• Leffat

Hur ska vi nånsin våga ta huslån?

Jag behöver skriva av mig lite, ursäkta för mitt långa inlägg!

Jag och sambon vill bygga vårt drömhem ute på landet. Problemet är bara att kostnaderna skenar iväg så fort vi sätter oss ner och tittar på de sorts hus vi vill ha. Vi har sänkt våra krav massor på både storlek och utseende, men ändå kommer vi inte under 3 miljoner för hela paketet, hur vi än gör. :(

Huset vi siktar på har en bostadsyta på 135 kvadrat, till det kommer kombinerat garage/stall (alternativt skilda byggnader, det som blir billigare helt enkelt). Stor, fin tomt har vi redan, men där står 4-5 byggnader som ska rivas samt att hela tomten ska jämnas ut, stora stenar ska sprängas bort, träd ska fällas, grunder ska göras o.s.v... Sen ska ju huset inredas också. Allt kostar.

I nuläget har vi precis börjat bostadsspara, så något byggande blir inte aktuellt förrän om tidigast 3-4 år, då vi börjar närma oss 30. Jag förstår bara inte hur vi ska våga låna. Min sambo har ett vanligt knegarjobb som ger i medeltal 23.000 netto per månad. Han kompenserar timlönen genom att jobba 10-12 timmars dagar plus lördagar så mycket han orkar. Han har ingen möjlighet att höja sin lön nämnvärt, och är alltså "fast" med den inkomsten eftersom det är hans första arbetsplats, som han älskar, och han vill då inte byta jobb. Om han måste byta jobb kommer det att bli inom samma bransch, vilket betyder mycket liten variation i lönen.

Själv blir jag utexaminerad från universitetet i höst, men har inget yrke, så att säga. Har inte den blekaste aning om vad jag ska jobba med, och därmed inte heller min kommande lön. Men om vi antar att jag i alla fall kommer upp till samma lön som min sambo så har vi en månadsinkomst på 46.000 kr. Och vi vill låna över 3 miljoner. Är det över huvud taget möjligt? Det känns som att vi borde ha en månadsinkomst på närmare 60.000 för att våga eller ens få låna så mycket.

Jag känner mig så vilsen och osäker. Tänk så blir en av oss sjuk eller arbetslös, vi får trillingar, eller något annat oförutsett händer. Min mardröm vore att bygga den mindre varianten av vårt drömhus, som vi siktat in oss på nu, och sen bli tvungna att sälja alltihop om något skulle hända. Vi vill ju bo där resten av livet, liksom. Det var allt mitt svammel för idag, tack och adjö!
  • Svar på tråden Hur ska vi nånsin våga ta huslån?
  • Ful Anka

Det enklaste är om du bestämmer dig för ett yrke först. Sen tar du tag i husdrömmarna. Att lösa hela livsekvationen just nu känns lite överkurs.

This is my life and I don't care
  • Kjell2

Då lånet ska tas om flera år kan mycket ha hänt kring ditt jobb, låneregler, barn, din sambo mm.

En sak att ha i åtanka är att bygga hus på landet kommer ta mycket tid och  energi från er båda.

• Leffat
    Ful Anka skrev 2015-03-23 00:08:34 följande:

Det enklaste är om du bestämmer dig för ett yrke först. Sen tar du tag i husdrömmarna. Att lösa hela livsekvationen just nu känns lite överkurs.

Det har du säkert rätt i.. Vi vill ju egentligen bygga nu på direkten, men det går ju inte eftersom vi inte har speciellt mycket sparat och eftersom jag inte har jobb än. Det är nog därför vi så gärna vill planera och bestämma redan nu.
  • Leffat
    Kjell2 skrev 2015-03-23 08:53:16 följande:

Då lånet ska tas om flera år kan mycket ha hänt kring ditt jobb, låneregler, barn, din sambo mm.

En sak att ha i åtanka är att bygga hus på landet kommer ta mycket tid och  energi från er båda.

Det har du helt rätt i.
    Däremot kommer vi med största sannolikhet bestämma oss för ett nyckelfärdigt hus, eftersom vi båda har tummen mitt i handen och ingen av oss har familj/vänner som skulle kunna hjälpa på ett bygge. Därför skenar ju kostnaderna i väg också.. Stall/garage skulle vi möjligtvis kunna försöka fixa själva, men jag är lite tveksam..

• Seven Costanza

Börja spara först och se vad du får för jobb så får ni ju se sedan. För att låna till ett helt nytt hus för tre miljoner behöver ni 546000 kr (insats, lagfart och maximala pantbrev). Dessutom behöver ni ju ytterligare pengar till buffert och möbler, så det är kanske inte så lönt att lägga jättemycket tankeverksamhet på detta innan ni sparat ihop en del. Men det går, min man och jag har sparat ca 800000 på fem år med lägre löner än ni beräknas ha.

• jenny99

Men varför inte köpa ert drömhem som ni själva renoverar allt eftersom?Vi bor själva på landet,här ligger priserna på 1,5-2 miljoner så jag skulle inte bygga nytt.Men våra grannar gör det nu.De har bott i sitt hus i 16 år och renoverat sitt hus från grunden,tack vara att de är pedanter så gick deras hus mycket dyrt när de sålde.De hade dessutom sparat i flera år till att bygga ett nytt hus på landet.Så deras projekt börjar i april.Jag tror ni kommer klara er fint.Jag var livrädd själv när vi skrev på kontrakt om bolån och vårt hus.Jag var vettskrämd,har aldrig haft lån förut och aldrig ägt något.Men vilken känsla.Har aldrig ångrat det.Spara så mycket ni kan,och läs på om nybygge.

• Leffat
    jenny99 skrev 2015-03-24 09:22:00 följande:

Men varför inte köpa ert drömhem som ni själva renoverar allt eftersom?Vi bor själva på landet,här ligger priserna på 1,5-2 miljoner så jag skulle inte bygga nytt.Men våra grannar gör det nu.De har bott i sitt hus i 16 år och renoverat sitt hus från grunden,tack vara att de är pedanter så gick deras hus mycket dyrt när de sålde.De hade dessutom sparat i flera år till att bygga ett nytt hus på landet.Så deras projekt börjar i april.Jag tror ni kommer klara er fint.Jag var livrädd själv när vi skrev på kontrakt om bolån och vårt hus.Jag var vettskrämd,har aldrig haft lån förut och aldrig ägt något.Men vilken känsla.Har aldrig ångrat det.Spara så mycket ni kan,och läs på om nybygge.

Men hur ska vi klara av att renovera ett hus, när ingen av oss knappt ens kan slå in en spik? Vi skulle behöva ta in folk som gör det åt oss, och då blir det kanske lika dyrt ändå i slutändan. Plus att renoveringar brukar dra ut på tiden och aldrig riktigt bli färdiga, i alla fall har jag fått den uppfattningen utgående från vänner och bekanta som gjort så. Möjligheten att renovera upp mitt barndomshem (1800-talsbyggnad) skulle finnas, men där har det regnat in genom både fönster och tak i många år, hela huset har sjunkit ner i backen och vem vet vilket mögel som finns i dom väggarna.. Jag är nog helt enkelt rädd att lägga massor av pengar på att renovera ett hus som kan visa sig ha allvarliga fel.
Svar på tråden Hur ska vi nånsin våga ta huslån?