Har du förtroende för regeringen?
Trivilaiseringen av att en statlig myndighet skapar ett åsiktsregister.
Säkert inte lika mycket grön smajlis den dagen Nordiska Motståndsrörelsen hackar FL och lägger upp KB i sitt eget åsiktsregister.
Vi kan egentligen lämnad SI utanför diskussionen just nu för den moderate riksdagsmannen Jan Ericson (Ericson i Ubbhult) har valt att polisanmäla privatpersonen Vian Tahir som var den som lånade det s.k. Sweden kontot av Svenska Institutets Twitter konto. Jan Eriksson har polisanmält Vian Tahir privata blocklista på Twitter.
Ska jag tolka dig som att alla människor på Twitter som av någon anledning (exempelvis personer man inte gillar eller personer man har känt sig trakasserad av) använder Twitter funktionen att blocka folk från att läsa meddelanden egentligen upprättar person- och åsiktsregister som kan vara olagliga? Det innebär då att det finns hundratusentals människor som varje dag gör sig skyldiga till lagbrott på Twitter.
Du förstår, privatpersoner har enligt lag rätt att upprätta personregister (utan tillstånd från de som registreras) om man har ett berättigat intresse av att behandla personuppgifterna och detta intresse väger tyngre än den registrerade personens intresse av skydd för sin personliga integritet. Tror du inte att friheten att själv bestämma över vem man vill kommunicera med på Twitter väger tyngre än någons vilja att inte bli blockerad? Det tror och hoppas jag.
Om jag skulle ha en blocklista på Twitter så är det troligt att de som hamnar på denna lista har åsikter som inte stämmer överens med mina egna åsikter och du menar alltså att det är förbjudet att upprätta sådana blocklistor på Twitter?
Vad gäller själva spridningen så har Vian Tahirs gjort sin egen blocklista tillgänglig via en Twitter-tjänst och någon har därefter laddat ner blocklistan och spridit den bl.a. annat via Nyheter i dag (en publikation som står SD nära) och jag funderar på om inte det mest klandervärda i historien är att någon har valt att sprida Vian Tahirs privata Twitterblocklista på ett annat sätt än det tänkta syftet.
Nej berätta så att jag förstår. Sweden kontot lånas ut till privatpersoner, De som lånar kontot Twittrar som privatpersoner. Den moderata riksdagsmannen Jan Ericson (Ericson i Ubbhult) har polisanmält en privatpersons blocklista.
Den moderata riksdagsmannen har alltså polisanmält en privatperson som använde sin privata blocklista för Twitter när hon lånade Sweden kontot av SI
Det övergår fanimej mitt förstånd hur en människa med en sann dåres envishet kan försvara ett sånt solklart brott gällande åsiktsregristrering. Makalös idioti.
Helt otroligt....!
Du har missförstått mig. Jag kämpar för allas rätt att på själva få bestämma vem man vill ska få läsa ens Twittermeddelanden eller vem som ska få kommentera de tweets man publicerar. Jag tycker att det är trist att det finns moderata riksdagsmän som ägnar sig åt att polisanmäla privatpersoner som lagt upp egna blocklistor på Twitter och hade önskat att förtroendevalda politiker använde sin tid till viktigare saker. Jag tror att en av anledningarna till moderaternas djupa förtroendekris bottnar i att de håller på med sådant här svammel i stället för att forma en riktig politik.
Jag har självklart läst polisanmälan och av den framgår att den moderate riksdagsmannen Jan Ericson har polisanmält en privatpersons privata blocklista för Twitter som privatpersonen valt att göra tillgänglig för vänner och andra via Twitter-appen Block Together. Att den moderate riksdagsmannen Jan Ericson väljer att kalla en blocklista på Twitter för personregister, åsiktsregister m.m förändrar inte det faktum att det handlar om en blocklista för Twitter.