• Alexi

Vad lägger du i ditt barns påskägg?

Våra barn på fyra och sex år får godis. Jag har köpt den minsta sortens påskägg så man kan lägga i lagom mycket och det ändå ser fullt ut.

Fyraåringen får godis i för första gången tror jag, tidigare har han fått någon kaka, ballong mm. Han gillar dock inte vanligt godis utan bara choklad.

• Alexi

Alltså, exakt hur stora påskägg har ni, ni som proppar dem med massa prylar, kläder, spel osv? Poängen med påskägg tycker jag är ju att det ska rymmas i påskägget, precis som att paketen ska rymmas i strumpan på julaftons morgon...

Jag gillar julen bäst, den slår ju påsken med hästlängder utifrån mys, förväntningar osv. Men det är skönt att det är vår!

• Alexi
    Snällspiken skrev 2015-04-01 21:41:52 följande:

Nu råkar jag vara rätt restriktiv när det gäller godis generellt, skulle jag vilja säga. Mörk choklad får barnen då och då (själv äter jag det varje dag), men lördagsgodis innebär i vår familj att barnen får välja sju stycken bitar i normal storlek i affären, varken mer eller mindre. Glass får de någon gång i veckan och kakorna bakar helst själva så vi lutar åt det "präktiga" hållet. 

Påsken är en annan sak. Här är det tradition att ge choklad. I alla fall är det ju så i Frankrike, Tyskland o s v. Att ge en lång rad presenter känns väldigt mycket som julafton och sen kan jag tycka att det är trist att varje högtid ska handla om att man spenderar hundratals kronor på ännu fler prylar. 

Jag tycker att det är en jäkla sjukdom i vårt samhälle, att folk köper så oerhört mycket (ursäkta) skit, till sina barn. 

Kan det snarare vara så att barn generellt får proppa i sig väldigt mycket godis i tid och otid så att ett påskägg fullt med just godis inte känns tillräckligt exklusivt? Är det därför man måste toppa med ett berg av plastleksaker made in China?

Det har visst gått inflation i det mesta. 

Vi är också klart restriktiva med godis till vardags. Vi har inte lördagsgodis och våra barn äter inte sötsaker (glass, godis, chips, saft) varje vecka.

Men det gör också att man kan ge lite extra sånt till jul och påsk känner vi, det känns liksom ok att äta betydligt mer en kortare period. I julas fick barnen lite godis var och varannan dag och de fick verkligen känna att nu är det jul och ledighet och gott osv. Sen har de typ ätit godis några gånger sen dess bara.

Så nu har jag köpt minsta sortens påskägg för att kunna fylla det lite mer och därmed ge en känsla av att det verkligen är mycket.

Jag är också fullständigt förbluffad över vad mycket prylar folk trycker ner i påskäggen som framgår av den här tråden. Påskägg har för mig alltid varit godis och inget annat, enda undantaget är små barn som inte äter godis.
  • Alexi
    Pescetarian skrev 2015-04-01 22:48:59 följande:
    Det totala värdet i ägget ligger på omkring 70:-. Så det känns väldigt sunt och fint. ;)

Mitt barn äter liksom inte godis - ingen av oss gör det, därför fylls påskägget givetvis med någonting annat än godis.
    Du gör så klart som du vill. Men oavsett pengavärde så lät det som väldigt mycket prylar. Om nu ditt barn inte råkar gilla godis hade du ju kunnat lägga i något annat gott som just ditt barn gillar i ägget istället, kakor, fina frukter eller vad som nu passar barnet. Det finns ju alternativ till godis som är annat än 14 småprylar. 
  • Alexi
    Pescetarian skrev 2015-04-01 23:24:09 följande:
    Så om man har ett större barn som inte äter godis, då?
    Alexi skrev 2015-04-01 22:55:50 följande:

Du gör så klart som du vill. Men oavsett pengavärde så lät det som väldigt mycket prylar. Om nu ditt barn inte råkar gilla godis hade du ju kunnat lägga i något annat gott som just ditt barn gillar i ägget istället, kakor, fina frukter eller vad som nu passar barnet. Det finns ju alternativ till godis som är annat än 14 småprylar. 

Vi har frukt och bär ständigt liggandes framme här hemma - det är inget exklusivt. Varken jag eller barnet äter något med tillsatt socker i, - och varför skulle det egentligen vara bättre att lägga ner ätbara saker i ägget, än saker som man kan ha glädje av under en längre period?

Det är alltså inga småprylar à la kinderäggstyle. Det är en FILM, ett SÄLLSKAPSSPEL, TÄRNINGAR, SÅPBUBBLOR, samt en UTELEKSAK. Det är rejäla saker som kommer att komma till användning vid flera tillfällen. Sammanlagd summa: cirka 70.

För övrigt är jag trött på att alltid firande alltid går ut på att stoppa något i käften. Eller, så är det ju med allt - även vardagliga möten. Det är alltid "ska vi ses över en FIKA?", "ska vi ses över en KAFFE?".

Nä, att äta är inget exklusivt här hemma. Det hinner vi med ändå under våra vakna timmar.

Dessutom så är "Fia med knuff" skitroligt att spela en regnig och seg dag.
    Jag antar att de allra flesta barn har något som de tycker är extra gott och som de inte äter varje dag eller varje vecka. Sådana saker var det jag menade.

Och jag kan helt hålla med dig om att det är synd att vår tillvaro går ut på ätande så fort man ska fira något. Men egentligen blir det ju samma sak med din typ av presenter, varför ska man få div prylar lite då och då för att det är en speciell dag.

• Alexi
    Pescetarian skrev 2015-04-02 07:51:27 följande:
    Det är skillnad på att få leksaker som uppmuntrar fysisk aktivitet, samt ett spel som uppmuntrar lärdom, än att få godis.

Det mitt barn gillar att äta är majskrokar och popcorn. Både majskrokar och popcorn kommer att finnas i påsk-godisskålarna, så jag ser ingen anledning att lägga ner det i påskägget.

Saken är den att presenterna är menade att funka för både mig och barnet. Jag älskar sällskapsspel, liksom mitt barn gör. Och att vara utomhus med aktivitet är något vi båda uppskattar.

Mitt barn går på förskola endast 15 timmar i veckan. Så vi har väldigt mycket tid tillsammans. Då kan det ju vara trevligt att ha olika saker att göra, inte sant?

Godis, om nått, är HELT onödigt. Det finns inget vettigt i godis what so ever.
    Ok, så ni har påskgodisskålar, då har ni ju gott att äta under påskhelgen, ungefär som alla andra då, fast andra har godis. Jag har lite svårt att se skillnaden. Hade ni inte haft de skålarna hade ju popcorn kunnat vara något att ha i påskägget.  

Jag är helt för saker att göra tillsammans, aktiviteter osv. Vi har mycket spel, pussel, såpbubblor och allt sånt. Så det är inga konstiga grejor att ha hemma!
Svar på tråden Vad lägger du i ditt barns påskägg?