Inlägg från: Pescetarian |Visa alla inlägg
  • Pescetarian

Åka på semester och lämna ett barn hemma

Hade de tänkt att de skulle vara delade under semestern - föräldrarna på sitt håll och tonåringarna på sitt? Så hade jag aldrig gjort, inte i ett land som Thailand.

Ska de inte dela upp sig, så förstår jag inte varför inte sjuåringen inte kan följa med?

• Pescetarian
    Anonym (love) skrev 2015-03-30 08:57:16 följande:

Nä, det handlar mer om att tonåringarna inte kräver så mycket som 7-åringen, att semestern blir mer avslappnad utan ett litet barn med enligt dom.

Jag, personligen, skiter iof i hur andra väljer att göra. Det känns inte som min ensak.

Jag vet inte om jag själv skulle kunna göra så. OM jag skulle göra så, så skulle jag se till att "kompensera" sjuåringen med en resa till exempelvis Legoland eller liknande.

Fast nu har jag endast ett barn och är väldigt nöjd så. Så för mig skulle aldrig det dilemmat uppstå.
  • Pescetarian
    Birgitta02 skrev 2015-03-30 17:07:39 följande:

Man gör inte resor som inte alla barnen kan vara med på! Då kan man åka själva och lämna alla barnen hemma. Man gör inte skillnad!

Fast det ÄR ju skillnad på en tonåring och en sjuåring. De uppskattar olika saker.

Kompensera sjuåringen med en resa till Legoland eller liknande.
  • Pescetarian
    Birgitta02 skrev 2015-03-30 17:34:49 följande:

VI åker på semester med dina syskon. Du får vara hos mormor (för du är för jobbig att ta med sig och vi andra vill ha lugn och ro).

Nej - det är inte okey. Jag köper inte det.

Är man dum i huvet så uttrycker man sig så. Är man smart säger man något i stil med: "vi ska åka på en vuxensemester, det finns inget kul att göra där för barn. Som kompensation får du åka till Legoland med oss när vi kommer hem igen."
  • Pescetarian
    Birgitta02 skrev 2015-03-30 17:58:39 följande:

Det står inget om nån kompensation i TS. Däremot står att de vill ha en lugn semester och därmed inte ha med sig sin 7-åring. Vad fan skaffar man barn för? Tycker det är läskigt faktiskt. Det finns 4 fullt kapabla människor med på resan som då och då kan roa ett barn. Har själv rest med både 3-4-5-6 åringar och haft hur kul som helst. Jag kan faktiskt inte få in i mitt huvud vad de tänker med.

Så bara för att by-standern Trådstartaren inte har skrivit ut det, så är det inte så? Ooooooookej!

För övrigt skrev jag att det är så man _bör_ uttrycka sig.
  • Pescetarian
    Anonym (Veronica) skrev 2015-03-31 02:31:01 följande:

Kan tänka mig att de kanske vill ha en mer vuxen-resa. Att två föräldrar åker iväg utan barn är ju inte så konstigt. Att de nu tar med sig de två äldsta som kan ta hand om sig själva är ju liksom samma sak egentligen. 

Antagligen åker kanske föräldrarna med den yngsta på någon mer barnsemester sen. 

Fast om föräldrarna inte ska umgås med barnen, är Thailand ett mindre lämpligt land att åka till.
  • Pescetarian
    Anonym (Veronica) skrev 2015-03-31 03:13:12 följande:

Nu handlar ju inte tråden om hur bra Thailand är som resmål. 

Liksom tråden inte heller tar upp huruvida föräldrarna tänkt kompensera sjuåringen, eller ej.
    Anonym (abc) skrev 2015-03-31 05:42:59 följande:

Jag är sladdis och när jag var i ungefär samma ålder så åkte min ena förälder på charter med de äldre barnen och jag åkte på en annan resa med farmor och farfar. Och sedan när de kom hem och jag fick se bilderna så blev jag jätteledsen över att jag inte hade fått följa med för det såg så härligt ut. Och det är något som satt sig så mycket att jag nu som vuxen är jättenoga med att se till att alla resor är anpassade så att de passar båda mina barn och inte bara ett av dem.

Anledningen till att jag fick stanna hemma var att min pappa inte kunde följa med och att det blev för mycket med tre barn för min mamma. Men hade de förstått hur ledsen jag blev och hur länge det satt i så hade de aldrig åkt utan mig.

Att visa bilderna är lite som att strö salt i såren. Så gör man inte.
  • Pescetarian

Sjuåringen kanske inte vill?

Sjuåringen kanske är rädd för stora hav och stränder?

Sjuåringen kanske inte kan simma?

Sjuåringen kanske är väldigt känslig för solen? - Eller, jag menar REGN!

Thailand SNART? Det är typ vinter där snart.

Trolleritrollera! Haha!

