Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2019-09-28 13:40:11 följande:

Nja, att läsförståelse ären bristvara kan man enkelt konstatera när knallpulverhögern pangar på - men här rörde det sig förstås om det Tegnér konstaterade för 200 år sedan: att det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. Du blir så yvig i dina gester att du får prästens lilla kråka att framstå som en mästare på väghållning. Ja du vet - den där barnvisan som lyder: Prästens lilla kråka skulle ut och åka ingen hade hen som körde /.../ och än slank hen hit, och än slank hen dit - och än slank hen ner i diket.

Jag kan ge dig ett exempel på vinglandetMissförstå mig inte. Jag tycket att dina inlägg är träffsäkra satirer som parodierar en poserande högeraktivists plågsamma skrivförsök. Och skulle du händelsevis göra detta oavsiktligt sä blir det ju helt obetalbart.

Ha nu en alldeles underbar fortsatt helg. Jag tycker du är jättejättegullig

Du är verkligen en mästare på att personifiera attityden som har drivit på den kopiösa flykten från S och etablissemanget bakom partiet.

Som Familjelivs garant för att så få röster som möjligt ska återvända till S.

Man blir liksom överflödig...
    Besvarar inte ökända provokatörer.
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-09-17 21:47:25 följande:

Jag ska förtydliga mig, 

Jag tror att en del av det som skiljer våra uppfattningar åt är att jag dels gör en principiell tolkning av HEOs begrepp och ser att det går att tillämpa begreppet på fler platser och att jag menar att det finns fler offentliga rum. Jag uppfattar det som att du gör en bokstavlig eller bildlig tolkning av just det HEO skriver, eller hur det beskrivs på wikipedia. 

Padirac skrev 2019-09-18 06:52:24 följande:

Men om det är som du säger att det bara kan finnas en åsiktskorridor så blir SDsvans, skrikhöger och alt right helt plötsligt PK de också... Och korridoren är snarare en boulevard eller ett fält, landskap, region - och kampen står i detta nu om vem som ska få tvinga in den andre i sin tänkta korridor.

Och likväl så finns det då fler virtuella korridorer som vill begränsa det öppna området till en korridor. Det är min logiska slutsats om jag skulle acceptera dina premisser.

Nej, den operativa definitionen strävar helt enkelt efter att mäta klimatet i den offentliga debatten/det offentliga samtalet.

Det är alltså vad forskningen liksom statistiken kring en >>åsiktskorridor<< berör - en mätning av toleransen i den offentliga debatten/det offentliga samtalet.

Menar du någonting annat så menar du någonting annat... begreppet i fråga har dock en bestämd definition och har haft den sedan 2013.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-09-30 18:58:25 följande:

Nu, har väl inte jag precis det största av förtroenden för din förmåga att förstå en enkel text, än mindre att kunna följa ett helt replikskifte.

Och argumentet som sådant har ju varit i säck innan det hamnade i diverse uppblåsta småpåsar och kom att  bli en del av skrikhögern mest använda rekvisita. 

Men det är gulligt att du försvarar hen som har för vana att kalla folk för rövhål och liknande.

Nåja, det kanske lugnar sig när knallpulverhögern kommit in i puberteten

Kan inte se hur ditt förtroende har någon relevans... det är verkligen sak samma hur det ligger till med det.

Har inte argumenterat för någonting... men du kanske har svårt för att förstå enkel text, tänker jag.

Har inte försvarat någon... men du kanske har svårt att förstå enkel text, tänker jag.

Ok, du jiddrar med förpubertala meningsmotståndare. Vad tufft. Själv lämnar jag folk i den åldern åt sitt...

Jag är nog lite för gammal för dig FDFMGA.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-09-30 20:19:59 följande:

Hmm, ingen regel utan undantag, egentligen är det min uppfattning att det finns gränser för hur hur mycket som ska serveras fördigtuggat. Men okej, jag ska hjälpa dig den här gången.

Ditt argument eller påstående var att jag är en mästare på att personifiera den attityd som drivit på den kopiösa flykten från S.

