Har du förtroende för regeringen?
Det är klart att HEO visste vad han menade - men det behöver inte betyda att samhället ser lika ut som det gjorde då, eller att det går att se likheter och utvidgningar av begreppet.
Jag har redogjort för hur jag uppfattar HEOs begrepp och resonerar runt det och menar att det finns det som kan kallas fler korridorer utifrån den betydelse du ger begreppet och utifrån det faktiska debattklimatet i dagens Sverige.
Har jag ambitionen att vara strikt vetenskaplig? Har du ambitionen att vara strikt vetenskaplig? Kan du och jag debattera och samtala utan att vara samhällsforskare?
Självklart förstår du vad jag menar då jag säger att det inte alls är så att enbart PK-åsikter får plats som diverse skrikhögeraktivister vill göra gällande..
Självklart förstår du vad jag menar då jag säger att det finns fler diken på fronten dvs att det finns fler åsiktskorridorer.
Lika självklart förstår jag vad du säger om att HEO myntat begreppet åsiktskorridor.
För att komma vidare, Vad menar du inte får plats i åsiktskorridoren?
Det finns ingen mening med att ta ett begrepp som är unikt till både till sin funktion och sin definition - omdefiniera det, ge det en annan funktion och sedan använda det synonymt med andra närliggande begrepp.
Det du gör är att hävda att >>höger<< (den offentliga debatten) även kan vara >>vänster<< (enskilda debattlandskap) med hänvisning till att bådadera är riktningar (debattlandskap som så). Visst kan vi prata om flera riktningar (flera debattlandskap) men bara en av dem är vänster (den offentliga debatten)...
Man får säga vad man vill i den offentliga debatten - det är i konsekvenserna det skiljer sig. Och som Demoskops undersökning visar så är konsekvenserna - bilden som den offentliga debatten ger - inte riktigt talande för folkopinionen.
Det finns mängder av ämnen/åsikter som inte riktigt får plats. Just nu är så kallad >>klimatförnekelse<< aktuellt att ta upp i sammanhanget och så kallad >>antifeminism<< (även om det senare kanske är mer tolererat idag än det har varit).