Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2019-10-18 15:05:38 följande:

Det här med att bevaka åsiktskorridsoren med hjäpl av våldsmonopolet:

katerinamagasin.se/polisbrutalitet-som-i-diktaturer-systemkritisk-forskare-gripen-och-forhord-for-att-ha-sarat-kanslor-pa-twitter/

En person twitter.com/BMartinovski grips av upp emot 10 poliser på Arlanda efter fyra husransakningar, förhörs och DNA-topsas.

Det påstådda brottet?

Mord? Misshandel? Drogsmuggling? Rån? Terroristplaner?

Nä. 

Förtal.

Via kommentarer på internet där hon angripit nätverker #jagarhar och deras försök att stänga ned andra debattörer och websidor.

Det är alltså så bråttom att förhöra och topsa(varför då?) en individ som ägnat sig åt "förtal" att hon måste gripas på Arlanda när hon kommer från semestern?

Signalen det sänder til andra "näthatare" ...

Åklagaren som håller i utredningen är ett känt namn som tidigare tagit kontroversiella beslut när det gäller konflikten högerdebattörer vs vänsterdebattörer.

Intressant fall det där, hoppas det följs upp väl i medierna.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    Missermajser skrev 2019-10-18 17:33:41 följande:

Det greps en manlig terrormisstänkt samma dag på Arlanda ser det ut som.

Ok?
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-10-19 19:25:39 följande:

Tydligen var kvinnan i fråga efterlyst av polisen då hon vägrat att infinna sig på förhör avseende mordhot som hon misstänks ha riktat mot personal på Stockholms universitet.

Du kanske inte visste det men det är rätt vanligt att polisen plockar efterlysta på flygplatser och vid gränskontroller. Jag tycker att det är en bra ordning. 

Tycker du att polisen prioriterar fel när de griper folk som undanhåller sig från förhör gällande mordhot?

www.dn.se/kultur-noje/anstallda-vid-stockholms-universitet-trakasseras/

mitti.se/nyheter/anstallda-stockholms-universitet/

Du citerar vad forskaren har gjort:

>>Forskaren ska enligt DN har spridit propaganda vid flera tillfällen på Twitter. Bland annat ska personen ha länkat till sajten Gangrape Sweden som samlat beskrivningar av ett stort antal gruppvåldtäkter.<<

Ska det här framstå som ett mordhot eller vad bygger du påståendet på, att vederbörande har efterlysts för misstankar om mordhot?

Artikeln i DN ligger bakom en betalvägg.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    Missermajser skrev 2019-10-19 21:22:37 följande:

Vad mordhotet består in gick inte riktigt att få fram i flashbacks tråd heller. Vad hotet bestod i kommer väl fram om det blir åtal!

Går det att någonstans hitta information som verifierar att gripandet berörde misstankar om mordhot (- information någonstans som kan tas seriöst)?

Enligt vederbörande själv så hade gripandet om förtal, men hon kan självfallet ljuga.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-10-19 22:33:25 följande:

I DN artikeln framgår att ""Uppemot tio medarbetare på Stockholms universitet har de senaste dagarna fått utstå hat, grova trakasserier och kränkningar. Flera av dem har mottagit hot. Det säger Uno Fors, prefekt vid institutionen för data- och systemvetenskap, som själv uppger att han mottagit dödshot"

Samma info finns i den andra artikeln (utan betalvägg) som jag länkade till: mitti.se/nyheter/anstallda-stockholms-universitet/

Googlar man på Uno Fors och kvinnans namn så förstår man att det är hon som saken gäller. 

Enligt SD sajten Samhällsnytt var kvinnan efterlyst för förhör när hon greps. 

Ja, det verkar finnas en mindre rumsren hatsvans med i bilden.

Så ingen media informerar om att gripandet berörde misstankar om dödshot, utan det får man googla och pussla ihop för egen hand och maskin?

Ja, givetvis. Varenda så kallad alternativmedia har säkerligen rapporterat om det här fallet. Flash Gordon länkade dock till Katerina Magasin.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-10-20 09:28:20 följande:

Det finns säkert motsvarande skildringar för t ex den där islamisten som greps av Säpo och där regeringen nu fastställt utvisningsbeslutet. Ja, alltså att han bara har predikat kärlek och att han en gång råkade trampa på en myra som skadades, men att han då vårdade myran ömt och efter dess tillfrisknande återförde den till stacken.