• Pescetarian
    Dixie skrev 2015-03-31 15:44:46 följande:

vinter i Thailand?! 

Dixie skrev 2015-03-31 15:44:46 följande:

vinter i Thailand?! 

I juni, ungefär, infaller vintern i Thailand.

Nu är det som varmast där. Hur många Svenssons pallar med 37 grader i det klimatet som råder i Thailand?

Nä, till Thailand åker man kring jul och nyår. ;)

Känner inte till många charterbolag som chartrar Thailand så här års.
  • Pescetarian
    nozpa skrev 2015-03-31 19:55:33 följande:

Kostar inget o åka under deras skitperiod. Det är vanligt att folk som vill till thailand men inte har råd åker då. Det är liksom inte kallt.

Men jäääääävligt blött.
  • Pescetarian
    Anonym (Hmm) skrev 2015-03-31 20:35:25 följande:

Det regnar kanske 30 min per dag. Massor. Sen är det mestadels sol under denna period.

Jag har bott i Thailand i 1,5 år. Det är BLÖTT! Konstant! Det kallas "fuktigt", men det är blött. Sängkläderna är som en nyanvänd badhandduk. Inte fräscht nånstans.
  • Pescetarian
    Pescetarian skrev 2015-03-31 20:38:52 följande:

Jag har bott i Thailand i 1,5 år. Det är BLÖTT! Konstant! Det kallas "fuktigt", men det är blött. Sängkläderna är som en nyanvänd badhandduk. Inte fräscht nånstans.

För att inte tala om åskan som dundrar på varenda jäääääävla natt (ibland även under dagtid).
  • Pescetarian
    Anonym (Thailändska) skrev 2015-03-31 20:42:29 följande:

Det har jag med. Visst är det fuktigt. Men det regnar absolut inte hela tiden eller hela dagar. Sedan är Thailand stort. Det beror på var man bor också. Ju mer söderut desto mer regn.vinter existerar inte i Thailand. Våra årstider delas inte in så.

Vissa dygn regnar det oavbrutet dygnet runt. Och då är åskan värre än någonsin. Jag bodde i Phuket.
  • Pescetarian
    MrsC74 skrev 2015-03-31 20:44:24 följande:

Kom just hem från Thailand. Ca 33 grader. Så skönt.

Finns inget som heter vinter. De har 3 årstider.

www.resbort.com/Fakta/klimat&vader.htm

Det Thailändska ordet för "vinter", används för perioden juni-oktober.
  • Pescetarian
    Anonym (Thailändska) skrev 2015-03-31 20:48:38 följande:

Då har du haft otur. Jag är uppväxt i Phuket.

Skypade nyss med en kompis i Phuket och där åskar det just nu. ;)
  • Pescetarian
    Anonym (Bkk) skrev 2015-03-31 20:58:08 följande:

Vinter i Thailand? Det närmaste Thailand kommer vinter är i norra regionerna mellan Dec - Feb då det kan bli ner mot 0 grader på natten.

Det kallas vinter. Som jag skrev tidigare, så används det thailändska order för 'vinter', om perioden juni-oktober.
  • Pescetarian
    MrsC74 skrev 2015-03-31 21:12:00 följande:

Det gjorde det när vi var där oxå men det är väl inget konstigt ??

Suck. Läs hela diskussionen.
  • Pescetarian
    Anonym (Hh) skrev 2015-04-01 10:07:07 följande:

Vad fan är det med er? Fan vad löjliga ni är.... så otroligt typiskt svenskt! Vad är det för jävla 100% rättvisa alltid ni fjantar er med? Är ni själva små barn eller är ni vuxna? Ska inte vuxna få resa iväg utan sina ungar nån gång heller tycker ni? O m g...... Man lär väl för tusan sina barn att ingenting någonsin är helt rättvist istället och att så kommer det att vara i resten av deras liv. Så kommer de att klara av livets realiteter också! För så är det. Man kanske inte har råd att ta med hela j-a familjen på varje resa. För att det är dyrt! Det kanske inte passar att ha med småbarn på alla äventyr... Det betyder inte att man inte älskar alla...suck. Nästa gång är det den/de som inte var med sist som får resa och får egen tid med föräldern t ex. Nån gång åker alla tillsammans.

Vill föräldrarna åka själva - absolut!

Vill man ta med olika barn på olika semestrar, för att det ska passa olika åldrar, etc. - absolut!

MEN, har man inte RÅD att ta med alla, - alltså om det är den enda anledningen, - då anser iaf jag att ingen ska åka. Då får man vänta med resan så att man hinner spara ihop tillräckligt så att hela familjen kan följa med.

Man blir utsatt för så mycket orättvisor redan som det är, då kan man väl iaf få ha det rättvist i det egna hemmet?
Svar på tråden Åka på semester och lämna ett barn hemma