• fantasy06

Minecraft online

Hej. Jag och sonens pappa är oense om det här med minecraft onlinespel. Han är 8 år (blir 9 efter sommaren) han bor hos mig varannan vecka. Här hemma har han fått spela online minecraft. Nu kom han till sin pappa o ska spela o det går ju då ut på att ha ihjäl de pixliga gubbarna på den server där han är. Vilket pappan tycker är helt uppåt väggarna fel.

Hur ställer ni er till sådant? Någon som vet om det finns barnvänliga servrar? Där man samarbetar istället för att ha ihjäl varandra.

• Svar på tråden Minecraft online
  • Filiplopp

Minecraft handlar inte om att slå ihjäl någon. Det är som lego. Man bygger o skapar saker. Man kan ställa in spelet så att det blir mer barnvänligt också.

• Filiplopp

Minecraft handlar inte om att slå ihjäl någon. Det är som lego. Man bygger o skapar saker. Man kan ställa in spelet så att det blir mer barnvänligt också.

• Neelah

Ställ in spelet på fredlig och hitta en server där spelet går ut på att bygga och utvecklas istället för att döda. Det finns många som bygger fantastiska saker tillsammans.

Följ dina drömmar
  • fantasy06
    Filiplopp skrev 2015-03-22 15:40:37 följande:

På servern han är inne räknas tiden ner och sen ska man ha ihjäl varann verkar det som. Jag har inte tittat på det. På hans Xbox bygger han bara :)
    Neelah skrev 2015-03-22 15:41:44 följande:

Ställ in spelet på fredlig och hitta en server där spelet går ut på att bygga och utvecklas istället för att döda. Det finns många som bygger fantastiska saker tillsammans.

Tack för tipset. Kanske ska prova det.
  • gahadas

Jag kan förstå att ni inte vill att er 8-åring ska spela Postal 2, Manhunt eller Mortal Kombat.
    Men seriöst Minecraft? Det är inte våldsamt någonstans. Även om man kan ha ihjäl varandra så är det ju inte värre än att leka riddare.
    Vad tror han ska hända liksom? Att er son ska skjuta sina klasskamrater?

Jag tycker du borde fortsätta låta honom spela som vanligt.

• Tow2Mater

Man dödar djur för att få mat, precis som i verkliga livet.

Man dödar zombies och stora spindlar som vill äta upp en etc. Man dödar inte byborna som vill byteshandla med en.

Du kanske ska titta på spelet och ta reda på vad det verkligen går ut på innan du kommer med idiotiska kommentarer som att "ha ihjäl varann". Låter du alltid din 8-åring spela spel du inte har en aning om vad de innehåller?

Min 6-åring har inga problem med spelet, han vet var kött kommer ifrån och att det inte är ok att döda människor i verkliga livet.

• fantasy06

Det är sonens pappa som jag skrev. Som har problem med att han spelar det. Servern han är inne på ska man skydda ett monster man har. O då ha ihjäl de andras monster. Men då måste man ha ihjäl de andra spelarna för att kunna ha ihjäl monstret. Så det är tänket att man ska döda varandra som sonens pappa inte tycker är ok.

• fantasy06
    Tow2Mater skrev 2015-03-22 15:57:39 följande:

Man dödar djur för att få mat, precis som i verkliga livet.

Man dödar zombies och stora spindlar som vill äta upp en etc. Man dödar inte byborna som vill byteshandla med en.

Du kanske ska titta på spelet och ta reda på vad det verkligen går ut på innan du kommer med idiotiska kommentarer som att "ha ihjäl varann". Låter du alltid din 8-åring spela spel du inte har en aning om vad de innehåller?

Min 6-åring har inga problem med spelet, han vet var kött kommer ifrån och att det inte är ok att döda människor i verkliga livet.

I mine craft han har till Xbox bygger han ju bara. Helt ofarligt. Givetvis låter jag inte honom spela sånt jag inte vet vad är. Jag ser inget problem med att han spelar det. Som jag skrev är det sonens pappa som har åsikter.
  • Cystan

Jag är ägare utav en stor Minecraftserver. Det kanske är den han spelar på? Vad heter den?

