Inlägg från: CinnamonGirl |Visa alla inlägg
  • CinnamonGirl

följas åt under utredning 2015

Jag måste ta tag i det här nu, och hoppas på en utredning.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • CinnamonGirl

Jag ska ringa imorgon måndag. Vi har inte skyddat oss på fem år Jag har alltid haft oregelbunden mens, så det har varit svårt att pricka ägglossningen.

• CinnamonGirl

De tog lite tid att göra de där samtalen... :-/ Kollade med gyn på min valda vårdcentral där jag är listad, och de gör inte fertilitetsutredningar, inte ens att man bara får kolla upp sig hur det ser ut där nere samt ta lite blodprov. Kollade även med den VC som ligger närmast, men fick samma svar där. Ringde under veckan som var till ett privat sjukhus som har IVF- och fertilitetsmottagning, och fick tid där redan nästa vecka. Hoppas bara de inte nekar oss en utredning, då mannen och jag inte bor ihop.

• CinnamonGirl

Jag var på kontroll idag. Tyvärr ensam, karln vill inte utredas. Allt såg bra ut vid gynundersökningen. De tog blodprover och ska tillbaka på spolning. Sen får jag hoppas att det inte är för mycket fel på mig.

Hoppas det räcker att få ner TSH-värdet och att gå ner mer i vikt. De går inte med på hormonbehandling, tyvärr, eftersom mannen inte vill vara delaktig. Hade hoppats på att kanske få pergotime och kicka igång ÄL, men det är kört. Hoppas de i alla fall kan skriva ut levaxin.

• CinnamonGirl
    Iskristall skrev 2015-05-06 22:39:39 följande:

Varför vill inte din man vara delaktig CinnamonGirl?

Han kommer med invändningen att han ju redan har barn och att han då fungerar normalt. Kruxet är ju då att jag inte kommer att få någon som helst hjälp till att få barn.

Blir ledsen och inser att jag nog kommer att få ställa in mig på ett liv som barnlös. Det är svårt för jag har alltid velat ha egna barn och alltid sett en eller ett par i mitt liv. Att inte få några har liksom aldrig funnits i min värld... :'-(
  • CinnamonGirl

Mannen är säkert lite orolig att det ska vara något fel på spermierna. Men jag är ju precis lika rädd jag, att det är fel på mig och att de kanske inte finns någon som helst chans till barn.

Har i alla fall fått tid för spolning veckan efter midsommar, hoppas att det inte finns något stopp och att spolningen kan öka chanserna till befruktning. Får väl också reda på resultatet av blodprovstagningen, och hoppas att äggreserven är okej.

• CinnamonGirl
    Jenny1982 skrev 2015-09-14 09:45:57 följande:
    Var på första mötet idag på St Göran och kommer göra en äggledarspolning den 5/10
    Någon som har erfarenhet av detta?
    Jag gjorde en spolning under senvåren och det gjorde inte alls ont. Fick rådet att ta 3 Alvedon en timme innan. Hoppas det går bra för dig också!
  • CinnamonGirl
    Iskristall skrev 2015-06-18 21:07:03 följande:
    Vi har varit på vårt återbesök. Alla prover är utan anmärkning. Spolning gjorde jag för ca två veckor sen heller inga problem. Är idag på äl +3. Vi hoppas också spolningen ger en bonus som en graviditet smile1.gif

Jag hoppas era prover och spolning inte visar några problem!
    Mina prover var okej, hade bra äggreserv. Hade förhöjt TSH-värde men fick Levaxin utskrivet. Gjorde spolning och ena äggledaren syntes dåligt... eller inte alls snarare. Var på hysteroskopi för ett par veckor sedan och det var tydligen helt stopp.

Har ett datum då jag ska träffa ansvarig läkare för att gå igenom allt, kommer nog bli rekommenderad IVF. Det är ju inte billigt och jag vet inte hur vi ska få fram de pengarna... :-/
  • CinnamonGirl
    Zazou skrev 2015-09-18 21:46:49 följande:
    Har du barn sedan innan?
    Inga barn sedan tidigare, tyvärr.
  • CinnamonGirl
    Iskristall skrev 2015-09-19 09:07:08 följande:
    Vi har blivit rekommenderade ivf. Vi står i kö och väntar...
    Får ni inte landstingsfinansierade ivf försök?
    Vi bor inte ihop, dessutom är mannen för gammal... då får man bekosta kalaset själva.
  • CinnamonGirl
    Zazou skrev 2015-09-20 11:21:15 följande:
    Åh jaha. Det finns kriterier alltså.. Lycka till ändå!
    Javisst finns det regler: http://karolinska.se/for-patienter/alla-mottagningar-och-avdelningar-a-o/kvinnokliniken/ofrivillig-barnloshet/reproduktionsmedicin/vantelista-och-kotid/

Privata kliniker brukar ha liknade regler, kan vara lite skillnad på ålderskaven. De följer dock alla rekommendationer från Socialstyrelsen om jag fattat det rätt.
Svar på tråden följas åt under utredning 2015