Högutbildade vad har ni för lön?
Har en fil mag. inom humaniora, har jobbat i 15 år och tjänar 27000kr
Har en fil mag. inom humaniora, har jobbat i 15 år och tjänar 27000kr
Ungefär 20,200 plus tillägg före skatt, efter skatt ungefär 16,000. FM efter fem år på universitet, jobbar på bibliotek. Bibliotekarier har dålig lön och ingen uppskattning i samhället, om vi inte älskade våra jobb så skulle nog inte biblioteken finnas kvar.
Det är extremt lågt.
Jag är kvalificerad bibliotekarie men arbetar som biblioteksfunktionär eftersom det finns extremt få bibliotekarietjänster. Om jag arbetade som bibliotekarie skulle jag ha en tusenlapp extra eller så. Men det finns väldigt få bibliotekarietjänster i hela landet. Bibliotekarier är helt enkelt dyrare för kommunerna.
Herregud. Skiljer det så mycket mellan Finland och Sverige? Jag bor nämligen i Finland. Jävla fattiga skitland, jag flyttar till Sverige. Iofs är er bostadsmarknad åt helvete, kan ju knappast bo i en skolåda ute på gatan.
Men sjuksköterskor äv väl knappast att räkna som högutbildade? Utbildade ja, men inte högutbildade. Inte i min bok iallafall.
Jag själv har en masterexamen i naturvetenskap, ca 10 års arbetslivsrefarenhet och en chefstjänst. Tjänar ca 46 tusen, har sju semesterveckor. Ligger på medelinkomst i yrke (och befattning) och strax över medianen.