har i händerna o går därifrån...
Arbetsuppgifterna är ofta enkla och repetitiva, så själva arbetet behöver man inte ägna nån mental kapacitet åt alls, det sitter i muskelminnet. Istället spenderas arbetsdagarna med att umgås med arbetskamraterna, man pratar om sina fritidsintressen, vad man gjorde i helgen och vad man ska göra efter jobbet....
Så fort du tar på dig ansvar över något så har du även gjort så att det är ditt problem att lösa allt som går fel, det är ditt problem att allt blir klart i tid, det blir ditt problem att lösa allt som inte hunnits med under dagen... Det är ju detta som till slut gnager sig in själen och orsakar stress och press, det är detta som får folk att "gå in i väggen" eller bli "utbrända"....
Eller har du hört talats om en vanlig skitig arbetare som sitter hemma sjukskriven för utbrändhet? Trots att han många gånger jobbar 60-70tim/veckan med all övertid?
Nä, för han har inget ansvar.
För min del skulle jag bli oerhört uttråkad av ett arbete som jag inte upplevde som meningsfullt. Var glad att du hittat ett jobb som passar dig, men försök samt förstå att det finns många som vill ha utvecklande roliga arbeten och som trivs med det de gör.