Ett påstående som jag bemötte med att jag anser att din förmåga att argumentera är synnerligen begränsad och att påståendet som sådant varit i säck innan det kom i uppblåsta småpåsar.

Jag tycker att det daltas alltför mycket med nyhögern i Sverige och att man åtminstone borde kunna kräva att de förstår vad de blåst upp påsen med

När man argumenterar så försvarar/dementerar man en tes...

...man argumenterar inte när man presenterar/läser en tes.

Du försöker vara ett steg före men på fel sätt. Kul. Alternativt så har du aldrig vetat vad begreppet >>argument<< innebär - vilket är svårslaget efter ~8 års aktivitet i ett debattforum.

Klart man ska dalta något med förpubertala. Du är nog ensam om att vilja hävda dig mot 12-åringar och yngre.
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-09-30 20:43:50 följande:

Den operativa definitionen? Finns det taktiska eller strategiska definitioner? Eller kanske faktiska definitioner...

Ostensiva definitioner känner jag igen..

Så den operativa definitionen strävar efter att mäta klimatet i samtalet..

...... näe ...

Om jag uppfattades otydlig eller utsvävande i fråga om mitt språkbruk av vad som beskriver en åsiktskorridor eller kanske till och med vad en åsiktskorridor har för inneboende egenskaper som gör fenomenet i sig till en åsiktskorridor så vad det tiofalt tydligare än att en operativ definition strävar efter att mäta klimatet i ett samtal.

Men OK - du anser att definitionen (av vilken typ det än månde vara) avser och enbart kan avse ett enda fenomen som beskrivs av definitionen.

Med samma resonemang skulle det bara finnas EN MÅNE, de andra himlakropparna som har omloppsbana runt olika planeter kan inte beskrivas som månar då de inte har omloppsbana runt jorden - de har ju omloppsbana runt andra planeter..

Låt oss för ett ögonblick acceptera din definition (av vilken typ det än månde vara) och se om det verkligen är så att det vi kan kalla PK och det vi kan kalla alt.right är behandlas på samma sätt avseende hur från respektive diskurs avvikande meningar bemöts.

Jag menar att det vuxit fram arena för alt.right av avsevärd storlek jämförbar med den arena som PK rör sig i.

Av det drar jag slutsatsen att det finns fler arenor och därmed åsiktskorridorer.

Den teori jag lägger fram är falsifierbar, möjlig att testa och som sådan är det en teori som kan vara sann eller kan vara falsk.

Så, så som debatten ser ut i dag är det fullt möjligt att den operativa definitionens strävan att mäta klimatet i samtalet finner att fler än en korridor existerar.

Den operativa definitionen är vad som driver det vetenskapliga arbetet. Det är ramen för vad forskningen ska fokusera på och i ett experiment/en studie så kan det finnas flera operativa definitioner.

Vill du prata om >>åsiktskorridoren<< utanför ett vetenskapligt kontext så har det ingenting med saken att göra. Vi kan inte föra diskussion med två helt olika definitioner och vill du inte hålla dig till definitionen som används inom statsvetenskapen - till förmån för eget påhitt - så kan jag inte se hur det skulle vara relevant.

Som du har kunnat läsa dig till i föregående material och kunnat lista ut genom statistiken som Demoskop har producerat (allt har presenterats och nämnts ett flertal gånger i tråden) - ligger allt fokus på den offentliga debatten/det offentliga samtalet. Absolut inget fokus ligger utanför den offentliga debatten/det offentliga samtalet då det är det här - och ingenting annat - som begreppet >>åsiktskorridor<< ämnas träffa.

Ord för fenomenet som du beskriver (paradigmer som strävar efter social/kulturell dominans) har vi haft sedan vad... 1920-1930-talet?

Om du inte har tänkt på det innan så är det först nu i mänsklighetens historia som vi (med rimligt slit och leda) har kunnat undersöka en fråga som >>Finns det en åsiktskorridor i Sverige?<<. Det är med dagens teknik som vi överhuvudtaget kan få en gedigen överblick över den offentliga debatten/det offentliga samtalet (och kan se huruvida det här skär sig med den faktiska folkopinionen).

