Snällspiken skrev 2015-04-02 21:19:31 följande:
Natucien: Jag är helt med på det du skriver. Mat är ett socialt kitt, en härlig upplevelse, ett samtalsämne världen över, en rolig aktivitet, ett äventyr... och något som ger äkta glädje och välbefinnande. Mat är livet :)
Jag läste någon undersökning nyligen som handlade om huruvida man blir lycklig av att vara rik. Givetvis ska man vara kritisk till den här sortens statistik, men det lät ändå rimligt: Man BLIR lycklig av att vara rik, förutsatt att man använder pengarna till rätt saker: Resor och upplevelser, att ge till vänner och familj, samt att äta och helst i ett socialt sammanhang. Det som däremot inte ledde till lycka utan bara en kortvarig kick följd av tomhet, var prylar.
Jag nämnde Frankrike tidigare och jag gör gärna det igen, eftersom min familj är därifrån. I Frankrike finns det inte en festlighet där inte maten är i centrum. Eller rättare sagt, människorna är i centrum, samlade kring mat och dryck. Man fokuserar på varandra och fördjupar sig i samtal, medan man långsamt äter av den ännu långsammare tillagade maten. Våra barn har f.ö. ett helsike här i Sverige där de förväntas trycka i sig stora mängder lunch på en kvart, de vill helst sitta 45 minuter.
Påskchokladen i Frankrike är lite enligt samma modell: Välgjord, vacker och till för att njutas av. Och smakrik. Våra barn älskar godis men det måste smaka mycket och de slutar självmant när de har fått nog.
Lika svårt som jag har för svullande, lika svårt har jag för en extremistisk hållning åt andra hållet. Typ att avfärda något som bevisligen ger upphov till härlig social samvaro över hela världen, som att man "stoppar saker i käften".
"Prylarna" jag ger, ger ju upphov till timmar framöver av lek och gemenskap. ;) Allt blir vad man gör det till.
Här äter, sover och skiter vi för att vi måste. Allt det andra, det är livet, för oss.