Inlägg från: Rocket Mania |Visa alla inlägg
  • Rocket Mania

öronhängets plopp har vuxit fast inuti örat.. vad göra s

När det hände min systers dotter fick de skära ut den på akuten. De gav henne en  bedövningsspruta och la sedan ett pyttelitet snitt och sedan tryckte de ut ploppen.

Det är tydligen väldigt vanligt att detta händer och en av orsakerna till att mina barn absolut inte kommer få göra hål i öronen.

Hoppas ni får ordning på det, det gör ju så förtvivlat ont :(

• Rocket Mania
    gbgumman skrev 2015-04-01 22:23:22 följande:

Ok aldrig hört om något liknade. Min dotter fick hål förra påsken. Jag snurra och tvätta varje dag i månader. Hur kommer det sig att du ser det just nu. Man måste ju ta hand om hålen.

katastrof01 skrev 2015-04-01 22:30:34 följande:
    Ja precis...jag förstår inte hur det kan hända heller...
    När det hände min systerdotter var det lång tid efter hålet gjordes, det har inget med renlighet och skötsel att göra. 

Det är en väldigt vanlig "åkomma" som de alltså ser ofta på vc/akut

• Rocket Mania
    TheStrange skrev 2015-04-02 13:01:16 följande:

När ska folk förstå att man aldrig ska skjuta hål i öronen med jävla pistoler?! Det finns en jävligt bra anledning till att de är förbjudna i många länder.

Gå till en riktig piercingstudio och få hålen gjorda ordentligt som vanligt folk! Och kontakta vc för att kolla så att barnen inte fått hepatit, mrsa eller någon annan trevlig smitta av dessa "sterila" håltagningspistoler... (Och ja, det finns många dokumenterade fall av korskontamination av just det slaget).

tuntemattomana skrev 2015-04-02 13:29:14 följande:

varför 8 åringar inte ska ha hål i öronen.

spot on.
    Alltså, jag håller med er i sak men det här hjälper ju inte TS just nu...

• Rocket Mania
    Maddi skrev 2015-04-02 14:09:12 följande:

Jag förstår inte heller, som många andra, hur detta kan hända när man gör rent varje dag och tar hand om hålen. Eller litar ni på att barnet gör det själv?

TheStrange skrev 2015-04-02 14:26:44 följande:
    Gissar att folk är där och skruvar på smycket (så att kroppen löser problemet genom att kapsla in smycket så att det ska sitta stilla) och tvättar med sprit/alsolsprit/klorhexidin osv, som provocerar vävnaden och ökar ärrbildningen. Det + det faktum att man orsakat en krosskada med pistolen, gör att smycket kan växa in i vävnaden snabbt, ibland bara över natten. Det räcker ofta med att man råkar orsaka en liten svullnad eller irritation.
    För min systerdotter var det ett "läkt" hål, dvs ett hål hon haft i flera år och som skötts exemplariskt. Så fick flickan nya örhängen av sin farmor och dessa innehöll nickel. Pang bok så var skadan skedd och ploppen väck.

• Rocket Mania
    TheStrange skrev 2015-04-02 14:44:54 följande:
    Precis, det räcker ofta med en liten svullnad eller irritation. Har man fel smycke i fel längd och tjocklek i hålet så blir det lätt så.
    Om mina barn vill ha hål kommer vi gå till en riktig studio och fixa detta. Det lär dock dröja framåt 12-årsåldern. 

Systerdotterns var gjorda hos frisör (!!) med kross-pistol så vi får väl vara glada att det inte blev mer besvär än det där.
Svar på tråden öronhängets plopp har vuxit fast inuti örat.. vad göra s