• Natulcien

Vad lägger du i ditt barns påskägg?

Vet inte.
    Sonen är 4,5 år och har hittills inte fått något påskägg av oss eftersom han har varit omedveten om traditionen tidigare år. Onödigt att ge en massa grejer "bara för att".
    Och i år ska vi fira påsk med farmor och jag vet att hon kommer att ge barnbarnen ägg, så kanske det räcker så. Jag har inte funderat klart ännu...

Men om det blir nåt ägg så blir det nog en liten leksak i, för godis äter han inte.

Vad gäller bonusfrågan så tycker jag att julen är klart mysigast med mörkret, de tända ljusen och all god mat och umgänge med familjen (som man hinner få mer av än under påskhelgen)
    Påsken känner jag mig ganska likgiltig inför och har inte ens firat det alla år. Jag ser det mest som en skön långhelg med möjlighet till umgänge med familj och släkt.

• Natulcien
    Alexi skrev 2015-03-31 20:41:33 följande:

Alltså, exakt hur stora påskägg har ni, ni som proppar dem med massa prylar, kläder, spel osv? Poängen med påskägg tycker jag är ju att det ska rymmas i påskägget, precis som att paketen ska rymmas i strumpan på julaftons morgon...

Det undrar jag också. Poängen med påskägg, så som jag ser det, är väl lite godis eller en liten present, typ leksaksbil/studsboll i just ett ägg. Men av tråden att döma verkar påsken ha utvecklas till lilla julafton där barnen får en massa prylar?
  • Natulcien
    Penida skrev 2015-04-01 00:19:59 följande:
    Jag tänker likadant och sett till min omgivning verkar de flesta köra på den. För mig känns det främmande med bautastora påskägg innehållande stora saker eller massvis av prylar. Det är inte påskägg för mig alls. Vi är alla olika.
    Japp, alla är olika. Jag har bara inte stött på den här massiva presentutdelningen som jag läser om i tråden här. De flesta jag känner ger nåt litet ägg med lite godis eller en leksak i.
  • Natulcien
    tankfull skrev 2015-04-01 07:07:23 följande:
    Jag och mina systrar tillhör dem som brukar ge lite prylar i påskäggen, men jag håller med om att det inte ska bli lilla julafton. Vi köper bara saker som får plats i ägget, inga presenter bredvid, och vi köper inte den allra största sortens ägg. Poängen med våra leksaker är att vi ofta grillar och är ute på påsk och då har barnen några nya nya uteleksaker att leka med: typ hopprep, såpbubblor, fallskärmsleksak el "skjutleksak" och.dyl. Det håller dem sysselsatta. Det ser också mer ut i ägget med några prylar så då behöver man inte överdriva med att lägga i massvis med godis. Så tänker vi.

Vad det gäller bonusfrågan förresten så gillar jag tyvärr inte julen så mycket nuförtiden för jag tycker att den innebär lite för mycket stress och press (och vi är jämt sjuka lagom till julafton) så jag föredrar påsken. Det är ljust ute och jag älskar alla glada färger! Man kan umgås med familjen på ett mer kravlöst sätt.
    Jag har absolut inget emot att lägga nån pryl i ägget Jag kommer nog också att lägga en leksak i 4,5-åringens ägg eftersom han inte äter godis. Men det blir ju inte massor då, utan en liten sak. Det roliga med påskägg är att ha äggletarjakt, tycker jag. Att gömma ägget och göra en skattkarta...
  • Natulcien
    Batmamba skrev 2015-04-01 12:08:32 följande:
    Jag tänker bara att hos oss skulle filmhyllan, spelskåpet mm bli fulla rätt fort om vi fyllde på i den takten. Men funkar det för er så gör det ju det! Vi har "bara" 100kvm och ingen trädgård med bod etc.

