Inlägg från: Anonym (Syrror???) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Syrror???)

Högutbildade vad har ni för lön?

Men sjuksköterskor äv väl knappast att räkna som högutbildade? Utbildade ja, men inte högutbildade. Inte i min bok iallafall.

Jag själv har en masterexamen i naturvetenskap, ca 10 års arbetslivsrefarenhet och en chefstjänst. Tjänar ca 46 tusen, har sju semesterveckor. Ligger på medelinkomst i yrke (och befattning) och strax över medianen.

• Anonym (Syrror???)

Master är fem år. Den stora skillnaden är att sjuksköterska är ett praktiskt yrke. Även om du läser fem år på vårdhögskolan får du inte en masterexamen, för det krävs teoretiska studier på d-nivå.

• Anonym (Syrror???)

Med risk för att vara anal, en kandidat är väl ändå c-nivå, dvs tre terminer + två terminer + praktik? Annars, vilken jävla akademisk inflation!!! I vilket ämne tar en sjuksköterska sin master?

Tycker du själv att din utbildning är lika avancerad (teoretiskt) som en civilingenjörsexamen exempelvis, eller en apotekare? Jag har lite svårt att se det.

• Anonym (Syrror???)

Och de övriga frågorna? Med din inställning jämställer du teoretiskt ssk och läkarutbildningen (åtminstone fram till underläkare).

• Anonym (Syrror???)

Sweet Sofia: men då är man ju inte sjuksyrra utan medicine doktor? (det stavas inte med c även om du tycker att det ser snyggare ut).

Svar på tråden Högutbildade vad har ni för lön?