Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2017-05-25 18:27:54 följande:
    Du kunde inte komma på en bättre come-back än att bara härma mitt inlägg?

Var gränsen går för en ministers twittrande, och hur han/hon exempelvis får hindra svenska medborgare att ta del av denna twitter, kommer att behöva utredas.

Ygeman presenterar sig själv på twitter som minister. Wallström och Strandhäll likaså. Det är alltså lätt att tro att deras twitter är någon slags formell kanal.

Var går gränsen för twittrande överhuvudtaget? Representerar Hanif Bali Riksdagen när han twittrar? Utalade sig Hanif Bali för moderaterna eller kanske för den förra alliansregeringen när han på twitter liknade en politisk motståndare med efterbörd?  Blev Anders Ygemans twitterkonto ett myndighetskonto när han blev minister (han hade nämligen samma konto redan innan han blev minister)? Mitt enkla svar på dessa frågor är nej. Eftersom Ygeman ofta tweetar om det egna fotbollslaget så borde de flesta förstå att kontot är privat.. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2017-05-25 19:15:55 följande:
    Du är patetiskt inkonsekvent i ditt resonemang kring ministerstyre, myndigheters ansvar och vad som är relevant för tråden. Det du tar upp om Posten bryter mot alla egenheter som du velat framhäva som orsaker till att göra fallet om SI's twitterkonto till en ickefråga i tråden....men det går visst bra när du själv tar upp ett exempel...
    Jag tycker inte att det är rimligt att jämställa hanteringen av ett twitterkonto med de miljardunderskott som alliansen bidrog till och skickade till oss medborgare genom bristfällig styrning av vattenfall och posten.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2017-05-25 21:07:40 följande:
    Det är jämförbart på tre punkter som FDFMGA själv nämnt:

1. Att det kan vara frågan om ministerstyre att att lägga sig i vad myndigheter och statliga bolag gör.
    2. Att det är ett resultat av den förra regeringens beslut och därmed inte relevant för trådens ämne.
    3. Att regeringens möjlighet att rätta till felaktigheter och brister i en myndighet/statligt företag eller till myndigheten/statliga företagets kopplade beslut av föregående regering, exempelvis att byta ut chefer/styrelse eller ändra regeringens riktlinjer för myndigheten är ungefär likvärdig oavsett fall, om man bortser från att posten (numera Postnord) inte sedan 1994 är en myndighet utan ett statligt bolag, vilket möjligtvis kan tala emot FDFMGA's resonemang.
    Staten ska som ägare styra statliga företag.

I huvudsak sker detta genom ägardirektiv men vissa enskilda frågor måste beslutas av ägaren. Både köpet av Nuon och samgåendet mellan danska och svenska posten krävde godkännande av staten/regeringen. Alliansregeringen godkände bägge dessa affärer som har kostat oss medborgare en massa pengar.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2017-05-25 18:58:13 följande:
    Har du någon källa på att register förts över blockeringar utom i det aktuella fallet?
    Har du någon källa på SI har haft ett register över blockeringar på annan plats än Twitter?

Som jag har förstått det så har en privatperson (curator) som lånat SI twitterkonto swedenkontot efter godkännande av SI importerat sin privata blockeringslista till swedenkontot. Som jag har uppfattat det så existerade blockeringslistan (det s.k registret) bara på Twitter. Det lär alltså inte vara någon formell skillnad mellan blockeringar som tidigare curatorer upprättat och den nu aktuella curatorn som importerade sin privata lista (bortsett från att de var fler på listan).
  • KillBill
    nattuw skrev 2017-05-26 00:23:34 följande:
    De flesta företag torde numera ha en policy för sociala media som även gäller privat. Det eftersom du (eller kanske inte just du men...) alltid representerar företaget utåt. OM det är juridiskt bindande skall jag dock låta var osagt då jag inte vet om något sådant ärende prövats i AD.

