Alexi skrev 2015-04-01 22:53:34 följande:
Vi är också klart restriktiva med godis till vardags. Vi har inte lördagsgodis och våra barn äter inte sötsaker (glass, godis, chips, saft) varje vecka.
Men det gör också att man kan ge lite extra sånt till jul och påsk känner vi, det känns liksom ok att äta betydligt mer en kortare period. I julas fick barnen lite godis var och varannan dag och de fick verkligen känna att nu är det jul och ledighet och gott osv. Sen har de typ ätit godis några gånger sen dess bara.
Så nu har jag köpt minsta sortens påskägg för att kunna fylla det lite mer och därmed ge en känsla av att det verkligen är mycket.
Jag är också fullständigt förbluffad över vad mycket prylar folk trycker ner i påskäggen som framgår av den här tråden. Påskägg har för mig alltid varit godis och inget annat, enda undantaget är små barn som inte äter godis.
Så om man har ett större barn som inte äter godis, då?
Alexi skrev 2015-04-01 22:55:50 följande:
Du gör så klart som du vill. Men oavsett pengavärde så lät det som väldigt mycket prylar. Om nu ditt barn inte råkar gilla godis hade du ju kunnat lägga i något annat gott som just ditt barn gillar i ägget istället, kakor, fina frukter eller vad som nu passar barnet. Det finns ju alternativ till godis som är annat än 14 småprylar.
Vi har frukt och bär ständigt liggandes framme här hemma - det är inget exklusivt. Varken jag eller barnet äter något med tillsatt socker i, - och varför skulle det egentligen vara bättre att lägga ner ätbara saker i ägget, än saker som man kan ha glädje av under en längre period?
Det är alltså inga småprylar à la kinderäggstyle. Det är en FILM, ett SÄLLSKAPSSPEL, TÄRNINGAR, SÅPBUBBLOR, samt en UTELEKSAK. Det är rejäla saker som kommer att komma till användning vid flera tillfällen. Sammanlagd summa: cirka 70.
För övrigt är jag trött på att alltid firande alltid går ut på att stoppa något i käften. Eller, så är det ju med allt - även vardagliga möten. Det är alltid "ska vi ses över en FIKA?", "ska vi ses över en KAFFE?".
Nä, att äta är inget exklusivt här hemma. Det hinner vi med ändå under våra vakna timmar.
Dessutom så är "Fia med knuff" skitroligt att spela en regnig och seg dag.