Inlägg från: Längtar efter 2an |Visa alla inlägg
  • Längtar efter 2an

Hur var ert möte med banken inför bolån?

Vi gick till nordea eftersom det är vår bank som vi har i övrigt. Vi var i språnget att köpa radhus (nyproduktion) som ville ha en kontantinsats på 300 000:- just då jobbade jag på ett vikariat och vår bankman sa nej pga det. Hade jag haft fast tjänst hade vi fått ja på en gång, så vi bestämde oss för att gå in med dem pengarna själva eftersom det skulle ta minst 1 år innan vi skulle behöva ta det riktiga lånet. När vi började närma oss hade jag fortfarande inte fått en fast tjänst och skulle snart sluta jobba. Så vi gick nervöst till banken (där eventuellt en av mina föräldrar skulle gå in som medlåntagare för mig). Nu hade vi fått en ny bankman (på samma bank), men han såg inga problem för oss att ta lånet själva eftersom min man har en bra månadslön. Så det skiljer inte bara på olika banker  utan också på olika bankmän hur man ser på att båda ska ha fast tjänst/inkomst. Vilket är konstigt men för oss gick det bra.

Annars har vi aldrig fått frågan av vår budget utan det brukar nog vara schabloner för sånt beroende på hur många man är i hushållet.

Men känn av med er bankman, det gör så himla stor skillnad när man har ngn man litar på och som är bra. Ifall ni inte har det kan det ju vara värt att se sig om efter en annan bank och jämföra.

Hoppas att det går bra för er!

• Längtar efter 2an

Kontantinsats brukar ju vara standard på 15% och man får helt klart ett lån beviljat lättare med det. Just SBAB vet jag har ett sk "privatlån" man kan ta ifall man inte har hela kontantinsatsen. Men på privatlånet brukar väl räntan vara högre tror jag.

Anställningsbevis skulle jag helt klart ta med mig, i annat fall tror jag att dem vill se det vid senare tillfälle för att kunna bekräfta att du får en stadig inkomst etc. Egen företagare tar nog med sig årsbokslut eller liknande för att kunna styrka sin inkomst.

Svar på tråden Hur var ert möte med banken inför bolån?