Vad du vill åberopa var satt i sten innan vi ens hade färg-TV och här pratar vi om ett vetenskapligt begrepp som såg sitt allra första ljus 2013.
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-09-30 20:43:50 följande:

Låt oss för ett ögonblick acceptera din definition (av vilken typ det än månde vara) och se om det verkligen är så att det vi kan kalla PK och det vi kan kalla alt.right är behandlas på samma sätt avseende hur från respektive diskurs avvikande meningar bemöts.

Jag menar att det vuxit fram arena för alt.right av avsevärd storlek jämförbar med den arena som PK rör sig i.

Av det drar jag slutsatsen att det finns fler arenor och därmed åsiktskorridorer.

Den teori jag lägger fram är falsifierbar, möjlig att testa och som sådan är det en teori som kan vara sann eller kan vara falsk.

Så, så som debatten ser ut i dag är det fullt möjligt att den operativa definitionens strävan att mäta klimatet i samtalet finner att fler än en korridor existerar.

Med överstående sagt så vill jag fokusera mer på dessa delar.

Ja, visst har det bildats en alternativ plattform men den offentliga debatten/det offentliga samtalet är likväl bara ett (1) till antalet. Det är summan av denna som är Sveriges åsiktskorridor och visst har den förändrats... vilket också var Mentat:s observation.

Man beskriver dock inte förändringen korrekt genom att åberopa fler åsiktskorridorer utan det är åsiktskorridorEN per se som har förändrats - idag är det exempelvis (observera: i allmänhet/i den offentliga debatten/i det offentliga samtalet) inte lika tabubelagt att kritisera immigrations/asyl-politiken.

Din teori är inte fel utan den rör sig helt enkelt i fel kontext just nu - den beskriver inte en >>åsiktskorridor<<.
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-09-30 21:31:24 följande:

Jag menar fortfarande att det i allt det du beskriver finns fler än en åsiktskorridor iom den polarisering som vi har idag i den offentliga debatten.

Då pratar du om någonting annat än en >>åsiktskorridor<<.

Varför ska vi ens använda begreppet >>åsiktskorridor<< när vi med all fördel kan använda >>paradigmer<< eller >>hegemonier<< istället för det du beskriver?

Du hanterar ett väldigt ungt och vetenskapligt begrepp (bara sex år gammalt) som det bara vore en mer klämkäck synonym för begrepp som snart är hundra år gamla.

Du är väldigt fel ute...
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-09-30 21:58:04 följande:

Ok- du menar detta?Mentat menar att det finns en ytterligt smal korridor - vilket du inte verkar hålla med om helt om jag förstår dig rätt. Jag menar också att det inte finns en ytterligt smal korridor. 

Redan under Balkankriget då regeringen ströp möjligheterna att komma in i Sverige var det helt Ok att diskutera och kritisera migration/asylpolitik. Sen har det funnits en period då rasistiska utspel från försökt ta över debatten om migration/asyl och försökt normalisera rasism. Detta har till viss del lyckats.

Det som framförallt skiljer nu är att det pågår en desinformationskampanj från SDsvans et al att regeringarna i det de kallar sjuklövern inte bedriver en migrations/asyl politik som reglerar antalet människor som tas emot. Så sk*tsnacket om att man inte får prata migration/asylpolitik i den allmänna debatten är just inget annat än sk*tsnack.  Däremot är det inte i den allmänna debatten allmänt accepterat att påstår att muslimer är sämre människor, att det finns essenser i människor som inte kan förändras och som gör att människor från olika delar av världen pga dessa essenser skulle vara mer brottsliga osv.

Ja, visst kan den upplevas som ytterligt (ypperligt?) smal. På vilket sätt menar du själv att den är smal? Vi har även Demoskops statistik att förhålla oss till och som ger en mer faktisk bild över hur den ser/har sett ut.

Öhm, för några år sedan var det exempelvis väldigt tabubelagt att prata om >>volymer<< och/eller >>antal<< i sammanhanget immigrations/asyl-politik (omkring 2013, exempelvis, var det en hel del väsen kring detta).

