Inlägg från: Majbebis2012 |Visa alla inlägg
  • Majbebis2012

Många funderingar ang ersättning till snart 6 mån

Hej!!

Är ute efter att få dela era erfarenheter..

Jag har en 5,5 månaders som jag ammar.

Har länge försökt få henne ta flaska, och det går.. MEN! Jag får bara i henne Max 100-110 ml varje gång. Och inte en droppe till förren det gått 3-4 h. Vilket känns otroligt lite om man sneglar på vad förpackningen säger. Hon brukar äta Max en gång på natten. Så det är liksom inte att hon vänt på matdygnet.

Mat försöker jag, men från dag 1 får hon bara kväljningar så fort hon får in lite puré i munnen. Suck även där.

Tips? Ska jag vara nöjd med hennes lilla intag? Känns konstigt.

Dessutom liggammar jag henne, hon blir alldeles galen om jag sitter med henne i famnen. Mjölken kommer fort ur mig.

Hon verkar ha samma illvilja till att vilja äta flaska sittandes med. Tips där? Svårt att lägga henne alltid om man inte har tillgång till säng/soffa

• Svar på tråden Många funderingar ang ersättning till snart 6 mån
  • Majbebis2012

Ok, hon väger 7500. Hon är nöjd o glad mellan matningarna. Sista månaden har hon bara gått upp ca 200g

• Majbebis2012
    Annelie 76 skrev 2015-03-29 22:05:13 följande:

Min son är 5 månader och oftast äter han 100-110ml. Det är nån enstaka gång per dygn som han äter mer, oftast på kvällen.

Ok! Intressant

Hur ofta äter han då?
  • Majbebis2012
    aleydis skrev 2015-03-29 22:06:10 följande:

Men vad är syftet med att sluta amma? Kan du ersätta något/några mål per dag?

Det är ingen brådska att trappa upp med puréer mm

Nä, jag vet, just maten måste mogna mycket för henne. Men vill gärna känna att hon får i sig tillräckligt med näring i ett flaskmål. Men det verkar ju finnas fler smådrickare!
  • Majbebis2012
    aleydis skrev 2015-03-29 22:07:43 följande:

Vad säger BVC? Vill du sluta amma för att hon inte går upp i vikt eller för att du tycker fet är jobbigt med Amningen?

Jag tycker det börjar bli ganska jobbigt. Känner mig väldigt inlåst. Då hennes matstunder är

Allt utom rofyllda. Hon ska titta på allt, släpper bröstet, tittar på annat. Äter lite, släpper.. Osv. Jag vet att detta är helt normalt. Men jag känner att jag vill inte Amma henne offentligt, o hänga ut hela mig för att hon är så nyfiken av allt annat. Så därför.
  • Majbebis2012

[quote=75084549][quote-nick]Dockan skrev 2015-03-29 22:17:44 följande:[/quote-nick]Man ska ju ge ersättning som man ammar. Fritt och på bebis signaler... det är ju svårt att säga hur mycket ett barn ammar medan i flaska börjar man nog gärna mäta. Kissar hon som hon ska, är pigg och följer sina kurvor ska du nig inte stirra dig blind på mängden.

Om jag förstår dig rätt ammar du också? Dygnsmöngden är kanske betydligt mer om hon ammar mer än hon dricker från flaska.

Sen är ju ersättningen mer svårsmält och trögflytande, hon kanske känner sig mer mätt och är ovan vid det. Bröstmjölken är ju annorlunda.

Låt maten ta tid, ersätt hellre amningen med ersättning och flaska och låt maten komma sakta men säkert. Runt 6 mån ska man ju på allvar börja med mat men det kan ju variera.

För övrigt så spelar det ju ingen roll om hon helst ammar, amningen är ju en relation som ska kännas bra för alla inblandade. Toppen att du helamnat ett halvår, vilken arbetsinsats! :) Testa laidback då du ammar eller flaskar, då behöver du bara en djup fåtölj. :)[/

Tack????

Svar på tråden Många funderingar ang ersättning till snart 6 mån