Men jag vet att det finns många servrar där man har ihjäl andra spelare,  men inte alla. Det handlar om hur man programmerar sin server. Vissa servrar har att man bara bygger och dödar djur som i verkliga livet och andra har RPG-servrar som man kallar det, som liknar mer World Of Warcraft osv..

• Cystan

Låter verkligen som min server han spelar på.. Fråga honom vad den heter och skriv gärna vad han sa. Så som du beskriver är precis som vår server :) Den är inte våldsam alls, man spelar i lag och samarbetar och går upp i "nivåer" kan man kalla det.

• fantasy06
    Cystan skrev 2015-03-22 16:28:48 följande:

Jag är ägare utav en stor Minecraftserver. Det kanske är den han spelar på? Vad heter den?

Men jag vet att det finns många servrar där man har ihjäl andra spelare,  men inte alla. Det handlar om hur man programmerar sin server. Vissa servrar har att man bara bygger och dödar djur som i verkliga livet och andra har RPG-servrar som man kallar det, som liknar mer World Of Warcraft osv..

Oki då är det RPG hypixel heter den. Kan man se någonstans om det är en RPG server?
  • Cystan
    fantasy06 skrev 2015-03-22 16:38:03 följande:
    Oki då är det RPG hypixel heter den. Kan man se någonstans om det är en RPG server?
    Då är det inte min.., men jag har nu loggat in på den och frågat Moderatorerna. Det verkar vara en Minispel-sida. Där man spelar små spel, vet dock inte vad just dom går ut på men det kan mycket väl vara att man ska "döda" varandra på tid, men också andra saker.

Så det är inte en RPG server. Utan en "Mini-game server"
  • fantasy06
    Cystan skrev 2015-03-22 16:47:53 följande:

Då är det inte min.., men jag har nu loggat in på den och frågat Moderatorerna. Det verkar vara en Minispel-sida. Där man spelar små spel, vet dock inte vad just dom går ut på men det kan mycket väl vara att man ska "döda" varandra på tid, men också andra saker.

Så det är inte en RPG server. Utan en "Mini-game server"

Ok. Tack så mycket för informationen. Jag har googlat på servrar fredliga o hittade många där man bara bygger tillsammans. Hoppas sonen kan nöja sig med det så pappan blir nöjd :)
  • Cystan
    fantasy06 skrev 2015-03-22 16:49:41 följande:
    Ok. Tack så mycket för informationen. Jag har googlat på servrar fredliga o hittade många där man bara bygger tillsammans. Hoppas sonen kan nöja sig med det så pappan blir nöjd :)
    Det finns många servrar, men väldigt få som är bra faktiskt. Hoppas det löser sig med det där! Minecraft är ju inte i grunden ett våldsamt spel, det sprutar inget blod och man använder inte vapen så jag förstår inte riktigt.

Många i din sons ålder som spelar på våran. Denna som han redan spelar på verkar väldigt bra och inte bara det... Han lär ju sig engelska också! :)
  • fantasy06
    Cystan skrev 2015-03-22 16:53:27 följande:

Det finns många servrar, men väldigt få som är bra faktiskt. Hoppas det löser sig med det där! Minecraft är ju inte i grunden ett våldsamt spel, det sprutar inget blod och man använder inte vapen så jag förstår inte riktigt.

Många i din sons ålder som spelar på våran. Denna som han redan spelar på verkar väldigt bra och inte bara det... Han lär ju sig engelska också! :)

Ja jag vet. Men pappan är väldigt princip fast. Inga spel som går ut på att döda någon annan. Jag tycker det är ok så länge det inte sprutar blod och är splatter och det är det ju inte här.

Pappan satt brevid när sonen spelade och han tyckte då inte det var ok att ha ihjäl varandra för att skydda sitt monster. Tramsigt jag vet. Men får gilla läget och respektera vad han säger.
  • Cystan
    fantasy06 skrev 2015-03-22 16:56:54 följande:

Vad heter din server? Och vad går det ut på där?

Har skrivit meddelande till dig med lite info :)
Svar på tråden Minecraft online