• Pescetarian

Vad lägger du i ditt barns påskägg?

Batmamba skrev 2015-04-02 16:07:52 följande:

Hur mycket godis lägger ni i? Vår fyraåring får 8 godisbitar, vilket är vad hon får på lördagarna också. Är det ett genomsnittspåskägg för små barn?

Vi äter ju som sagt inte godis i den här familjen, så jag är inte säker på vad "en godisbit" är för något?

Är det en bit ur någon av lösviktslådorna, eller är det typ en liten Japp, ett kinderägg, en klubba, en nötkräm, osv?
  • Pescetarian
    Snällspiken skrev 2015-04-02 18:18:53 följande:

Pescetarian: En godisbit är typ ett geléhallon. 

Okej.
  • Pescetarian
    Batmamba skrev 2015-04-02 18:22:51 följande:

[quote=75103855][quote-nick]Pescetarian skrev 2015-04-02 18:00:41 följande:[/quote-nick]Vi äter ju som sagt inte godis i den här familjen, så jag är inte säker på vad "en godisbit" är för något?

Är det en bit ur någon av lösviktslådorna, eller är det typ en liten Japp, ett kinderägg, en klubba, en nötkräm, osv?[/äP

Du gillar verkligen att berätta att ni inte äter godis.

Nåväl. Med en godisbit menar jag en bit ur lösgodislådorna, en ruta ur en chokladkaka eller liknande.

En mer bitter människa får man nog fan ta och leta efter.
  • Pescetarian
    Natulcien skrev 2015-04-02 18:25:38 följande:

Att man äter under storhelger, t.ex. vid jul och påsk tycker jag är ganska naturligt, eftersom ätandet är ett basbehov, och vid festliga tillfällen gör man det i ett större sällskap och kanske äter lite annorlunda eller mer exklusiva rätter.

Däremot att överösa varandra med prylar är ju ett mer konstruerat "behov", något som har uppfunnits i kommersialismens anda.

Läs om inlägget du citerade, samt det innan dess. Det var liksom inte laxen och fårfiolen jag var emot.
  • Pescetarian
    Batmamba skrev 2015-04-02 18:31:30 följande:

Kan du förklara vad du menar med det?

Precis som jag skrev.
  • Pescetarian
    Snällspiken skrev 2015-04-02 21:19:31 följande:

Natucien: Jag är helt med på det du skriver. Mat är ett socialt kitt, en härlig upplevelse, ett samtalsämne världen över, en rolig aktivitet, ett äventyr... och något som ger äkta glädje och välbefinnande. Mat är livet :)

Jag läste någon undersökning nyligen som handlade om huruvida man blir lycklig av att vara rik. Givetvis ska man vara kritisk till den här sortens statistik, men det lät ändå rimligt: Man BLIR lycklig av att vara rik, förutsatt att man använder pengarna till rätt saker: Resor och upplevelser, att ge till vänner och familj, samt att äta och helst i ett socialt sammanhang. Det som däremot inte ledde till lycka utan bara en kortvarig kick följd av tomhet, var prylar. 

Jag nämnde Frankrike tidigare och jag gör gärna det igen, eftersom min familj är därifrån. I Frankrike finns det inte en festlighet där inte maten är i centrum. Eller rättare sagt, människorna är i centrum, samlade kring mat och dryck. Man fokuserar på varandra och fördjupar sig i samtal, medan man långsamt äter av den ännu långsammare tillagade maten. Våra barn har f.ö. ett helsike här i Sverige där de förväntas trycka i sig stora mängder lunch på en kvart, de vill helst sitta 45 minuter. 

Påskchokladen i Frankrike är lite enligt samma modell: Välgjord, vacker och till för att njutas av. Och smakrik. Våra barn älskar godis men det måste smaka mycket och de slutar självmant när de har fått nog. 

Lika svårt som jag har för svullande, lika svårt har jag för en extremistisk hållning åt andra hållet. Typ att avfärda något som bevisligen ger upphov till härlig social samvaro över hela världen, som att man "stoppar saker i käften". 

"Prylarna" jag ger, ger ju upphov till timmar framöver av lek och gemenskap. ;) Allt blir vad man gör det till.

Här äter, sover och skiter vi för att vi måste. Allt det andra, det är livet, för oss.
  • Pescetarian
    Snällspiken skrev 2015-04-02 23:09:13 följande:

Pescetarian: För mig och nästan alla jag känner hör mat till livets absoluta höjdpunkter på så väldigt många olika sätt och då är det lite svårt att greppa att någon sätter det i samma kategori som att bajsa, men så är det uppenbarligen. 

Så är det; det är ett behov.

Jag anser att sällskapsspel är bättre än godis, i ett påskägg. Men alla gör som de själva vill.
  • Pescetarian
    Batmamba skrev 2015-04-02 23:23:28 följande:

Min sambo har dåligt luktsinne och resonerar ungefär lika. Mat är ett nödvändigt ont som tar alldeles för mycket tid i anspråk, tycker han. Och visst, om maten smakar lika lite för honom som den gör för mig när jag är förkyld så förstår jag honom!

Fast så är det inte för mig. Däremot är jag alldeles för rastlös för att sitta på en middag i flera timmar och tjattra.

Jag föredrar grillkväll utomhus, där man kan lira lite fotboll eller badminton vid sidan av och inte prompt måste sitta vid ett bord och seeeeeega ut middagen.
  • Pescetarian
    Swagger skrev 2015-04-05 01:46:17 följande:

Hur gör du med påskkärringarna som kommer och lämnar påsk-kort, får de en leksak?

Hit kommer endast grannbarnen som vi känner väl, så det blir godis. Jag köper hem godis enbart för att kunna ge lite till alla fina påskkycklingar, påskkaniner, påskgubbar och påskkärringar.

För övrigt så är barnen som kommer hit, bra mycket äldre än mitt barn. De skulle förmodligen inte uppskatta såpbubblor. ;) Och böcker, filmer och sällskapsspel har jag liksom inte råd att köpa till alla påskare som kommer och knackar på.
  • Pescetarian
    Swagger skrev 2015-04-05 01:54:39 följande:

Oj, jag njuter gärnna av mat, gillar att sova (och ibland är en bajsning något av det bästa som finns...)

Ska jag anteckna det?

Varför har folk, framförallt på detta forum, så svårt att ta in att alla människor är olika?

JAG njuter inte på samma sätt som många andra, av mat. JAG ser toalettbesök som något nödvändigt, inget jag gärna gör för att njuta en stund (snabbt in, snabbt ut - inga dassböcker här inte). Att sova kan vara skönt om man är riktigt trött - på kvällen. Men jag skulle aldrig få för mig att ligga och sova framåt nio på morgnarna, eller gå och lägga mig mitt på dagen. Jag gillar morgnar, dagen och dagsljus. (Idag har vi dock haft gäster till sent inpå kvällen och jag har städat undan allt fram till nu. Men det blir en tidig morgon ändå - förmodligen lär jag vara riktigt härligt trött imorn kväll då). ;)

Med det sagt - vi är alla olika. Kan det få vara så!?
  • Pescetarian

En kompis berättade att hennes syster givit sina barn en kattunge i ett megastort påskägg.

Någon som känner till något liknande?

Samma kompis fick för övrigt sin förlovningsring av sin man, i ett påskägg, för några år sedan.

Svar på tråden Vad lägger du i ditt barns påskägg?