Ivf - ETT ägg insatt- nu visat sig vara TVÅ -enäggstvillingar!
Hej,
möjligen skulle jag ha lagt detta inlägg i Känsliga rummet men valde att lägga det här eftersom jag vill nå er som gör/har gjort ivf.
Mannen och jag gjorde ivf/icsi i februari 2015 och fick tillbaka ETT ägg som odlats i två dagar. Pga min ålder, snart fyrtio, så frågade de om vi ville ha tillbaka ett eller två ägg. Vi sa absolut nej till två ägg! Om vi skulle ha turen att få ett barn så skulle det vara omställning nog för oss. Dessutom så innebär ju en tvillinggraviditet ökad risk både för mamman och för barnet. Nu när jag har läst på lite så har jag dessutom förstått att enäggstvillingar innebär högre risk än vanliga tvillingar!
Man kan lugnt säga att vi fick en total chock. Att jag inte föll ihop där och då är ett mysterium. Jag fick på slutet i alla fall tillbaka talförmågan något och bad om att bli remitterad till en psykolog.
Av många olika anledningar vill jag inte det här. Det är en riskgraviditet. Det blir två barn istället för ett, hur orka det? Vi bor för litet. Det kostar mer. Vi måste byta bil. De praktiska tankarna far runt i skallen och jag känner mig hysterisk och livrädd.
Men mest av allt känner jag mig jättearg, naiv och lurad. Är det bara jag som är så här okunnig? Hur många av er som gör ivf vet att det kan bli tvillingar om man stoppar in ETT ägg? Jag var så naiv så jag trodde "processen var klar" när ägget lämnade labbet och inseminerades i mig.
Är det nån annan som varit med om detta?
Om jag sårar nån med detta inlägg så ber jag om ursäkt. Jag förstår att det är lätt att få tanken att jag ska vara tacksam när så många andra får minus men alla har sin upplevelse av saker och ting, och det här är min.
P.S. Läkaren funderade på om det kan vara en spontangraviditet som uppkommit samtidigt som ivf:en men jag vet med säkerhet att det inte är så eftersom vi inte hade sex alls vare sig under behandlingstiden eller efter.
Vad vill jag med detta inlägg?
Gärna få reda på om NÅN ANNAN som varit med om detta?!
Hur ska vi hantera och förhålla oss till det här?
Med vänlig hälsning,
Fröken Dalkulla