Överdos Morfin!
Har jag redan svarat på. Dubbel dos vet jag vad det är. Men du påstod att du kunde dubbla styrkan.
Har jag redan svarat på. Dubbel dos vet jag vad det är. Men du påstod att du kunde dubbla styrkan.
Och vet DU vad? Det skrämmer mig när sjuksköterskor har så tråkig attityd. Hoppas verkligen dina patienter slipper möta den attityden. Du har fortfarande inte svarat på hur man ökar styrkan på morfin.
Be någon om undersköterskorna om hjälp?
Ingen fara, sweet Sofia är inte sjuksköterska.
Och ändå visste du inte att man inte kan öka styrkan på Morfin. Något som tröggröt kunde lista ut utan att vara sjuksköterska.
From nu behöver jag alltså bara köpa folköl. Sen ökar jag bara styrkan på den! Tjo!!
Hur menar du nu?
Ber du undersköterskor räkna ut hur mycket läkemedel patienterna ska ha?
Självklart puss. Enligt sweet Sofia häller du två folköl i glaset och vips så har du starköl.
Tillåt mig skratta kraftigt med hela buken till hjälp. HAHAHAHA.......
Puss
För att förtydliga så finns det en skala på morfinbaserade preparat där ett är högsta verksamma effekt är.
1. Oxykondon
0,5 morfin
0,25 typ citodon
Så skulle jag ge en patient 10 mg oxycontin som har det verksamma ämnet oxykondon hade jag fått ge dubbel dos dvs 20mg ren morfin eller 40mg citodon för att få samma effekt som med 10mg oxycontin. Detta är baserat på tablettform i mg.
Att få 7,5 mg ren morfin om man är inför döden är ingen hög dos då det hade varit som 3,75mg oxykondon. Oxykondon används vid svårbehandlad smärta samt vid cancervård. Många gånger även vid den palliativa vården. Normaldosen för den snabbverkande oxynorm är 5mg som även den har samma skala som oxycontin/oxykondon och skulle man då ta snabbverkande morfin hade man fått ta 10mg för att få samma effekt som 5mg oxynorm.
Frågor på det?
För att förtydliga så finns det en skala på morfinbaserade preparat där ett är högsta verksamma effekt är.
1. Oxykondon
0,5 morfin
0,25 typ citodon
Så skulle jag ge en patient 10 mg oxycontin som har det verksamma ämnet oxykondon hade jag fått ge dubbel dos dvs 20mg ren morfin eller 40mg citodon för att få samma effekt som med 10mg oxycontin. Detta är baserat på tablettform i mg.
Att få 7,5 mg ren morfin om man är inför döden är ingen hög dos då det hade varit som 3,75mg oxykondon. Oxykondon används vid svårbehandlad smärta samt vid cancervård. Många gånger även vid den palliativa vården. Normaldosen för den snabbverkande oxynorm är 5mg som även den har samma skala som oxycontin/oxykondon och skulle man då ta snabbverkande morfin hade man fått ta 10mg för att få samma effekt som 5mg oxynorm.
Frågor på det?
Oxycondon innehåller varken morfin eller citodon, utan just Oxikodon (verksam substans) + hjälpmedel....
Både Oxykodon och kodein är morfinderivat alltså substans som härleds ur morfin. Frågor på det?