• Ullis1234

Ngn IVF:are som nyss plussat (bf dec)?

Hejsan!

Jag hoppar in i den här tråden!

Vår tredje IVF. Vi hade äggplock 6/3, insättning den 9/3. En fin, 8-cellig tredagars. Testade positivt ruvardag 15, den 24/3. Testade igen 25/3 och plusset var ännu starkare.. BF 27/11.

Känner mig illamående av och till, mest när det gått länge mellan måltiderna. Kissnödig hela tiden. Inga ömma bröst än. Ingen molvärk, men känner ilningar i ljumskarna som jag aldrig haft tidigare.

Ultraljud planerat först när vi gått in i vecka 9 (i april). Vet inte hur man ska klara sig ända dit? Är superorolig för missfall (missed abortion framför allt), trots att jag aldrig varit med om det innan. Överanalyserar minsta symptom, och eventuell avsaknad av symptom. Hur hanterar ni situationen? Tips?

• Ullis1234

[quote=75077329][quote-nick]Pliss skrev 2015-03-28 07:21:30 följande:[/quote-nick]

Hej Ullis1234! Grattis till plusset. Vart har du gjort din IVF?

Ang MF och MA, jag är också orolig! Men jag var faktiskt mer orolig med de andra två. Mitt sätt att försöka hantera det är att tänka att oddsen äntligen är på vår sida.

Vi fick ut ett ägg, vad var oddsen för att det skulle befruktas? Och sen fästa (ca 40% för fästningen har jag förstått)?

Tänker såhär, de allra flesta får missfall innan de vet att de är gravida. Den generella risken på 15-20% har redan sjunkit avsevärt!

Sen när ett tickande hjärta konstaterats sjunker risken ytterligare. Och för er del, ullis och nilla, är ju det nu dvs. i vecka 6.

Jag blir galen ibland, framförallt efter att ha googlat, och FL är en farlig plats det med. :p Riskerna verkar större än vad de är för det är dem man får höra om.

Försöker hålla fast vid vad jag vet, vilket i det här läget både för mig och er, är att våra ägg befruktades och delade på sig jättefint (det har experter berättat för oss), vi vet även att äggen fäste och har fortsatt utvecklas. Det är betydligt mer än vad andra som blivit gravida naturligt vet.

Blir som sagt också nojjig till och från, men det hjälper mig att försöka få hjärnan att bortse från spekulationer, och fokusera på vad jag faktiskt vet just nu.

Jag tror att det kommer att gå jättebra för oss alla tre! Riskerna för MA och MF sjunker dessutom om man aldrig haft missfall förut. Det kommer gå bra! ?????"

Tack för era svar!

Och grattis till era plus! Så underbart att höra att det funkar för så många.

Vi har gjort själva fertilitetsutredningen på Sophiahemmet, slumpen avgjorde där. Sen remitterade min gynekolog där oss till Karolinska i Huddinge och vi fick tid efter bara fyra månader! Helt otroligt. :)

Både jag och min man är superlyckliga över plusset och möjligheten att få bli föräldrar! Jag ska verkligen försöka tänka som er, Pliss och Nilla, att sannolikheten ändå är störst att det går hela vägen.

Illamåendet kvarstår för mig, värst på kvällarna konstigt nog? Brösten minimalt ömma. Ser inte ut som Pamela Anderson ännu.. ;) Ingen molvärk alls, bara ilningar i ljumskarna. Hur har era symptom utvecklats?

• Ullis1234
    savannasmamma skrev 2015-03-28 10:12:36 följande:

Sätter gärna in mig här tills vidare.

3:e ivf

Gravid första gravid andra men väldigt tidiga missfall.. Hcg har aldrig stigit som det ska vid testdagen.

Har varit inne i Danmark nu på morgonen och tagit blodprov avvaktar svar inom dom närmsta timmarna...

Har 5 missfall i bagaget.

Har även en dotter före-09 med samma man som kom på eget bevåg:)

Naturen är konstig.

Här är iallafall morgonens test.

