Parkbänksteorier skrev 2015-03-23 21:56:30 följande:
Å dessa olika rön! Hur stora är riskerna med en tvillinggraviditet jämfört med ökad chans att lyckas med två embryon? Är de onödigt restriktiva i Sverige? Vill ju maximera mina chanser såklart.
Jag bor i Finland, och gjorde de första ivf:na på den tiden man här fick välja om man satte in ett ägg eller två. Har testat båda alternativen, och fått förklarar skillnaderna såhär;
Sätter man in ett ägg är chansen faktiskt större att få en bebis än om man sätter in två ägg. Orsaken är att risken för missfall är så mycket större vid tvillinggraviditet, för att inte tala om riskerna senare under graviditeten.
Sätter du in två ägg är chansen att bli gravid marginellt större än om du sätter in ett ägg. Men som sagt, att du blir gravid behöver inte ändå betyda att du får bebis / bebisar. Sätter du in två fina ägg så är chansen större det blir 0 eller 2 bebisar än att det blir ett, sätter du in två sämre ägg är chansen större för 0 eller 1 än 2 bebisar.
Så är målet att få en bebis så är alternativet med ett ägg faktiskt bäst.
Själv ville jag ha, och fick, fina friska tvillingar och är oerhört tacksam för det. Tyckte heller inte graviditeten var så värst jobbig, även om det var mycket extra uppföljningar och de blev för tidigt födda. Men nu efter att ha varit gravid med ett barn, och vet hur lätt det är så kan jag säga att det nog är betydligt tuffare bära två foster än ett.
Jag har totalt gjort följande ivf med dessa resultat, alla embryon toppenfina;
1a ggr: ivf med två ägg -födde tvillingsr
2 ggr : fet med två ägg - gravid, missfall
3 ggr: fet med ett ägg - fäste ej
4 ggr: fet med ett ägg - födde ett barn
Nu om ca 10 dgr dags för nästa försök, blir fet med ett ägg.