• mom911

Låta 17 åriga sonen åka till Ibiza med sin vän?

Hej

Våran 17 åriga son vill åka till Ibiza med sin jämnåriga vän han berätta att det är nån slags party ö i medelhavet? ....

Han har sparade pengar till resan som han tjänat genom sommarjobb, han är ganska mogen o stor för sin ålder o så men ändå känner vi det tveksamt att låta honom åka dit ensam med sin kompis i två veckor som dom planerat? 

Skulle ni låta er 17 åriga son åka??

Alla svar uppskattas

• Svar på tråden Låta 17 åriga sonen åka till Ibiza med sin vän?
  • Bibbielou

Om jag ville att min son skulle dricka sig mer eller mindre redlös varje kväll i två veckor skulle jag låta honom åka. Om jag ville att han skulle testa på olika droger skulle jag också låta honom åka. Om jag inte var rädd för att han skulle ta ecstacy eller något liknande och bli allvarligt sjuk av uttorkning skulle jag låta honom åka. Om jag var okej med att han hade oskyddat sex med främmande personer skulle jag låta honom åka. Om jag tyckte att var okej att han skulle utöva sexuella aktiviteter där han själv och/eller den/dem andra parterna var så pass onyktra att de kan riskera att göra saker de inte vill så skulle han få åka.

Annars hade han fått stanna hemma. 

• Drottningen70

Över min döda kropp.

Möjligtvis en vecka, med en flickvän till typ madeira.

Två veckor till Ibiza, men en polare?? Aldrig i helvete!

• Batmamba

Jag hade inte tillåtit det. Av skäl som redan har skrivits.

• LindaJohanna

Tveksamt! Ena sonen här hade jag aldrig låtit åka på semester själv i den åldern. Andra hade fått utan tvekan.

Allt spelar ju in, inte bara att du tycker han är mogen. Kan han säga nej till saker han inte tycker känns bra? Kan han identifiera en eventuell situation som kan spåra ur på ett eller annat håll och har han då styrkan att lämna den? Dricker han? Sköter sig i allmänhet? Hur väl känner du kompisen? Hur är han?
    Vid minsta tvekan så hade min son fått stanna hemma!

• Lindsey Egot the only one

Nä finns inte på kartan

• Drottningen70

Spelar ingen roll hur skötsam och klok en 17 åring är på hemmaplan. En ansvarsfull förälder planterar honom icke ensam utan tillsyn i en sådan miljö, då är man mer än lovligt naiv.

• mom911

Så vi borde inte låta honom åka alltså det finns många risker? känns som han kommer bli riktigt sur på oss men men jag och far hans ska sitta och fundera och prata mer om detta innan vi drar någon slutsats.

• Drottningen70
    mom911 skrev 2015-03-22 15:45:24 följande:

Så vi borde inte låta honom åka alltså det finns många risker? känns som han kommer bli riktigt sur på oss men men jag och far hans ska sitta och fundera och prata mer om detta innan vi drar någon slutsats.

Självklart ska ni inte låta honom åka. Ja han blir säkert sur. Och? Alternativet är ju att

Nån av er åker med.
    D
  • Vanillaextract

Jag skulle låtit honom åka. En otroligt rolig upplevelse jag skulle unnat mitt barn. Speciellt när han själv varit duktig och sparat ihop pengarna.

Om ett år räknas han som vuxen och kan åka var som helst utan din tillåtelse.

• Maddi

Antingen åker han nu, 17 år eller när han fyller 18 och då jan du ju inte hindra honom..

Svar på tråden Låta 17 åriga sonen åka till Ibiza med sin vän?