• Parkbänksteorier

Två embryon?

Hej! Ska strax påbörja mitt sista landstingsfinansierade ivf-försök och undrar om det är nån här som lyckats få två embryon tillbaka genom landstinget? Har förstått att de är väldigt restriktiva med detta och vill ha tips med påtryckningsmetoder om det kan finnas några?

• Svar på tråden Två embryon?
  • Jag är bara jag

Har du tur så. Glad Annars gäller det oftast bara vid hög ålder hos kvinnan,inte så fina embryon,flera tidigare m.f. Får man ett finfint embryo sätter de absolut inte in två-det står i lagen.

• 2barnsmamma8704

Jag hade gjort 3 återföringar och inte blivit gravid, på fjärde försöket fick jag tillbaka 2 toppembryon.

Min ivf läkare sa att när man gjort mer än 3 återföringar så kan man få 2 tillbaka.

Jag är 27 år

• Parkbänksteorier

Tack för era svar. Har ni koll på exakt vad det står i lagen om återföring av två? Det verkar som att fler som gör privata försök får två tillbaka och det låter ju lite konstigt för lagen måste ju gälla alla.

• Jag är bara jag
    Parkbänksteorier skrev 2015-03-22 14:16:09 följande:
    Tack för era svar. Har ni koll på exakt vad det står i lagen om återföring av två? Det verkar som att fler som gör privata försök får två tillbaka och det låter ju lite konstigt för lagen måste ju gälla alla.
    De flesta som går privat är såna som misslyckats via landstinget,är lite äldre,många över 40 och då är det vanligare med 2. Jag fick dock bara ett privat eftersom det var så fint. Privat utomlands sätter jag alltid in 2-8 blastisar hittills som inte tatt...
  • Parkbänksteorier

Å dessa olika rön! Hur stora är riskerna med en tvillinggraviditet jämfört med ökad chans att lyckas med två embryon? Är de onödigt restriktiva i Sverige? Vill ju maximera mina chanser såklart.

• Jag är bara jag
    Parkbänksteorier skrev 2015-03-23 20:56:30 följande:
    Å dessa olika rön! Hur stora är riskerna med en tvillinggraviditet jämfört med ökad chans att lyckas med två embryon? Är de onödigt restriktiva i Sverige? Vill ju maximera mina chanser såklart.
    Vid vanlig IVF ökar chansen bara marginellt att bli gravid om man sätter in 2 och chansen/risken för tvillingar är väl runt 10% kanske. För stor risk anser staten så därav restriktionerna. Vid ED som jag gör är chansen 65% att bli gravid och 45% chans till tvillingar.
  • En PantherTant
    Parkbänksteorier skrev 2015-03-23 21:56:30 följande:

Jag bor i Finland, och gjorde de första ivf:na på den tiden man här fick välja om man satte in ett ägg eller två. Har testat båda alternativen, och fått förklarar skillnaderna såhär;

Sätter man in ett ägg är chansen faktiskt större att få en bebis än om man sätter in två ägg. Orsaken är att risken för missfall är så mycket större vid tvillinggraviditet, för att inte tala om riskerna senare under graviditeten.

Sätter du in två ägg är chansen att bli gravid marginellt större än om du sätter in ett ägg. Men som sagt, att du blir gravid behöver inte ändå betyda att du får bebis / bebisar. Sätter du in två fina ägg så är chansen större det blir 0 eller 2 bebisar än att det blir ett, sätter du in två sämre ägg är chansen större för 0 eller 1 än 2 bebisar.

Så är målet att få en bebis så är alternativet med ett ägg faktiskt bäst.

Själv ville jag ha, och fick, fina friska tvillingar och är oerhört tacksam för det. Tyckte heller inte graviditeten var så värst jobbig, även om det var mycket extra uppföljningar och de blev för tidigt födda. Men nu efter att ha varit gravid med ett barn, och vet hur lätt det är så kan jag säga att det nog är betydligt tuffare bära två foster än ett.

Jag har totalt gjort följande ivf med dessa resultat, alla embryon toppenfina;

1a ggr: ivf med två ägg -födde tvillingsr

2 ggr : fet med två ägg - gravid, missfall

3 ggr: fet med ett ägg - fäste ej

4 ggr: fet med ett ägg - födde ett barn

Nu om ca 10 dgr dags för nästa försök, blir fet med ett ägg.
Svar på tråden Två embryon?