Vad hade ni för hcg värde på testdagens? Eller era kliniker kräver inte blodprov?

Hej Savannasmamma!

Så fruktansvärt att ni drabbats av så många missfall!

Jag har aldrig lämnat något blodprov för HcG, i Huddinge nöjer de sig med urinstickan..

När du har haft dina tidiga missfall, där HcG ej har stigit, har mensen kommit kring BIM då? Eller har den blivit försenad?
  • Ullis1234
    Nilla6 skrev 2015-03-29 06:50:32 följande:

Hej har ni några barn sen förut? Hur gammal är du? Jadå i nov/dec så har vi våra små i famnen, vi måste ju ha hoppet uppe. :) jag blir oxå mer illamående på kvällen, magen är då mer svälld oxå, jag kan inte komma åt mina bröst alls men på morgonen går bra, börjar ömma och bli helt knöliga efter nåt timme. Molvärk har jag som kommer o går, har börja blöda massor i tandkött samt att jag fått såna munsår att jag inte kan äta knappt, vet inte om det är symtom men har aldrig haft det förut så:( sen att jag börjat få foglossning känns ju inge vidare:(

Hej igen!

Nej, vi har inga barn sedan tidigare. Har försökt i flera år och är nu äntligen gravida på tredje IVF (andra insättningen). :) Jag är 32 och min man är 33.

Foglossningen kanske kommer tidigare när man fått barn innan? Är det "lugnare" nu, när det inte är första graviditeten? Tänker att man kanske känner igen vissa symptom och vet att de inte är farliga iaf.. :)

Illamåendet är absolut värst för mig, och jag är bara i vecka 6! Hur sjutton ska det bli sen, de flesta verkar få sitt "riktiga" illamående i vecka 7-12? Men, precis som du säger Nilla6, i nov/dec har vi våra småttisar och då är det värt allt besvär!
  • Ullis1234
    savannasmamma skrev 2015-03-29 07:25:35 följande:

Ullis 1234

Mitt första ivf kom missfallet 10

Dagar efter bim

Men vi visste redan mitt hcg låg bara på 17 och steg inte som det skulle( ska dubblas 48-72 timme)

Andra ivf låg hcg på 32 och missfallet kom 3 veckor efter bim. Tog många tester den ivf dom var oroliga för utomkvedskap eftersom det steg sakta men säkert.

Denna gången ser Stickan fin ut men ligger på

60 kan ju hoppas att jag är en låfjortonde bara så det ökar sig.. Är dock tveksam

Tack för ditt svar! Om jag förstår dina inlägg rätt så går ni till en klinik i Danmark, och där kontrollerar man utvecklingen av graviditeten med blodprov (HcG)?

Vet man varför det inte steg under dina första graviditeter? Var det s.k. "kemiska" graviditeter?

Jag undrar om man kan lite på (endast en) urinsticka för att konstatera graviditet, det verkar ju mycket mer specifikt att ta ett blodprov. Hur låg koncentration av HcG kan urinstickorna fånga?
  • Ullis1234
    Nilla6 skrev 2015-04-01 12:53:49 följande:

Tråkigt att pliss är borta men ville meddela att idag vecka 5+5 så har jag fått se min bebis, med ett slående hjärta. Jag är så glad att den sitter i livmodern och att värken jag har måste va foglossning.

Åh, så underbart att höra! Grattis!

Jag har inte varit inne på ett tag, mitt illamående eskalerade så vansinnigt.. Kräktes från 06-16 varje dag, helt horribelt. Testade Postafen, men tyckte inte att de fungerade. Dessutom tog det två timmar innan de hade effekt, så man hann ju kräkas upp dem också. Har fått Lergigan Comp nu, och det verkar fungera bättre! Illamåendet är kvar, men kaskadkräks inte iaf. :)

Vi har tid för första ultraljud om två veckor (är då, förhoppningsvis, i vecka 9). Hoppas att vi också får se ett tickande hjärta! 
Svar på tråden Ngn IVF:are som nyss plussat (bf dec)?