Det känns som att du inte ser vad som avses överhuvudtaget...
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-09-30 22:45:00 följande:

Jag menar att den alternativa korridoren är ytterligt smal och att dess anklagelser om att 'åsiktskorridoren' är ytterligt smal är felaktig då det inte alls stämmer i den omfattning det påstås.

Jag säger inte emot att det har varit tabubelagt att prata om vissa saker - men lika svårt och svårare är det i den andra korridoren att prata om vissa saker.

Det existerar inte fler än en åsiktskorridor i ett samhälle - den etablerade, vetenskapliga och myntade definitionen kan omöjligen innehålla fler åsiktskorridorer än en (1).

Självklart är det svårt/svårare att prata om det ena eller det andra i olika sammanhang. Tror du att det är en insikt som vetenskapen började nosa i först 2013?

Det är ingen synonym till begrepp som >>paradigmer<< och >>hegemonier<< som vi talar om här...

...hur kan det ens vara lite svårt att acceptera?

Det är förunderligt att du ger dig själv högre auktoritet om vad begreppet >>åsiktskorridor<< betyder och innebär... än du ger den som myntade samt vetenskapligt etablerade begreppet i fråga.

Henrik Ekengren Oscarsson vet alltså inte vad han menade när han myntade begreppet... men du gör det?
  • Digestive
    Missermajser skrev 2019-09-30 22:48:00 följande:

Jag undrar en sak här! Om vissa frågor är mindre tabubelagda att ta upp genom  att få plats i den offentliga debatten. Blir korridoren större eller sker det det andra fenomen i korridoren? Trängs något annat ut eller blir det bara trängre och hetare i korridoren? 

Själv har jag inte riktigt förstått vad som ryms i korridoren då jag inte sett hittat nån studie på innehållet i korridoren och hur stor den är.

Matchar åsikterna som kommit in via SD mer vad Ekengren Oscarsson kommit fram till att folket tycker i jämförelse med 2013?

Exempel från hans blogg.

Var sjunde svensk anser att det är ett bra förslag att begränsa aborträtten.
    Fyra av tio anser att Sverige bör ta emot färre flyktingar.
    Sex av tio tycker att det är ett bra förslag att stärka djurens rätt.
    Varannan svensk anser att det är ett mycket dåligt förslag att tillåta homosexuella att adoptera barn.
    En av fem tycker bra om förslaget att införa dödsstraff för mord.
    Var fjärde svensk vill öka antalet vargar i Sverige.
    Nästan var tionde svensk vill satsa mycket mindre på eller helt avstå från vindkraft.
    En av tjugo tycker det är ett bra förslag att förbjuda skolavslutningar i kyrkan.

Den blir större/bredare desto fler åsikter som tolereras. Om dock X börjar tolereras på bekostnad av att Y (förslagsvis motpolen) stigmatiseras påverkas inte storleken/bredden på åsiktskorridoren utan innehållet i den. Storleken/bredden beror även på hur stigmatiserad/tabubelagd en sakfråga är/har blivit.

Demoskop har tittat närmare på innehållet och här finns en artikel om det: web.archive.org/web/20190523175147/https://demoskop.se/vem-vagar-prata/

>>Slutsats

Många är betydligt mer återhållsamma med att tala uppriktigt om sina politiska uppfattningar i samtal med människor man inte känner så väl. Det finns politiska mönster i variationen av uppriktighet. Sådan ?offentlig? uppriktighet är mer utbredd bland människor med vänsteruppfattningar och är särskilt låg bland konservativa och nationalister. Uppriktigheten varierar också mellan olika sakfrågefokus. Den är särskilt låg bland dem som fokuserar på försvar, lag och ordning, skatter samt invandring.

Systematiska skillnader i benägenheten att tala öppet och offentligt om sina åsikter innebär att åsiktslandskapet så som det framträder i offentliga samtal torde avvika från allmänhetens privata uppfattningar och de politiska samtal som man för i familjen och mellan vänner.<
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?