Jag är iofs miljömupp och det spelar väl viss roll i min inställning till pinaler...
    "Miljömupp" här också. Därför ligger vi lågt även med jul- och födelsedagspresenter. Och att dela ut en massa presenter även på påsk känns helt främmande för mig. Jag ser helst att sonen (som ju är den som ska leva i vår framtid) inte lär sig att man måste simma i prylar för att vara lycklig.
  • Natulcien
    nordanvind skrev 2015-04-01 19:51:27 följande:
    Vad menar du. Om mantel lär barnen simma så kommer dom ju drunkna. Ren barnmisshandel . Fy på dig.
    Nä, mantlar är inte så bra att använda vid simträning. Det har du rätt i...
  • Natulcien
    Snällspiken skrev 2015-04-01 21:41:52 följande:

Nu råkar jag vara rätt restriktiv när det gäller godis generellt, skulle jag vilja säga. Mörk choklad får barnen då och då (själv äter jag det varje dag), men lördagsgodis innebär i vår familj att barnen får välja sju stycken bitar i normal storlek i affären, varken mer eller mindre. Glass får de någon gång i veckan och kakorna bakar helst själva så vi lutar åt det "präktiga" hållet. 

Påsken är en annan sak. Här är det tradition att ge choklad. I alla fall är det ju så i Frankrike, Tyskland o s v. Att ge en lång rad presenter känns väldigt mycket som julafton och sen kan jag tycka att det är trist att varje högtid ska handla om att man spenderar hundratals kronor på ännu fler prylar. 

Jag tycker att det är en jäkla sjukdom i vårt samhälle, att folk köper så oerhört mycket (ursäkta) skit, till sina barn. 

Kan det snarare vara så att barn generellt får proppa i sig väldigt mycket godis i tid och otid så att ett påskägg fullt med just godis inte känns tillräckligt exklusivt? Är det därför man måste toppa med ett berg av plastleksaker made in China?

Det har visst gått inflation i det mesta. 

Jag håller med dig! Och jag tycker inte alls att er familj verkar präktig, utan snarare sund.
    När jag var barn fick vi ett litet påskägg med godis, sen ritade vi påskbrev och gick runt och gav till folk. Nu ska plötsligt barnen ha en massa prylar istället. Vad hände?
    Jag vill då inte att vår son ska dränkas i en massa prylar, bli blasé och lära sig att "slit-och-släng" är normalt.
  • Natulcien
    Pescetarian skrev 2015-04-01 23:24:09 följande:
    För övrigt är jag trött på att alltid firande alltid går ut på att stoppa något i käften. Eller, så är det ju med allt - även vardagliga möten. Det är alltid "ska vi ses över en FIKA?", "ska vi ses över en KAFFE?".
    Att man äter under storhelger, t.ex. vid jul och påsk tycker jag är ganska naturligt, eftersom ätandet är ett basbehov, och vid festliga tillfällen gör man det i ett större sällskap och kanske äter lite annorlunda eller mer exklusiva rätter.

Däremot att överösa varandra med prylar är ju ett mer konstruerat "behov", något som har uppfunnits i kommersialismens anda.

• Natulcien
    Pescetarian skrev 2015-04-02 18:31:36 följande:
    Läs om inlägget du citerade, samt det innan dess. Det var liksom inte laxen och fårfiolen jag var emot.
    Det gjorde jag. Läste alltså. Jag brukar göra det innan jag skriver något, eftersom det annars är svårt att föra en diskussion...

Det du skrev om var ju ätande, fika och att "stoppa något i käften" som svar på ett förslag på något annat än just godis. Vår son äter inte godis, så han får inte heller sånt i sitt ägg, utan en liten leksak istället.
    Men trots det valet när det gäller hans påskägg så upplever jag ändå det som mer naturligt och trevligt att äta än att köpa och dela ut en massa prylar.
    Men det är ju jag det...
  • Natulcien
    Snällspiken skrev 2015-04-02 21:19:31 följande:

Jag läste någon undersökning nyligen som handlade om huruvida man blir lycklig av att vara rik. Givetvis ska man vara kritisk till den här sortens statistik, men det lät ändå rimligt: Man BLIR lycklig av att vara rik, förutsatt att man använder pengarna till rätt saker: Resor och upplevelser, att ge till vänner och familj, samt att äta och helst i ett socialt sammanhang. Det som däremot inte ledde till lycka utan bara en kortvarig kick följd av tomhet, var prylar. 

Det stämmer säkert. Det känns ju inte ens som att det behövs en undersökning för att komma fram till det, eftersom det är ganska givet, tycker jag. Glad

Jag och sambon ger aldrig varandra prylar (förutom en gång när jag fick en cykel). Julklappar ger vi inte över huvud taget, och på födelsedagar brukar vi satsa på att ge goda middagar, resor, kulturella upplevelser eller liknande.
Svar på tråden Vad lägger du i ditt barns påskägg?