När det kommer till politiker och olika myndigheter så är jag inte så säker på att de alltid förstår vilket genomslag social medier har och därför handskas ganska vårdslöst med dessa.
    I samband med

att Peter Springare började kommentera sitt jobb på Facebook konstaterades att myndighetspersoner har rätt att vara privat på sociala medier. Det var tydligen inte ens ett problem om myndighetspersoner kommenterade sitt eget jobb som privatpersoner på sociala medier.

Hur ser du på Hanif Balis twittrande? Anser du att han twittrar privat eller twittrar han för moderaterna och riksdagen?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2017-05-25 19:01:53 följande:
    Jag väntar på att Sveriges finansminister påannonserar en folkomröstning i frågan...
    Varför? Det finns inga röster, planer eller något politiskt parti som driver frågan att Sverige ska gå med i valutaunionen. Varför ska vi genomföra en omröstning kring något som inte är aktuellt?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-05-26 07:05:39 följande:

Rötan sprider sig:

https://twitter.com/neo_andreas/status/867645006097633280

Det visar sg att en annan myndighet (Sida) också har använt samma vänsteraktivist som "nätsäkerhetesexpert".

Det skickades mejl från Sida till SI när det hela brakade loss där Sidaanställd (som verkar jobba med ytrandefrihetsfrågor, dessutom) ger sitt moraliska stöd till SI.

Tjänstemannen skriver hur väl han känner vänsteraktivisten ifråga och berömer hur "systematiskt" hon arbetar med detta utifrån "analys" och "erfarenhet" och inte utifrån "känsla".

Så, det som hände på SI verkar alltså inte vara en isolerad händelse utan samma typ av kultur/åsikter verkar alltså vara förhärskande även på andra myndigheter. Som Sida.

Frågan är hur pass utbredd denna kultur är inom statsförvaltningen?

På hur många myndigheter till är man beredd att ge vänsteraktivister fritt tillträda utan eftertanke eller resonemang kring en myndighets behov av att vara neutral?

Den Sida anställde propagerar inte för att svenska institutet ska använda  Vian Tahirs blocklista för Sweden-kontot utan propagerar för att Vian Tahirs rätt att använda sin personliga blocklista under den vecka hon är curator/lånar Sweden-kontot av svenska institutet. 

Sedan Sweden kontot lanserades  2012 (under den förra alliansregeringen) har den som är curator och lånar Sweden-kontot på eget bevåg kunnat blockera vem som helst och jag kan inte tolka din upprördhet över mailet från den Sida anställde annorlunda än att Svenska institutet under den förra alliansregeringen begick ett grovt fel när det möjliggjorde för curatorer att på eget bevåg blocka människor från Sweden kontot. 

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-05-26 08:46:42 följande:
    Nä, det sa jag inte heller.

Men det tyder på att denna kultur är spridd den svenska statsförvaltningen.

Tjänstemän som i sina filterbubblor låter egna åsikter och principer styra myndigheternas arbete istället för att vara neutrala.

Vad menar du med kultur i detta exempel? Menar du den Sida anställdes stöd för det regelverk som kom till stånd under den förra alliansledda regeringens tid vid makten?

• KillBill
    kvarnfot skrev 2017-05-26 10:18:50 följande:
    Miljardunderskott???
    Anders Borg prisades med att vara EU:s bästa finansminister.
    Dagens regering lånar 85 miljoner om dagen på statsskulden trots rådande högkonjunktur....

Statsskulden var drygt 100 miljarder högre när alliansen lämnade än när den tillträdde och då hade man ändå  sålt ut statliga tillgångar för 160 miljarder under tiden..

• KillBill
    kvarnfot skrev 2017-05-26 10:47:08 följande:
    Drygt???
    1 okt 2006: 1238 milj.
    1 okt 2014  1302 milj.
    Hur är det med mattematiken?
    Det mest skrämmande är att vi sedan 2014 har haft en väldigt stark högkonjunktur och statsskulden har trots det ökat med 5 miljarder!
    (April 2017 = 1307 milj.).
    Om du håller dig till helårsvärden så ser det ut så här (socialdemokraterna var ansvariga för hela budgetåret 2006 och alliansen var ansvariga för hela budgetåret 2014)

För övrigt så uppgick statsskulden till 1222 mdr i oktober 2006.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?