Inlägg från: Anonym (Skolsköterska) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skolsköterska)

Högutbildade vad har ni för lön?

Totalt 5 års högskolestudier, grundutbildning + påbyggnad samt ett par extra kurser.
    Arbetat 10 år som skolsköterska, och dessförinnan 10 år som grundutbildad sjuksköterska. 

Lön idag 48 000, lite högre än medel på orten där jag bor, finns de som har lägre och de som har mer.

Finns möjlighet till högre lön om jag arbetar för bemanningsfirma, men trivs där jag är nu.

• Anonym (Skolsköterska)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-05-20 12:42:22 följande:

Helt galet hur låga löner en del "högutbildade" nöjer sig med...

Jag har själv enbart yrkesförberedande gymnasieutbildning, jag skulle aldrig få för mig att kliva ur sängen för en månadslön under 30.000:-

Jag arbetar idag som en helt vanlig skitig arbetare på golvet inom industrin, precis noll ansvar, bara utför den arbetsuppgift du blir tilldelad av arbetsledaren och sen stämplar man ut....
    Med diverse tillägg för t.ex farliga och obekväma uppgifter, samt några timmar övertid nu o då så ligger årslönen runt 600.000:- , har kollegor som jobbar över betydligt mer och ligger över 700.000:- i årslön.

Sommaranställda ungdomar har samma lön och förmåner, ofta är dessa unga och hungriga så de tar allt de kan få under semesterveckorna. Det flesta sommarjobbare gör runt 100.000:- på 8 veckor hos oss.

Vad är det som motiverar så många att dra på sig studieskulder och en arbetsroll fylld av betungande ansvar?

Jag har inga studieskulder, valde att ta bidragsdelen och jobbade under tiden. 

För min del var valet att plugga enkelt, jag visste vad jag ville arbeta med och för det krävs studier. Bestämmer och planerar upplägget av mitt arbete helt själv, har ingen chef som bestämmer när och hur saker ska göras, vilket jag tycker är oerhört skönt. Uppskattar att ha den friheten. Men alla är vi olika där och tur är väl det.

• Anonym (Skolsköterska)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-05-22 20:37:42 följande:
    Då kan jag garantera att du aldrig provat på att arbeta utan ansvar.

Det du får betalt för är tiden som du är på plats, inte vad du presterar eller åstadkommer.
    Är det t.ex något problem som gör att du inte kan utföra din arbetsuppgift så stoppar du bara ner händerna i fickorna o väntar ut tiden, det är inte ditt problem, du har din arbetstid och kommer stämpla ut samma tid oavsett...

Jag lovar dig att det är oerhört befriande när man väl kommer in i det hela och får rätt perspektiv på hela grejen med förvärvsarbete. Du är där för att omvandla tid till pengar, vaken mer eller mindre. Den tid arbetsgivaren betalar dig lön så utför du de arbetsuppgifter du blir tilldelad, när tiden är slut så släpper du det du har i händerna o går därifrån...
    Arbetsuppgifterna är ofta enkla och repetitiva, så själva arbetet behöver man inte ägna nån mental kapacitet åt alls, det sitter i muskelminnet. Istället spenderas arbetsdagarna med att umgås med arbetskamraterna, man pratar om sina fritidsintressen, vad man gjorde i helgen och vad man ska göra efter jobbet....

Så fort du tar på dig ansvar över något så har du även gjort så att det är ditt problem att lösa allt som går fel, det är ditt problem att allt blir klart i tid, det blir ditt problem att lösa allt som inte hunnits med under dagen... Det är ju detta som till slut gnager sig in själen och orsakar stress och press, det är detta som får folk att "gå in i väggen" eller bli "utbrända"....
    Eller har du hört talats om en vanlig skitig arbetare som sitter hemma sjukskriven för utbrändhet? Trots att han många gånger jobbar 60-70tim/veckan med all övertid?
    Nä, för han har inget ansvar.
    För min del skulle jag bli oerhört uttråkad av ett arbete som jag inte upplevde som meningsfullt. Var glad att du hittat ett jobb som passar dig, men försök samt förstå att det finns många som vill ha utvecklande roliga arbeten och som trivs med det de gör.
  • Anonym (Skolsköterska)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-05-22 23:20:20 följande:
    Vem har sagt att jag inte trivs? Jag anser att jag har världens bästa jobb, jag har redan varit här i 15år, och planerar att stanna till pension som är 20+år bort...
    Jag har skitskoj på jobbet, inte ens på måndagsmorgon är det jobbigt att gå upp.
    Jag spenderar dagarna omgiven av mina närmaste vänner, många har jag känt och umgåtts med sen grundskolan.

Jag känner dock mycket riktigt noll behov av att mitt arbete behöver vara varken stimulerande, utmanande, utvecklande eller meningsfullt. Själva arbetet i sig går liksom på autopilot, när jag är på jobbet lägger jag 95% fokus på att umgås med mina arbetskamrater.

Jag skulle nog aldrig kunna jobba med något som faktiskt krävde att jag koncentrerade mig på att utföra själv arbetsuppgiften hela arbetspasset
    Har inte påstått att ditt arbete skulle göra att du inte trivs. Finns många som vill göra minsta lilla på arbetet medans andra drivs av prestation. Så som du beskriver dig själv så låter det som att du är helt rätt person för ditt arbete.
Svar på tråden Högutbildade vad har ni för lön?