Man bör nog alltid se partsinlagor från anhängare till buset för vad de är - och i stället utgå från att vår fina svenska polis gör utmärkta bedömningar.

FDFMGA skrev 2019-10-20 09:28:20 följande:

Det finns säkert motsvarande skildringar för t ex den där islamisten som greps av Säpo och där regeringen nu fastställt utvisningsbeslutet. Ja, alltså att han bara har predikat kärlek och att han en gång råkade trampa på en myra som skadades, men att han då vårdade myran ömt och efter dess tillfrisknande återförde den till stacken.

Man bör nog alltid se partsinlagor från anhängare till buset för vad de är - och i stället utgå från att vår fina svenska polis gör utmärkta bedömningar.

När det dyker upp tre olika skildringar i tråden där enbart en av dem har ett slags underlag - som även bör tas med en nypa salt - så undrar man ändå hur det ligger till.

Man bör inte ha ett blint förtroende för myndigheter och särskilt inte för myndigheter med våldsmonopol. Förtroende? - visst. Blint förtroende? - nej.

Det räcker med en umgängeskrets av utlandsfödda unga män, som bor i områden där man kärleksfullt säger >>bror<< till allt som andas och rör sig, för att veta att poliser kan agera inkompetent. Jag har sådana exempel redan från den här månaden... när en av dessa vänner naivt lämnade in en stulen moped till polisen.

För min del räcker det med att se namnet >>Bilyana Martinovski<< för att hålla dörren lite extra öppen för möjligheten att samhällsservicen kan svika... men vi kommer nog ifrån extremt skilda världar du och jag.

Aja, nu ska jag fokusera på att göra glögg till helgdagarna i december. :) Goda råd mottages!
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-10-20 14:10:15 följande:

Nu har jag inte läst skildringarna i Samhällsnytt, Nordfront med mera. Däremot såg jag artikeln KillBill länkade till eller hade kopierat in.

Ibland skadar det inte att anta ett rimlighetsperspektiv - är det troligt att (hm, jag stannar här och läser t ex Samhällsnytt).

Som jag trodde - är det rimligt att tro på den skildring som ges där, enligt min uppfattning ska man ha konsumerat bra mycket spetsad glögg för att kunna ta den på allvar.

Men till din glöggtillverkning. Där kan du ju verkligen starta en tråd på FL och be om tips - och det menar jag utan ett uns av ironi. Hemmagjord glögg kan vara som en smak av paradiset - eller helvetet. Beroende på ingredienser och handhavande.

Ja, givetvis behövs det fler källor än de som enbart utgår från den misstänktes egen berättelse. Varför jag väntar på rapportering som även innehåller polisens ärende i sak - först då kan man veta med säkerhet vad gripandet gällde.

Och på tal om spetsad glödd så ska det i några mått rom i flaskorna som ska lagras. :)
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-10-20 10:21:40 följande:

Jag vet inte vad man ska definiera Katerina Magasin som men den är sannerligen inte bättre än alternativmedia när det kommer till hatsvans.

Jag skulle räkna Katerina Magasin som en sorts alternativmedia. Hatsvansar finns i alla former kring alla läger... från dem som arrangerar dödsolyckor åt Hanif Bali (M) och hans familj, som mordhotar Joakim Lamotte till de som (bildligt) har flåsat vår egen nihka i örat.

Skräp alltihop, givetvis... men de säger väldigt lite om sak angående någonting.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-10-20 14:55:51 följande:

Fast jag skulle gissa att om medierna överhuvudtaget har värderat den här nyheten så har de dels bedömt att den saknar allmänintresse och dels bedömt att man av barnhärtighetsskäl ska låta den här kvinnans fantasier stanna där de hör hemma.

Det är betydligt mer intressant och allmängiltigt hur man blandar till den perfekta glöggen

.

? Jag har känslan av att det är politiskt motiverat från vänsterextremister, för att jag ska skrämmas och försäga mig. De attackerar mina njurar. När du upplever att du blir rädd så attackeras njurarna och när man gör det så kan man tappa vettet eller be om förlåtelse. Det är vad jag tror.

Fast nu efterfrågade jag polisens rapport av händelsen - så att folk vet vad saken gällde - inte mer från samma källa.

Allmänheten har visat intresse nog tycker jag men det hör väl medier som förlorar läsare/tittare till att missa sådant...
    Skriver i E-Prime.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?