Digestive skrev 2024-05-23 18:10:24 följande:
Det ligger mycket i det, helt klart och som jag har glömt att reflektera kring det senaste (förmodligen uppslukad av de samhällsanalyser som Kreti och Pleti har om den organiserade brottsligheten samt gängkriminaliteten). Det är verkligen dags att börja belysa det här igen och när dessa specifika samhällsproblem kommer på tal, i sjunde timmen är vi nu.
Det jag försöker säga är tack för påminnelsen om en väldigt central faktor i dessa frågor.
Och i dessa frågor har jag inte förtroende för regeringen - frågor som tyvärr är avgörande i väldigt stor utsträckning. Problemet är dock att det i dagsläget inte finns några regeringsalternativ som vågar ta några betydande kliv. Det är tydligen för läskigt att tända lampan i rummet.
Tycker inte att vi ska jämföra oss med de mest extrema exemplen på vår planet men att låta Sveriges situation eskalera till den grad att bara El Salvadors drakoniska metoder återstår vore gravt tragiskt. Det lidandet och den frihet som skulle offras på den vägen - förtjänar inte ett annars fullt fungerande land.
El Salvador lyfts gärna upp som ett lyckat exempel bland folk som vill se en form av 'revansch' på gängkriminaliteten.
För det första så tror jag att samma människor missar vad gemene medborgare i El Salvador har fått offra på vägen och för det andra så har Sverige helt andra (läs: avsevärt bättre) förutsättningar redan från start. Sverige är helt enkelt land med en global export av droger och som har levt med den här specifika problematiken ända sedan handeln blev global (läs: i flera, flera, flera generationer, praktiskt taget sedan industrialiseringen).
Har inte förtroende för ett enda parti i riksdagen i denna fråga.
Det är intressant att ~20miljarder i vinster i en parallell ekonomi, inte ska åtgärdas och ta deras inkomster ifrån dom.
Och här pratar jag inte om ta bilar, klockor, pengar eller lyxvaror för par enskilda gängkriminella.
För det har precis ingen effekt alls på frågan i stort.
Öka tryckte funkar inte, då de har pengar nog att istället skydda sig.
Och detta problem är ett känt problem, och med multipla länder i central och sydamerika.
Där enda effekten varit mer och våldsammare våld.
Inte grävt ned mig i El salvador, men hört en viss framgång.
Men misstänker framgången har många baksidor som oskyldiga blir drabbade av också.
Inte riktigt en export, men helt klart ett problem.
Men verkar som tullen har mer framgångar, och jag gissar på att de hittar ett nytt transitland som är bättre.
För det är vad dom alltid gör, och byter länder för detta.